اسامی شهر های منطقه 1 کنکور + آپدیت 1402


اگر از اسامی شهر های منطقه 1 کنکور اطلاعات کاملی ندارید، نگران نباشید ما در ادامه قصد داریم این شهرها را به صورت کامل معرفی کنیم. از آنجایی که یکی از مهم ترین سهمیه های کنکور، سهمیه مناطق است، باید حتماً از جزییات مربوط به آن اطلاعات لازم را بدست آورید. زیرا سهمیه دانش آموزان در منطقه 1 با سهمیه دانش آموزان در منطقه 3 متفاوت می باشد و در نتیجه روی قبولی آن ها به شیوه کاملاً متفاوتی تاثیرخواهد گذاشت. در ادامه همراه ما باشید تا از این موارد اطلاعات کاملی را بدست آورید.

سهمیه منطقه 1 کنکور

منظور از سهمیه منطقه 1 کنکور، سهمیه افرادی است که در شهرهای منطقه 1 قرار گرفته اند. مناطق را سازمان سنجش مشخص خواهد کرد و به همین دلیل لازم است دفترچه سازمان سنجش را به صورت کامل مطالعه نمایید تا از سهمیه منطقه 1 اطلاعات کامل را بدست آورید. در واقع شهرهایی که امکانات آموزشی و رفاهی خوبی دارند، جزء شهرهای منطقه 1 قرار می گیرند. این شهرها همان استان های بزرگ و دارای امکانات هستند. در واقع سازمان سنجش به منظور برقراری عدالت بیشتر در کنکور، مناطق کشور را به سه منطقه یک، دو و سه دسته بندی کرده است.

 

منطقه 1 کنکور

 

اسامی شهر های منطقه 1 کنکور  1402

شهرهایی که امکانات بیشتر و بهتری نسبت به سایر شهرها دارند، جزء شهرهای منطقه 1 قرار می گیرند. برای اینکه جزء داوطلبان منطقه 1 دسته بندی شوید، نیاز است که سه سال آخر دوره متوسطه (دهم، یازدهم. دوازدهم) و یا سه سال آخر دبیرستان خود را در این منطقه گذرانده باشید،. اسامی شهر های منطقه 1 کنکور شامل موارد زیر می شود:

 

 

نام استان نام شهرستان
تهران کن، مرکزی، شمیرانات
اصفهان اصفهان
آذربایجان شرقی تبریز
خراسان رضوی مشهد
فارس شیراز

 

 

شانس قبولی هر یک از مناطق در کنکور

 

مشاوره نحوه تقسیم بندی سهمیه مناطق در کنکور سراسری

همانطور که می دانید در تمامی مناطق کشورمان، امکانات آموزشی یکسانی وجود ندارد. از آنجایی که نیاز است کنکور عدالت را میان تمامی داوطلبان برقرار نماید، شهرهای کشور به سه منطقه تقسیم بندی شده است.

در سهمیه بندی مناطق، شهر هایی که دارای امکانات آموزشی بهتری هستند در منطقه یک قرار می گیرند که اصطلاحا به آن منطقه مرفه نیز می گویند. هر چه از کیفیت و امکانات آموزشی موجود در استانی کم تر باشد، استان مذکور در مناطق دو و سه جای تقسیم بندی خواهد شد. این تقسیم بندی سبب گشته تا داوطلبان براساس امکانات آموزشی که در اختیار داشتند با داوطلبان هم سطح خود سنجیده شوند و بی عدالتی در این سنجش کمتر باشد.

در خصوص نحوه تاثیر سهمیه بندی مناطق نیز لازم است بدانید، داوطلبان در منطقه یک تنها با داوطلبان در همان منطقه بررسی خواهند شد. داوطلبان منطقه دو و سه نیز با هم گروهی های خودشان سنجیده خواهند شد.

 

برای اطلاع از شهرهای منطقه 3 کنکور کلیک کنید.

 

نکات نحوه تقسیم بندی

در خصوص نحوه تقسیم بندی مناطق و اینکه هر دانش آموز در کدام منطقه قرار می گیرد، یک سری نکات وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اگر دانش آموز در مناطق مختلف تحصیل کرده باشید، سازمان سنجش منطقه مرفه تر را در نظر خواهد گرفت.

به طور مثال اگر فردی یک سال در منطقه سه و دو سال آخر را در منطقه دو گذرانده باشد، برای او منطقه 2 در نظر گرفته خواهد شد.

 اسامی شهر های منطقه یک کنکور سراسری شامل شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و … معرفی شده است. افرادی که در منطقه یک هستند می توانند دسترسی بهتری به امکانات داشته باشند.

 

برای اطلاع از اینکه رتبه کشوری مهمه یا منطقه کلیک کنید.

 

شانس قبولی سهمیه های منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 در کنکور سراسری

برخی از دانش آموزان تصور می کنند که سهمیه منطقه 1 بهتر از مناطق دیگر است. البته ناگفته نماند که برخی دیگر نیز سهمیه مناطق 2 و 3 را بهتر از 1 می دانند. اگر شما نیز در این خصوص عقیده خاصی دارید، پیشنهاد می کنیم در ادامه همراه ما باشید تا جزییات آن را بیشتر بررسی کنیم.

به صورت کلی بیشترین افراد مشمول در سهمیه ها، افراد دارای سهمیه منطقه هستند که از سهمیه مربوط به خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان، بیشتر است. در حال حاضر بیشتر از 95 درصد داوطلبان در گروه های آزمایشی مختلف، این سهمیه را دارند و به همین دلیل لازم است از این موضوع اطلاعات کافی را داشته باشید.

به صورت کلی نمی توان گفت که سهمیه کدام منطقه شانس قبولی را افزایش می دهد؛ اما طبیعی است که داوطلبان در سهمیه منطقه 3 با رتبه بیشتر شانس قبولی در رشته های بهتری را خواهند داشت. البته این موضوع نیز، به درجه علمی سایر داوطلبان بستگی خواهد داشت. برای دریافت مشاوره در این خصوص می توانید با ما در تماس باشید.

 

لیست شهرهای منطقه 1 کنکور

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به معرفی اسامی شهر های منطقه 1 کنکور بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید با اسامی این شهرها و همچنین تاثیر سهمیه مناطق در قبولی آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اسامی شهر های منطقه 1 کنکور و به صورت کلی سهمیه های مناطق، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

به این پست امتیاز دهید

آیا امکان تغییر شهرهای منطقه 1 کنکور وجود دارد؟

بله هر احتمالی ممکن است توسط سازمان سنجش اعمال شود.

آیا اسامی شهرهای منطقه کنکور در دفترچه سنجش ثبت می شود؟

بله در دفترچه ثبت می شود و می توانید با دانلود آن را مطالعه نمایید.

آیا شانس قبولی دانش آموزان در منطقه 1 کنکور بیشتر است؟

نمی توان در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد زیرا شانس قبولی به آن وابسته نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا