انواع قالب بتن + مزایا و قیمت


قالب بتن یکی از موارد کاربردی و مهم در صنعت ساختمان سازی مدرن محسوب می شود. قالب های بتن در درجات مختلفی از کیفیت تولید می شوند. عامل اصلی در کیفیت، ورق به کار رفته در ساخت قالب است. بهترین نمونه از قالب های بتنی موجود در بازار های داخل کشور، قالب بتن ساخته شده از ورق فولاد مبارکه است.

قالب بی کیفیت موجب می شود که خروجی کار دارای کیفیت و دقت مورد نظر نباشد و ارزش کار را پایین می آورد. قیمت این نوع از قالب ها به نوع و کیفیت مواد اولیه، هزینه های جانبی، دستمزد پرسنل، هزینه انرژی، نرخ تورم و … بستگی دارد.

دکتر سارا بهروان

قالب بتن یکی از موارد بسیار حساس و حیاتی در شکل گیری صحیح سازه های بتنی می باشد. یکی از مهم ترین دلایل برای استفاده از قالب های بتنی روانی و شکل پذیری بتن تازه است. قالب بتن دارای جنس های متنوعی است که با توجه به شرایط حاکم بر هر پروژه باید مناسب ترین نوع انتخاب گردد. درواقع این قالب ها ابزاری هستند که بتن تازه را تا زمانی که تغییر شکل نداده و مقاوم گردند در خود نگهداری می کند.

انواع قالب های بتنی

قالب بتن در تمامی سازه های بتنی کاربرد دارد. قالب ها با توجه به نظر کارفرما و نوع کار مورد نظر تهیه می شود. قالب پلاستیکی یکی از انواع قالب های بتنی است و یکی از رایج ترین قالب ها محسوب می گردد. یکی از مزایای عمده برای قالب بتنی پلاستیکی تنوع گسترده در ابعاد بوده و به راحتی می توان در هر سایزی آن را تهیه کرد. قالب های بتن خاص نیز یکی از انواع قالب های بتنی بوده که تنها در کشور های در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرد. قالب بتنی فلزی نیز یکی از انواع قالب بتنی است که بهترین نوع قالب بوده و از ورقه های فولادی ساخته می شوند. قالب های بتنی فلزی دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی بوده و عمر مفید زیادی دارند.

تامین مصالح و وسایل ساختمان سازی در حین پروژه های ساختمانی همواره یکی از دغدغه های مهندسان و انبوه سازان مسکن بوده است در این میان تامین ابزارالات ساختمانی مانند قالب، اسپیسر و مانند آن اهمیت دو چندان دارد. اهمیت این موضوع هم از نظر تامین سریع و به موقع این ابزار اهمیت دارد هم از نظر اینکه ابزار مورد نظر از کیفیت لازم برخوردار باشد. مجموعه بنیامین قالب سعی کرده تا ارائه ابزارآلات ساختمانی مانند انواع قالب، اسپیسر، جک و غیره دغدغه مهندسان ساختمان و انبوه سازان را برطرف نماید. قالب های بتن پلاستیکی مقاومت کمتری نسبت به قالب فلزی داشته و قیمت پایین تر و تنوع ابعادی بالاتری دارند. یکی از قدیمی ترین قالب های بتنی مورد استفاده قالب های چوبی می باشند. قالب های چوبی توسط نجار در محل اجرای پروژه و طبق نقشه ساختمانی تهیه می شوند.

 

مزایای قالب های بتنی فلزی

قالب بتن فلزی یکی از انواع قالب های بتن است که مهم ترین مزیت آن دوام بالای این نوع از قالب است. دلیل اصلی برای استحکام بالای این نوع قالب استفاده از ورق های فولادی در تهیه آن ها می باشد. قالب های بتنی یکی از مهم ترین انتخاب ها در سازه های بتنی هستند و در این میان قالب بتنی فلزی بهترین گزینه است. قالب های ساخته شده از جنس فلزی به علت دوام بالا موجب صرفه جویی اقتصادی در پروژه خواهد شد. قالب های بتن فلزی در موارد گسترده ای از جمله فونداسیون، قالب کلاهک، ستون‌های پل، ستون بدون بند و غیره کاربرد دارد. تمامی قالب های بتنی مزایا و معایب خاص خود را دارند در این میان مزایایی قالب بتنی فلزی بسیار بیشتر از معایبش است.

فلز به کار رفته در قالب های بتنی در برابر تغییر شکل بر اثر فشار وارده از بتن بسیار مقاوم است یکی از مهم ترین مزایای قالب های فلزی در بتن ریزی سهولت باز کردن آن ها پس از اتمام کار است. در صورت استفاده و نگهداری صحیح از قالب های فلزی مخصوص بتن می توان آن ها را بیش از هزار بار مورد استفاده قرار داد.

قالب بتن فلزی

قالب بتن پلاستیکی چیست؟

قالب های بتن پلاستیکی در واقع یک نوع قالب بتن ریزی می باشند که از پلیمر های مخصوص ساخته می شوند. این نوع از قالب ها مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شکستگی داشته و از این لحاظ بسیار مناسب می باشند.

قالب های بتنی در صورتی که از پلاستیک ساخته شوند کارایی بسیار بالایی داشته و می توانند بار ها و بار ها مورد استفاده قرار بگیرند. مدل خاصی از قالب های بتنی پلاستیکی در بازار موجود هستند که دارای اتصالات اهرمی و کاربرد های ویژه می باشند. قالب های بتن یکی از هزینه های اساسی در سازه های بتنی است که نوع پلاستیکی آن موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

قالب های بتن پلاستیکی مخصوص برای بتن ریزی ساختمانی هم به صورت نقدی و هم اجاره ای موجود می باشند. قالب های بتن تهیه شده از پلاستیک با توجه به ابعاد آن ها دارای سطوح قیمتی متنوعی هستند. قالب های پلاستیکی در صورتی که اجاره ای باشند بر اساس مدت زمانی که در استفاده پیمانکارهستند هزینه آن ها محاسبه خواهد شد. قالب های بتن پلاستیکی عمر مفید بیشتری نسبت به نوع چوبی داشته و نسبت به مدل فلزی دارای دوام کمتری می باشند. قالب پلاستیکی در ایران کارایی بسیار زیادی دارد و نسبت به قالب های بتنی فلزی قیمت ارزان تری دارد.

قیمت قالب بتن

قالب بتنی دارای رنج قیمتی بسیار متنوعی می باشد که در درجه اول به نوع و جنس آن وابسته است. قالب بتنی فلزی دارای قیمتی بالا تر نسبت به سایر جنس ها است ولی در دراز مدت دارای صرفه اقتصادی می باشد. قالب بتن در صورتی که در داخل کشور تولید شود دارای قیمتی به مراتب مناسب تر از انواع وارداتی آن خواهد بود. قیمت قالب به عواملی از جمله جنس ماده اولیه، قیمت دلار، نرخ تورم و غیره بستگی دارد. قالب فلزی بتن وابستگی زیادی به قیمت ورقه فولادی دارد زیرا فلز ماده شکل دهنده آن می باشد. قیمت قالب بتنی به شرکت سازنده آن نیز بستگی دارد که چه قیمتی را برای آن در نظر گرفته است. از طریق تماس با کارشناسان ما در مجموعه بنیامین قالب و وبسایت ghalebnyamin.com می توانید ضمن استعلام از قیمت روز انواع محصولات و ابزار ساختمان سازی نسبت به تهیه آن بدون ‌واسطه از تولید کننده دست اول اقدام نمایید.

قالب بتنی اجرا شده در پروژه

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا