از کجا بفهمیم ساعت ضدآب است؟


اگر فکر می‌کنید صرفا با نگاه کردن به صفحه و قاب پشتی ساعت می‌توان درجه مقاومت محصول در برابر آب را اندازه‌گیری کرد، سخت در اشتباهید. شاید این اصطلاحات برای شما کمی گیج کننده بنظر برسند ولی ضدآب بودن ساعت با مقاوم بودن آن، دو موضوع متفاوت هستند و در واقع هر کدام نیاز مشتری را به شکلی مشخص برطرف می‌کنند. از این رو کسانی که توقع دارند با بستن ساعت مچی زیر آب هم بتوانند از آن بدون افت عملکرد یا خرابی احتمالی استفاده کنند، بهتر است با مشخصات و پارامترهای تشخیص ساعت ضدآب در بازار به خوبی آشنا شوند.

تفاوت ساعت مقاوم در برابر آب و ساعت ضدآب

استفاده از ساعت‌ ضد آب به معنی نفوذناپذیری کامل ساعت‌ تحت هرشرایطی نیست. این ویژگی بیشتر بیانگر این است که هر ساعت طبق استاندارد مشخصی که دارد، چقدر می‌تواند از افت کیفیت در اثر تماس با آب در امان باشد. حالا این‌که چنین استانداردهایی شامل چه مواردی می‌شوند و چه معنایی دارند، در ادامه به آن‌ها اشاره بیشتری خواهیم داشت. اما به طور کلی منظور از ساعت ضد آب، ساعتی است که در عمق مشخصی از آب، فشارهای مشخصی را به خوبی دفع و کنترل می‌کند. این در حالی است که ساعت‌های مقاوم در برابر آب، تنها نسبت به نفوذ رطوبت موجود در محیط مقاومند و برای استفاده در استخر یا محیط‌های کاملا آبی مناسب نیستند.

اینجاست که باید بدانیم عبارت‌های ضد آب و مقاوم در برابر آب چه تفاوتی با هم دارند؛ چرا که الان ساعت‌های زیادی در بازار مقاوم در برابر آب هستند ولی الزاما همه آن‌ها ضد آب نیستند!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لزوما تمام ساعت‌های لاکچری ضدآب نیستند، اما مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارند. همچنین برخلاف تصور اکثر مردم تمیز کردن و نگهداری از فولاد ضد زنگ به کار رفته در ساعت ضد آب بسیار آسان است و به دلیل استفاده از سرامیک سخت در قاب ساعت، مشکلی از بابت نفوذ رطوبت یا ذرات ریز و مزاحم به وجود نمی‌آید.

ساعت ضد آب چیست و ویژگی‌های آن را بشناسید!

ساعت‌های مچی، استاندارد مشخصی برای مقاومت در برابر نفوذ آب دارند. استانداردهایی مانند atm/bar/m. به عنوان مثال اگر ساعت شما دارای مقاومت در برابر آب تا عمق 30 متری (m) باشد، به این معنی است که می‌توانید تا عمق سی متری با این ساعت در آب استخر شیرجه بزنید؛ بدون اینکه نگرانی از بابت هنگ، لق یا خراب شدن آن‌ بعد از خروج از آب داشته باشید.

همچنین atm فشار وارده بر ساعت را مشخص می‌کند و به طور مثال 5atm یعنی این ساعت فشار وارده تا عمق 50 متری آب را به خوبی تحمل می‌کند. معمولا مدل‌های 200atm و بالاتر برای فعالیت های آبی پرفشار مانند جت اسکی و موج سواری کاربرد دارند. در حالت کلی درجه‌بندی مقاومت ساعت‌ها توسط سازنده هر برند، به ویژه برندهای معروف، مشخص شده و معمولا تاج، قاب پشتی و واشر، بیشترین نقش را در طول عمر و مقاومت آن‌ها ایفا می‌کند.

چگونه بفهمیم که ساعت مچی ما در برابر آب مقاوم است؟

1) مطالعه دفترچه راهنمای ساعت

اطلاعاتی مانند Water Resistance و Water Proof (مقاوم در برابر آب و ضد آب) معمولا در دفترچه ساعت به خوبی مشخص می‌شوند. این دفترچه راهنما به کاربر نشان می‌دهد که ساعت بیشتر برای استفاده در چه محیط‌هایی مناسب بوده و در مقابل، از قرار دادن این محصول در چه محیط‌هایی باید اجتناب کرد.

2) توجه به بخار جمع شده زیر شیشه ساعت

اگر در مورد مقاومت ساعت خود در برابر آب شک دارید، می توانید یک آزمایش ساده در خانه انجام دهید. یک لیوان را از آب پر کرده و ساعت را چند دقیقه تا نیمه در آب فرو کنید. پس از آن، ساعت را به دقت بررسی کنید تا علائم تراکم رطوبت روی صفحه کریستال یا زیر قاب پشتی پدیدار شوند. اگر متوجه نفوذ بخار آب شدید، نشان دهنده این است که ساعت شما ممکن است به اندازه کافی در برابر آب مقاوم نباشد. در این موارد پوسیدگی واشرهای قاب پشتی و دسته کوک نقش مهمی در مقاومت ساعت در برابر آب و سرعت تخلیه بخار آب ایفا می‌کنند.

3) توجه به نوشته‌های حک شده پشت ساعت

توجه به عدد نوشته شده در کنار atm/bar/m پشت ساعت روشی دیگر برای اطلاع از میزان مقاومت این محصول در برابر آب است. به طور مثال مدل 10atm مخصوص ساعت‌هایی است که امکان بستن آن‌ها در آب های کم‌عمق برای غواصی و آب‌تنی در استخر هم وجود دارد.

4) بررسی دکمه‌های ساعت

طراحی ساعت مچی، از جمله دکمه‌هایی که در آن قرار داده شده، می‌تواند به عنوان یک شاخص برای بررسی مقاومت این محصول در برابر آب استفاده شود. ساعت‌های مچی که برای شرایط آبی مناسب هستند، معمولا به این صورت هستند که دکمه‌های از جنس‌ روی یا سیلیکون دارند و باعث می‌شوند آب به داخل ساعت نفوذ نکند.

ساعت‌ها تا چه زمانی مقاومت خود را دربرابر آب حفظ می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردیم ضدآب بودن ساعت تابع ویژگی‌هایی مانند فشار وارده، مدت زمان قرار گرفتن در آب و ارتفاعی است که ساعت را درون آب فرو می‌بریم. پس این‌که یک ساعت خاصیت ضد آب دارد به این معنا نیست که همیشه این قابلیت را حفظ خواهد کرد و نیازی به کنترل عملکرد آن وجود ندارد. برای این که بفهمیم یک ساعت نیاز به سرویس دارد، می‌توان به مواردی مانند رطوبت جمع شده داخل شیشه ساعت، انقباض و خراب شدن واشرهای لاستیکی در نتیجه نشت آب توجه کرد. به طور مثال شیرجه زدن داخل آب باعث تغییر ناگهانی فشار داخل ساعت می‌شود؛ حتی اگر چند ثانیه کوتاه طول بکشد. در این مرحله اگر چندین بار شاهد جمع شدن رطوبت هوا داخل شیشه ساعت بودید، احتمالا صفحه کریستال ساعت نشتی پیدا کرده است.

آیا می‌توان با ساعت ضد آب دوش گرفت؟

در حالت عادی حتی اگر ساعت شما در برابر نفوذ آب مقاوم باشد، توصیه نمی‌شود با آن دوش بگیرید. چرا که هر لحظه ممکن است دمای آب حمام تغییر پیدا کرده و این موضوع باعث کاهش راندمان ساعت و خراب شدن واشرهای آن شود. به خصوص که مواد شیمیایی به‌کار رفته در صابون یا شامپو به آرامی می‌توانند واشرهای پلاستیکی ساعت را فرسوده ‌کند. پس حتی اگر بهترین ساعت مچی مردانه را هم در دست داشتید، باز هم تا حد امکان آن را از چنین فضایی دور نگه دارید.

جنس و ویژگی‌های بدنه ساعت ضدآّب

ساعت‌های ضدآب برای بازدهی مناسب، معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و لایه‌ای از روکش تیتانیوم یا سرامیک سخت هم روی آن‌ها کشیده می‌شود. این روکش علاوه بر زیبایی، مانع از بروز واکنش‌های آلرژیک شده و اجازه نمی‌دهد قطعات ساعت تحت تأثیر رطوبت و تعریق قرار بگیرد. استفاده از آبکاری PVD هم در این ساعت‌ها برای اطمینان از حفظ رنگ بدنه به ویژه در مدل‌های نقره‌ای، رزگلد و مشکی انجام می‌گیرد. چرا که حاشیه‌ ساعت‌های بدون روکش، ممکن است طی یک سال در اثر استفاده مکرر تغییر رنگ دهد.

توجه داشته باشید که وزن و پوشش بدنه ساعت ضدآب، به خاطر استفاده از آلیاژ ضدزنگ متمایز از سایر مدل‌ها می‌باشد. پس طبیعی است اگر وزن ساعت شما نسبت به وزن ساعت‌های عادی کمی بیشتر باشد. این موضوع نشان دهنده فولاد جامدی است که به بدنه ساعت اضافه شده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با بررسی ویژگی ساعت‌های ضدآب، به تاثیر هر کدام از این موارد روی کنترل و دفع فشار آب، اشاره شد. معمولا این محصولات مورد توجه کسانی قرار می‌گیرد که علاقه خاصی به خرید ساعت‌های گرانقیمت دارند و ترجیح می‌دهند با انتخاب مدل ضدآب هنگام رفتن داخل استخر، وان حمام و غواصی هم بتوانند روی عملکرد ساعت خود حساب باز کنند. فولاد ضد زنگ در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته و استفاده از آن در بدنه ساعت‌های ضدآب، خبر خوبی برای کسانی است که دائما در معرض رطوبت، تعریق شدید و نفوذ اشیای ریز مانند گرد و غبار قرار دارند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا