انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی مهر 1402 + حذف و اضافه


زمان انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۲ مشخص شد. دانشجویانی که در هر کدام از مقاطع تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می‌کنند، بایستی بر اساس تاریخ‌های اعلام شده و انتخاب واحد قید شده در تقویم آموزشی این دانشگاه، اقدام نمایند. گفتنی است که تمامی مراحل به صورت اینترنتی و غیر حضوری می‌باشد. در ادامه با ارائه راهنمای کامل سامانه انتخاب واحد جامع علمی کاربردی یا سامانه هم آوا به نشانی edu.uast.ac.ir به این مسئله می‌پردازیم. اما اگر در هر کدام از زمینه‌های تحصیلی، آموزشی، میزان شهریه و… با سوالی مواجه شدید، می‌توانید با همکاران ما در ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 در تماس باشید.

زمان انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

همانطور که می‌دانید زمانی که یک داوطلب وارد دانشگاه می‌شود، چارت درسی به او تعلق می‌گیرد که بر اساس آن روند آموزشی و تعداد واحدهای لازم برای گذراندن هر ترم، در آن درج شده است. دانشجویان بایستی بر اساس این چارت درسی انتخاب واحد نمایند. این موضوع عباوه بر دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و … در مورد دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز صدق می‌کند. بنابراین، دانشجویان بایستی در زمان‌ مقرر برای انتخاب دروس و استاد هر ترم اقدام کنند. چراکه در غیر این صورت، ادامه تحصیل برای این دسته از افراد سخت و مشکل می‌شود.

در این بخش قصد داریم درباره زمان انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۲ صحبت کنیمزیرا برای نیمسال‌های اول و دوم متفاوت است. مانند همه دانشگاه‌های دیگر، به طور معمول تاریخ این مرحله در تقویم آموزشی اعلام می‌شود. بر اساس این تقویم و راهنمای انتخاب واحد علمی کاربردی سال جاری، تاریخ انتخاب واحد نیمسال اول توسط دانشجویان در شهریور ماه است.

همچنین دانشجویان می توانند از 12 لغایت 18 مهرماه برای حذف و اضافه دروس اقدام نمایند. بر اساس این تقویم، زمان در نظر گرفته شده برای انتخاب واحد نیمسال دوم در بهمن ماه و مهلت حذف و اضافه در اسفند ماه است. همچنین آن دسته از دانشجویانی که ترم‌های تابستانه را می‌گذرانند نیز می‌توانند با اطلاع دقیق از بازه زمانی که آموزش دانشکده مشخص می‌کند، وارد سایت اسنتخاب واحد شوند.

 

برای ورود به سامانه هم آوا دانشگاه جامع علمی کاربردی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

نکات مهم انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی نیز همانند سایر دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و پردیس خودگردان؛ سایتی جداگانه برای ارائه خد مات غیر حضوری به دانشجویان دارد. در این سایت امکاناتی نظیر ثبت نام دانشجویان ورودی جدید، انتخاب واحد، مشاهده نمرات و… ارائه شده است. به همین خاطر در بازه زمانی که افراد باید برای ترم جدید انتخاب واحد کنند، لازم است به یکسری نکات توجه بیشتری نمایند. این نکات مهم برای شروع نیمال جدید، عبارت است از:

 

✅ انجام انتخاب واحد به هیچ وجه به صورت حضوری انجام نمی‌شود و تمامی مراحل، اینترنتی و با مراجعه به سامانه هم آوا به آدرس اینترتی uast.ac.ir امکانپذیر خواهد بود.

 

✅ مواردی همچون هم نیازی، پیش نیازی، حداقل و حداکثر تعداد واحد برای هر ترم را در نظر داشته باشید، زیرا این کار تنها بر عهده دانشجو بوده و مسئولین یا اساتید وظیفه‌ای در قبال آن ندارند.

 

✅ تعداد واحد از حداقل 12 تا حداکثر 20 واحد است. دانشجویانی که در ترم قبل مشروط شده‌اند و معدل آن‌ها کمتر از 12 می‌باشد، تنها می‌توانند 14 واحد اخذ کنند.

 

✅ اگر درسی را با گروهی برمی‌دارید، سعی کنید درس‌های دیگر خود را در همان گروه انتخاب نمایید تا به مشکلاتی همچون تداخل کلاس مواجه نشوید.

 

✅ شرط انتخاب حداقل 12 واحد در آخرین نیمسال تحصیلی برداشته خواهد شد.

 

✅ دانشجویانی که معدل آن‌ها در یک نیمسال 17 باشد، در صورت تایید گروه آموزشی مجاز خواهند بود تا در نیمسال بعدی 24 واحد اخذ نمایند.

 

✅ کاربینی دروس عملی که به مدت 32 ساعت جهت آشنایی با حوزه شغلی مربوط به رشته مورد نظر برای دانشجویان ارائه می‌شود، تنها در اولین نیمسال یا اولین پودمان خواهد بود.

 

✅ دانشجویانی که قصد اخذ ترم تابستانه در مقطع ارشد را دارند، در صورت داشتن مدرک کاردانی غیر مرتبط، باید دروس پیش نیاز و کارورزی را اخذ کنند.

 

✅ مواردی که ذکر شد، مهمترین قوانین مربوط به انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی است، اما چنانچه با مسائل دیگری برخوردی یا سوالاتی در این زمینه داشتید، می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

به منظور دریافت جدول شهریه دانشگاه علمی کاربردی کاردانی و کارشناسی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

راهنمای کامل سامانه انتخاب واحد جامع علمی کاربردی

دانشجویانی که می‌خواهند انتخاب واحد نمایند و یا برای حذف و اضافه اقدام کنند، باید در هر صورت مراحل یکسانی را در سایت هم آوا طی کنند. به منظور انجام انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی بایستی ابتدا آدرس سایت هم آوا به آدرس Uast.ac.ir را در مرورگر گوگل وارد کرده و مراحل زیر را طی نمایید.

ابتدا آدرس سامانه هم آوا در گوگل جستجو نمایید و بعد وارد صفحه اصلی سایت edu.uast.ac.ir شوید.

همانند تصویر زیر در قسمت مشخص شده، نام کاربری که کد ملی است و کلمه عبور خود را در جایگاه‌های مشخص شده وارد کنید.

حال وارد پروفایل خود شده و بایستی گزینه دسترسی که در سمت راست صفحه واقع شده است را کلیک نمایید.

وقتی که بر روی آیکن دسترسی کلیک می‌کنید با چند منوی رنگی روبرو می‌شوید که لازم است گزینه ” انتخاب واحد” را از میان آن‌ها لمس نمایید.

حال در قسمت سمت راست صفحه لیست دروس قابل اخذ نمایش داده شده است که می‌توانید از میان آن ها درس مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این منظور کافی است که بر روی هر کدام کلیک نمایید. در این بخش باید حتما انتخاب واحد خود را نهایی کنید تا به تایید برسد. دقت داشته باشید که اگر نهایی شدن را انجام ندهید و گزینه نهایی نمودن دروس و پرداخت شهریه را کلیک نکنید، انتخاب واحد حذف خواهد شد.

 

برای اطلاع از شماره پشتیبانی سامانه سجاد بر روی لینک مربوطه کلیک بفرمایید

 

شهریه انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

همانطور که می‌دانید دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه شهریه پرداز است و دانشجویان باید برای انتخاب واحد، از نظر شهریه مشکلی نداشته باشند. ابتدا اینکه قبل از انجام فرایند انتخاب رشته، بایستی مبلغ در نظر گرفته شده واریز گردد. بدین ترتیب، اگر مثلا چند درس را اخذ کرده‌اید و پرداخت نهایی زده‌اید، در صورت اخذ دوباره دروس دیگر می‌بایست مجددا شهریه آن را پرداخت کنید و سپس نهایی شدن را بزنید.

نکته مهم دیگر اینکه وقتی انتخاب واحد را انجام دادید، نهایتا تا 2 ساعت یعنی 120 دقیقه فرصت پرداخت شهریه را دارید. در غیر این صورت، انتخاب واحد انجام شده به شکل اتوماتیک در سایت هم آوا حذف خواهد شد. در پایان، همانند آنچه که در انتخاب واحد گفته شد، پس از اینکه گزینه ” نهایی کردن انتخاب واحد ” را انتخاب نمودید، علامت تیک را در ستون ” تایید” فشار دهید تا فرایند مورد نظر به پایان برسد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

نحوه پرداخت شهریه علمی کاربردی مهر

شهریه دانشگاه علمی کاربردی مثل سایر دانشگاه‌های سراسری و آزاد، به صورت متغیر و ثابت است. افرادی که می‌خواهند از اقساط شهریه هر ترم با خبر شوند، لازم است پیش از شروع ترم با بخش آموزش دانشکده صحبت کنند تا به توافق برشند. بنابراین با اطلاع از شهریه ثابت و متغیر و انتخاب واحد دروس تخصصی و عمومی، بایستی با نحونه پرداخت شهریه علمی کاربردی آشنا شوید تا با اطلاعاتی جامع و کامل در سامانه هم آوا انتخاب واحد کنید. مراحل پرداخت شهریه دانشگاه علمی کاربردی، به صورت زیر است:

در گام اول آدرس سامانه هم آوا در گوگل سرچ کنید و بعد وارد صفحه اصلی سایت edu.uast.ac.ir شوید.

پس از ورود به صفحه اصلی برای ورود به پنل شخصی، باید نام کاربری و رمز عبور خود را در جایگاه‌های مشخص شده ثبت نمایید.

در بخش بعدی بر روی گزینه دسترسی کلیک کنید تا به صفحه بعد منتقل شوید.

سپس در این مرحله از بین آیکن‌های رنگی، گزینه تسویه حساب را انتخاب کرده و شهریه خود را پرداخت نمایید.

شرایط تطبیق واحد علمی کاربردی

در برخی از شرایط ممکن است فردی در دانشگاه دیگری تحصیل کرده باشد و به هر دلیل تصمیم ورود به دانشگاه علمی کاربردی داشته باشد. در چنین شرایطی انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی دارای ضوابط خاص خود می باشد و دانشجو باید برای تطبیق و معادل سازی اقدام کند.

 

  • پذیرش و ادامه تحصیل بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو خواهد بود.

 

  • دانشجویان که در دانشگاه های دولتی، آموزشکده های فنی و حرفه ایی، و علمی-کاربردی سابق انصراف، اخراج یا فارغ التحصیل شده اند، چنانچه در دانشگاه پذیرفته شود دروس عمومی اصلی، پایه و تخصصی وی به نحوی معادل سازی می شود که دانشجو حداقل 25 واحد درسی را ثبت نام کرده و بگذرانند.

 

  • صرفا دروس عمومی و پایه افرادی که در دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی انصراف، اخراج یا فارغ التحصیل شده اند، معادل سازی خواهد شد.

 

  • دروس کاربینی، کارورزی 1 و 2، و مهارت های مشترک تنها برای دانشجویان انصرافی و اخراجی دوره های علمی کاربردی در همان مقطع و همان گرایش با سر فصل مصوب معادلسازی خواهند شد.

 

  • مدرک دانشگاهی قبلی باید مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای انقلاب عالی فرهنگی باشد.

 

  • شرایط تحصیل دانشجو در دانشگاه قبلی با برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت مطابقت داشته باشد.

 

  • گروه آموزشی مرکز و شورای مرکز پذیرنه تایید کنند که محتوای آموزشی دروس گذرانده شده با دروس جدید اشتراک و همخوانی داشته باشد، و نمره هر درس کمتر از 12 نباشد. البته برای دانشجویان ایثارگر و شاهد بین 10 تا 12 هم مورد قبول است.

 

 

برای ورود به سامانه نقل و انتقال دانشگاه علمی کاربردی کلیک کنید.

 

 

اصطلاحات مربوط به تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی مانند همه داشنگاه های دیگر دارای اطلاعات و ضوابط خاصی است که برای هر دانشجو لازم است از آن ها آگاه باشد. البته برخی از قوانین در این دانشگاه با سایرین متفاوت است که در اینجا ان ها را توضیح می دهیم.

 

  • حذف و اضافه: هر دانشجو تا 2 هفته بعد از آغاز نیمسال مهلت دارد که حداکثر دو درس را اضافه یا حذف کند. البته تعداد واحدها نباید از حد مجاز بیشتر باشد.

 

  • حضور در جلسات: چنانچه دانشجویی در بیش از  3/16  جلسات و یا جلسه پایانی ترم غیبت داشته و دلیل آن ناموجه باشد، نمره او صفر خواهد بود. البته در صورت موجه بودن با تایید شورای تخصصی آموزشگاه، آن درس حذف خواهد شد.

 

  • حداقل نمره قبولی: دانشجو باید حداقل نمره 10 را در هر درس کسب کند.

 

  • مشروطی: اگر معدل دانشجو در پایان هر نیمسال پایین تر از 12 باشد، مشروط تلقی خواهد شد و در ترم بعدی می تواند حداکثر 14 واحد درسی را اخذ نماید. همچنین، اگر مشروطی در دو نیمسال پی در پی اتفاق بیفتد، دانشجو از ادامه تحصیل محروم خواهد شد. 

 

  •  مرخصی تحصیلی: هر دانشجو در طول هر کدام از ذوره های تحصیلی کاردانی و کارشناسی تنها یکبار مجاز به اخذ مرخصی خواهد بود.

 

 

برای اطلاع از نحوه دریافت استعلام مدرک دانشگاه علمی کاربردی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی نحوه، زمان و شرایط انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی پرداختیم و با راهنمای انتخاب واحد علمی کاربردی آشنا شدیم.

اگر در هر کدام از مراحل ثبت نام و پذیرش، انتخاب واحد، مرخصی تحصیلی، انتقالی و مهمانی، و یا هر مورد دیگری با سوالی مواجه شدید می توانید با مشاورین ایران تحصیل تماس بگیرید. برای این کار کافی است که شماره های درج شده در جدول زیر را از ساعت 8 صبح الی 12 شب در همه روزهای هفته بگیرید.

 

انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۲ چه زمانی است؟

برای اطلاع از زمان دقیق انتخاب واحد هر دو نیمسال این دانشگاه، به مقاله مراجعه نمایید.

برای انتخاب واحد ترم تابستانه دانشگاه علمی کاربردی باید از چه طریقی عمل کرد؟

انتخاب واحد همه ترم‌های این دانشگاه از طریق سایت هم آوا انجام می‌شود.

برای حذف و اضافه دانشگاه علمی کاربردی چند واحد مجاز می‌باشد؟

دانشجویان می‌توانند 2 واحد را اضافه یا حذف کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا