برگه سبز سربازی چیست؟ زمان صدور + لینک استعلام


شاید برای شما سوال پیش بیاید که برگه سبز سربازی چیست؟ مشمولانی که قصد رفتن به سربازی به صورت عادی یا امریه را دارند، نخستین مرحله برای اعزام به خدمت سربازی، ارائه مدارک برگه سبز به دفاتر پلیس +10  و ثبت درخواست اعزام به سربازی است. آگاهی از اطلاعات برگه سبز سربازی برای افرادی که در آستانه اعزام به سربازی هستند، ضروری است.

برگه سبز سربازی چیست؟

افراد متقاضی اعزام به خدمت سربازی با ارائه مدارک مربوطه به دفاتر پلیس +10 و ثبت درخواست اعزام به سربازی برگه‌‌ایی دریافت می‌‌کنند که به آن برگه سبز سربازی یا برگه اعزام می‌‌گویند. در واقع  برگه سبز سربازی، اولین نامه‌‌ایی است که پس از مراجعه و تکمیل اطلاعات به مشمولان داده می‌‌شود که نشان دهنده آمادگی فرد برای انجام خدمت سربازی است.

چه اطلاعاتی در برگه سبز سربازی درج می‌‌شود؟

در برگه سبز سربازی اطلاعات کلی از هویت فرد مشمول طبق موارد زیر درج می شود:

  • اطلاعات هویتی فرد مشمول
  • تاریخ اعزام
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • مقدار کسری خدمت سربازی
  • مقدار اضافه خدمت سربازی
  • مقدار غیبت خدمت سربازی

 کد سخا در برگه سبز سربازی چیست؟

کد سخا شبیه کد ملی است. برای افراد مشمول به سربازی و احراز محل سکونت برای تعویض پلاک و شماره‌‌گذاری خودرو در این پروسه صادر می‌‌شود. همان‌‌طور که کد ملی در سازمان‌‌های دولتی، بانک و بیمه کاربرد دارد، همه مشمولین نظام وظیفه هم برای انجام کارهای مربوط به سربازی باید کد سخا دریافت کنند.

کاربرد کد سخا در برگه سبز خدمت

کاربرد کد سخا در برگه سبز خدمت برای پیگیری وضعیت نظام وظیفه است. داوطلبان مشمول می‌‌توانند با کد‌ سخا به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند. همچنین با کد سخا می‌‌توانند وضعیت امریه، وضعیت معافیت کفالت و مراحل معافیت‌‌های پزشکی و همچنین درخواست صدور مجدد کارت پایان خدمت را پیگیری کنید.

شما وقتی کد سخا را در سایت سازمان نظام وظیفه وارد می‌‌کنید، می‌‌توانید تاریخ پایان خدمت را ببینید و از مراحل صادر شدن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت اطلاع پیدا کنید.

دانشجویان مشمول که قصد خروج از کشور را دارند، باید کارهای اینترنتی و اداری خروج از کشور را با کد سخا انجام دهند. اگر دانشجو هستید و می‌‌خواهید برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به خارج از کشور بروید، با ورود به سامانه سخا و انجام مراحل اینترنتی می‌‌توانید این کد را دریافت کنید.

نحوه استعلام کد سخا برای برگه سبز سربازی

در سال‌‌های اخیر یک روش برای دریافت کد سخا وجود داشت و آن هم مراجعه حضوری به دفتر‌‌های پلیس +۱۰ در سطح شهر بود. اخیرا، امکان دریافت غیر حضوری کد سخا هم فعال شده است. همچنین، شما می‌‌توانید از طریق پیامک هم کد سخا نظام وظیفه را دریافت کنید. در ادامه روش دریافت بکد سخا به صورت حضوری و  غیرحضوری را مشاهده می‌کنید.

روش حضوری استعلام برگه سبز سربازی

مشمولان استعلام برگه سبز سربازی با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ ، اطلاعات شناسایی خود را اعلام می‌‌کنند، فرم‌‌‌‌هایی که به آنها داده می شود را تکمیل کرده و با ارائه مدارک و چهره نگاری و ثبت اثر انگشت و پرداخت هزینه های تصویب شده  حداکثر بعد از ۴۸ ساعت، می‌توانند با مراجعه به همان پلیس+۱۰ یا سازمان وظیفه عمومی درخواست پرینت برگه سبز سربازی کنند.

روش غیر حضوری استعلام برگه سبز سربازی

در روش غیر حضوری استعلام برگه سبز سربازی، افراد پس از تکمیل و ثبت اطلاعات در پلیس+۱۰ می‌‌توانند درخواست کد ۵ رقمی سخا به‌ عنوان شناسه کاربری مشمول را داشته باشند. بعد از دریافت کد سخا و حداقل گذشت ۲۴ ساعت از ارسال دفترچه خدمت می‌‌توانند با مراجعه به سامانه سخا و ورود به سامانه، اقدام به دریافت غیر‌‌حضوری استعلام برگه سبز سربازی کنند.

برای ورود لازم است علاوه بر کد سخا، شماره موبایل به‌ نام خودشان ثبت شده باشد، بعد از ورود از منوی سمت راست گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و از خدمات غیرحضوری استعلام برگه سبز سربازی فراجا استفاده کنند.

نحوه دریافت برگه سبز سربازی

برای دریافت برگه سبز سربازی مشمولین می‌‌توانند به قسمت نظام ‌وظیفه نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ رجوع کنند و فرم مربوط به اطلاعات شناسایی را تکمیل کنند. مراحل مربوط به واکسن و اطلاعات پزشکی را گذرانده و فرم های مربوطه به تزریق واکسن و معاینه پزشک را تکمیل کنند. سپس با ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه و ارائه آخرین مدرک تحصیلی و عکس‌‌برداری و انگشت نگاری الکترونیکی و پرداخت هزینه های مصوب و دریافت رسید، اقدام به ثبت اطلاعات درست از دفتر پلیس+۱۰ طی ۴۸ ساعت آینده برگه سبز سربازی را دریافت کنند.

زمان دریافت برگه سبز سربازی

زمان دریافت برگه سبز سربازی بعد از تکمیل مدارک لازم یا تعیین و تکلیف نهایی مشمولان، زمانی که اطلاعات آنها به‌‌عنوان سرباز نظام وظیفه توسط دفاتر پلیس + 10 ثبت می‌شود و برگه سبز آنها صادر خواهد شد.

خوشبختانه عملکرد صدور برگه سبز با توجه به استانی شدن مراکز وظیفه عمومی و نحوه تقسیم‌‌ها به سرعت خوبی رسیده است و در کمتر از ۴۸ ساعت و حتی در بعضی از مواقع بلافاصله بعد از ثبت نهایی اطلاعات مشمول صادر‌ می‌شود.

نحوه دریافت فرم های برگه سبز سربازی

مشمولان برای دریافت فرم های برگه سبز سربازی باید به قسمت نظام ‌وظیفه نزدیکترین دفتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند.  اطلاعات شناسایی خود را اعلام کرده و فرم‌‌‌‌‌ هایی که به آنها داده می‌‌شود را تکمیل و تحویل دهند. فرم های مهم که افراد برای دریافت برگه سبز باید تکمیل کنند عبارت است از :

فرم معاینه پزشکی سربازی

از اولویت‌های سازمان نظام وظیفه، حفظ سلامت سربازان است؛ بنابراین قبل از صدور برگه سبز باید از وضعیت سلامت مشمولان مطمئن شوند فرم معاینه پزشکی سربازی را پر‌‌کنند. در ابتدا فرم معاینه پزشکی سربازی که پلیس+۱۰ به مراجعه‌‌‌کننده‌ها می‌‌دهند، آدرس مطب پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه که قرار است وضعیت سلامت مشمولان را معاینه و تایید کند، درج شده است.

پزشک، فرم معاینه پزشکی سربازی از افراد مراجعه کننده می‌‌گیرد و آنها را معاینه و فرم مربوطه را تکمیل می‌نماید، سپس به صورت سیستم خودکار، جواب و مشخصات حاصل از معاینه را به پلیس + 10 ارسال می‌‌کند.

فرم واکسیناسیون سربازی

در‌‌دوره خدمت سربازی، سربازان معمولا به صورت دسته جمعی زندگی می‌‌کنند در نتیجه هر نوع بیماری واگیر‌‌داری می‌‌تواند تمامی آنها را درگیر‌‌کند. در این جهت با انجام واکسیناسیون که برای پیشگیری و مراقبت از سلامت افراد پیش از ورود به محیط‌های نظامی انجام می‌گیرد از بیماری سربازان جلوگیری می‌‌کنند. واکسیناسیون قبل از اعزام امری ضروری و اجباری است.

پس از اینکه مشمولان واکسینه شدند، فرم واکسیناسیون سربازی توسط مرکز بهداشت‌ معتبر باید مهر و امضا شده و درنهایت به مرکز پلیس+ 10 تحویل داده شود.

در ادامه فرم واکسیناسیون سربازی با ارائه مدارک، چهره نگاری، ثبت اثر انگشت، پرداخت هزینه‌های تصویب شده به مرکز پلیس+ 10، فرد مشمول رسید مبنی بر ثبت اطلاعات صحیح را دریافت می‌‌کند. افراد مشمول طی مدت 48 ساعت برگه سبز را تحویل خواهند گرفت.

درصورت گم شدن برگه سبز سربازی چه اقدامی انجام بدیم؟

فرد مشمول درصورت گم شدن برگه سبز سربازی، می‌‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+10، درخواست برگه سبز المثنی را داشته باشد و پس از تکمیل مدارک و ثبت اطلاعات فرد در سیستم، برگه سبز جدید تحویل بگیرد.

خلاصه مقاله برگه سبز سربازی

افرادی که با حضور در مراکز پلیس + 10 آمادگی خود را برای رفتن به خدمت سربازی اعلام می کنند، با تحویل مدارک و انجام تمام مراحل ثبت نام، برگه سبز سربازی را دریافت خواهند نمود. برگه سبز سربازی اولین مدرکی است که پس از مراجعه و تکمیل اطلاعات به مشمولان داده می‌شود که نشان دهنده آمادگی فرد برای انجام خدمت نظام وظیفه است. در این برگه اطلاعات مهمی مانند تاریخ اعزام، اطلاعات هویتی شخص و غیبت سربازی در آن درج شده است.

برای دانلود PDF مقاله برگه سبز سربازی چیست؟ روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید

برگه سبز سربازی چیست؟

برگه سبز سربازی اولین مدرکی است که پس از مراجعه و تکمیل اطلاعات به مشمولان داده می شود که نشان دهنده آمادگی فرد برای انجام خدمت نظام وظیفه است که حاوی اطلاعات مهمی مانند تاریخ اعزام، اطلاعات هویتی شخص و غیبت سربازی در آن درج شده است.

آیا امکان دارد که مشمولین بتوانند تاریخ اعزام خود را به تاخیر بیندازند؟

بله، امکان به تاخیر انداختن در اعزام به خدمت سربازی وجود دارد اما شرایط خاصی وجود دارد و تنها افرادی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که شرایط خاص آن را در زمان اعزام به سربازی داشته باشند.

در صورت گم شدن برگ سبز سربازی چه اقدامی باید انجام داد؟

اگر افراد مشمول به هر دلیلی برگه سبز سربازی را گم کردند، می‌‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+10، درخواست برگه سبز المثنی را داشته باشند و پس از تکمیل مدارک و ثبت اطلاعات فرد در سیستم، برگه سبز جدید تحویل داده خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا