بررسی مزایا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال انکر پروتکل

در سال‌های اخیر دنیای امور مالی غیرمتمرکز (Defi) رشد زیادی را داشته است، اما هنوز کاملاً مورد پذیرش عموم قرار نگرفته است. به دلیل نوسانات موجود ارز دیجیتال، پیچیدگی پروتکل دیفای و پایین‌بودن درصد سودهای سالیانه، با ریسک‌های فضای دیفای اصلاً همخوانی وجود ندارد. در این میان پروتکل انکر (Anchor Protocol) در شبکه ترا روی کار آمد و با ارائه سود ۲۰ درصدی برای نگهداری ارزهای دیجیتال در قالب استیبل‌کوین UST، توجه ها را به خود جلب کرد. همچنین این پلتفرم به‌عنوان پروتکل وام‌دهی یا وام‌گیری در بلاکچین ترا معرفی می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم مزایا سرمایه‌گذاری در ارز جنجالی انکر را بررسی کنیم. چنانچه قصد خرید انکر پروتکل را دارید در ادامه با ما همراه شوید.

آشنایی با ارز دیجیتال انکر پروتکل

رمزارز ANC توکن ارائه شده توسط پروتکل آنکر است که به‌عنوان یک توکن حاکمیتی در این پلتفرم عمل می‌کند. دارندگان این رمزارز می‌توانند به پیشنهادهای در ارتباط با پروتکل رای دهند. طراحی توکن ANC به‌گونه‌ای است که بخشی از بازده پروتکل آنکر را بتواند به دست آورد. انکر کارمزدهای پروتکل را به نسبت بین استیکرهای ANC توزیع می‌کند و با افزایش‌پذیرش به استیک کنندگان سود می‌پردازد. به همین جهت استیک کنندگان تشویق می‌شوند تا پیشنهاداتی را ارائه و به آنها رای دهند. همچنین این پلتفرم به‌عنوان تشویق به افرادی که وام می‌گیرند استیبل‌کوین UST  متناسب با میزان وامی که دریافت کرده‌اند، توزیع می‌کند.

کل عرضه توکن‌های انکر پروتکل حدود ۱ میلیارد است که ۴۰ درصد آن به منظور توزیع بین وام‌گیرندگان در ۴ سال آینده در نظر گرفته شده است. بدین معنا که کاربران برای دریافت وام به صورت UST نیز پاداش دریافت می‌کنند. به همین جهت هم وام دهندگان و هم وام گیرندگان  در پروتکل آنکر وام دریافت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: خرید ارز دیجیتال با موبایل

چرا پروژه انکر پروتکل منحصر به فرد است؟

یکی از اصلی‌ترین اهدافی که پروژه انکر آن را دنبال می‌کند ارائه راه‌حل برای فناوری بلاکچینی است که به طور کامل بتواند توان محاسباتی دستگاه‌ها و مراکز داده را به کار بگیرد. به عبارتی دیگر انکر بستری را برای کاربران و مشتریان ایجاد کرده است تا با خیال راحت بتوانند وام بگیرند و یا به کاربران وام بدهند. کاربران با استفاده از این پلتفرم می‌توانند به منابع مقرون‌به‌صرفه‌تری دسترسی پیدا کنند.

در حقیقت دلیل اصلی منحصربه‌فرد بودن شبکه انکر این است که برای اولین‌بار از سخت‌افزار معتمد و قابل اطمینان استفاده می‌کند و توانسته امنیت بسیار بالایی را برای شبکه فراهم کند. پروتکل انکر برای اعتبارسنجی بلوک‌های خود از نودها یا گره تایید استفاده می‌کند که همین مسئله موجب حفظ کیفیت و امنیت شبکه شده است.

چگونه می‌توانیم در پروتکل انکر مشارکت کنیم؟

به‌طورکلی می‌توانیم به ۵ روش در اکوسیستم انکر مشارکت کنید که در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم.

  • واریز کننده (وام‌دهنده): واریز کننده فردی است که استیبل‌کوین UST را وارد بازار انکر پروتکل می‌کند. این واریزی‌ها در یک استخر قرار می‌گیرند و به وام گیرندگان اعطا می‌شوند. در نهایت سود واریزی نیز در بین تمامی کاربران نسبت به سرمایه واریزی توزیع می‌شود.
  • وام‌گیرنده: این افراد دارایی‌های bToken را در ازای دریافت استیل کوین ترا وثیقه می‌گذارند. bAssetهایی که در پروتکل آنکر قرار دارند واریز و قفل شوند تا وام دریافت شود. وام‌گیرندگان باید به نسبت ارزش به وام (LTV) دقت داشته باشند تا لیکویید نشوند.
  • لیکویید کننده یا تسویه‌کننده: یک تسویه‌کننده بر روی وام‌هایی که ریسک زیادی دارند و وام‌هایی که نسبت LTV آنها بیشتر از حد مجاز است نظارت می‌کنند و در صورت نیاز درخواست لیکویید را صادر می‌کنند.
  • تامین کننده نقدینگی توکن ANC: این افراد نقدینگی جفت ارز ANK-UST را در پلتفرم انکر تامین می‌کنند. این نقدینگی برای وام‌دهی به افراد لازم و حیاطی است.
  • تامین کننده اطلاعات قیمت اوراکل: تامین کننده دیتاهای قدیمی، در حقیقت یک حساب Terra است که مسئول تامین اطلاعات دقیق و به روز برای وثیقه‌های bAsset است. از این دیتاهای برای محاسبه ارزش وثیقه یک وام گیرنده و منبعی برای قیمت لیکویید شدن وام استفاده می‌شود.

با پروتکل انکر چگونه می‌توانیم کسب درآمد کنیم؟

روش‌های کسب درآمد از پروتکل آنکر شامل موارد زیر می‌شوند.

  • واریز: راحت‌ترین روش کسب درآمد با این پروتکل، ‌واریز توکنی‌های ANC به پروتکل انکر است. این پلتفرم سالیانه حدود ۲۰ درصد سود ارائه می‌دهد.
  • وام‌گیری: با وثیقه‌گذاری توکن Bluna می‌توانید توکن UST وام بگیرید. پاداش قرض‌گیری به‌صورت توکن‌های انکر پرداخت می‌شود و مقدار آن بیشتر از میزان بهره‌ای است که باید به همراه وام به پروتکل بازگردانید.
  • استیکینگ ANC: می‌توانید توکن‌ها انکر را بخرید و در این پلتفرم سپرده‌گذاری کنید و پاداش بگیرید. همچنین می‌توانید در حاکمیت انکر نیز مشارکت کنید.
  • تأمین نقدینگی: یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال انکر، تامین نقدینگی است و شما می‌توانید با تامین نقدینگی ANC-UST در این پلتفرم، توکن نقدینگی (LP Token) را دریافت کنید. با استیک این توکن نیز می‌توانید سود سالیانه دریافت کنید.

تغییر نرخ سود ماهیانه انکر پروتکل

در مارس ۲۰۲۲ پروتکل انکر پروپوزالی را تصویب کرد که بر اساس آن درصد سود ماهیانه این پلتفرم دچار تغییر شده است. طی این پروپوزال نرخ سود ماهیانه هر ماه می‌تواند تا ۱.۵ درصد تغییر پیدا کند که بر اساس میزان ذخایر پروتکل انکر در نظر گرفته می‌شود. این ذخایر عبارت‌اند از مقدار استیبل‌کوینی که کاربران برای دریافت سود در این پلتفرم استیک کرده‌اند. بر اساس این پیشنهاد، میزان سود نمی‌تواند کمتر از ۱۵ درصد و یا بیشتر از ۲۰ درصد باشد.

در این میان نکته قابل‌توجه این است، تعداد افرادی که سرمایه خود را برای کسب خود در این پلتفرم سپرده می‌کردند از تعداد کسانی که دریافت‌کننده وام بودند خیلی بیشتر بود. به همین دلیل با ادامه این روند برای پرداخت سود وام‌دهندگان، میزان ذخایر همواره در حال کاهش خواهد بود و نرخ بازده باید کاهش یابد.

سقوط ترا و تأثیر آن بر روی انکر پروتکل

سود زیاد انکر پروتکل روی استیبل‌کوین UST باعث شد تا توجه سرمایه‌گذاران زیادی روی آن جلب شود و هر روز به ارزش بازار این رمزارز افزوده شود. تا اواخر سال ۲۰۲۲ با ۱۸ میلیارد دلار از رمزارزهای زیادی عبور کرد و بعد از تتر و USDC به سومین ارز باثبات بازار تبدیل شد.

موضوعی که موجب نگرانی می‌شد، این بود که ترا نتوانسته بود کاربردهای دیگری برای UST ایجاد کند. همواره تعداد وام‌دهندگان بسیار بیشتر از وام‌گیرندگان بود  و در پشتیبانی از ارزش این استیبل‌کوین تردید داشتند. در آن زمان حدود ۷۵ درصد از رمزارز UST در پلتفرم انکر قرار داشت.

برنامه‌ریزی ترا برای ایجاد حفظ لونا و خرید ۸۰ هزار بیت کوین به‌عنوان ذخیره اصلاً کارآمد نبود. با کاهش قیمت بیت‌کوین، قیمت ترا و UST هم کاهش یافت و این استیبل‌کوین برابری خود را با دلار از دست داد. در این میان شاهد روزی بودیم که ارزش بازار UST از مارکت کپ پشتوانه‌اش لونا بیشتر می‌شود و دیگر مشخص بود که کار این پروتکل و استیبل‌کوین الگوریتمی تمام است.

جمع بندی نهایی

با وجود دغدغه‌ها و میزان سود کمی که پلتفرم‌های وام‌دهی ارائه می‌دهند، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند دارایی دیجیتالی خود را در امور مالی غیرمتمرکز قرار ندهند. در این میان انکر پروتکل با پیشنهاد ارائه سود سالیانه ۲۰ درصدی به میدان آمد. همین موضوع باعث استقبال گسترده کاربران در روزهای خرسی بازار شد. در نهایت میزان  زیادی سرمایه به پروتکل انکر وارد شد و در کنار مشکلات بنیادی که داشت، کار دست این پروتکل و شبکه ترا داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا