ترفندهای طلایی برای نگهداری از پیاز در یخچال و کابینت


نگهداری از پیاز مانند باقی سبزیجات ریشه دار به مدت طولانی امکان پذیر است، ولی اگر پیاز رابه طور صحیح نگهداری نکنید جوانه میزند و ریشه و ساقه اش شروع به رشد میکند. پس جتما از نکات این مطلب شادمگ کمک بگیرید تا بتوانید پیاز را به مدت طولانی ترین سالم نگه داری کنید.

روش های نگهداری از پیاز

پیاز مانند بقیه سبزیجات ریشه‌دار به مدت طولانی قابل نگهداری است اما اگر آن را به صورت صحیح نگهداری نکنید جوانه می‌زند و ریشه و ساقش شروع به رشد کردن می‌کند.

انواع پیاز - نگهداری از پیاز

مواردی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد مربوط به نگهداری انواع پیاز (سفید، طلایی و بنفش) است و شما از هر نوع پیازی که استفاده می‌کنید بهتر است که شرایط زیر را در نظر داشته باشید. اینطوری باعث جلوگیری از جوانه زدن پیازخواهید شد.

ما امروز شگردهایی که در مورد نگهداری پیاز باید بدانید را در فهرستی برایتان جمع آوری کرده‌ایم که به صورت کامل به شما توضیح خواهیم داد.

چگونه پوسیدگی پیاز را به تعویق بیندازیم؟

شما می توانید با ایجاد شرایط نگهداری مناسب پیاز تا حد زیادی پوسیدگی آن ها را به تأخیر بیندازید. از جمله شرایط مهمی که از پوسیدگی پیاز جلوگیری می کنند، عبارت اند از:

پیاز جوانه زده - نگهداری از پیاز

مکان خنک
عدم وجود نور خورشید و ترجیحاً یک جای تاریک
مکانی خشک (هر مکانی که رطوبت داشته باشد یا نزدیک به دستگاه رطوبت ساز هوا باشد می تواند به راحتی منجر به فساد و پوسیدگی پیاز شود)
مکانی که دارای تهویه مناسب باشد
گاهی ممکن است همان روزی که پیاز را می خرید یا کمی بعد، وقتی یکی از پیازها را باز می کنید متوجه پوسیدگی داخلی آن شوید. این حالت معمولاً به دلیل شرایط نگهداری نامناسب قبلی یعنی فاصله بین رسیدن پیاز از مزرعه به مغازه است. حتی ممکن است گاهی برخی شرایط نامناسب در خاک زمینی که پیازها در آن کشت شده اند نیز وجود داشته باشد که منجر به پوسیدگی زودرس پیازها می شود. برای این موارد کاری نمی توان انجام داد و بهترین توصیه دقت در هنگام خرید و همچنین تهیه پیاز از مغازه ای معتبر است.

اصول انتخاب پیاز

قبل از اینکه نکات نگهداری پیاز را به شما بگوییم باید با نکات مهم خرید پیاز آشنا شوید تا بهترین پیاز را برای نگهداری انتخاب کنید.

پیازهای صورتی و قرمز برای نگهداری مناسب ترند زیرا رطوبت کم و عطر و طعم بالایی دارند.

پیاز قرمز - نگهداری از پیاز

در هنگام خرید پیاز به ظاهر پیاز و پوسته آن توجه نمایید زیرا پیازها در اثر برداشت بد و حمل و نقل نامناسب، مستعد آلودگی و فساد می شوند.

پیاز خریداری شده باید پوسته سالم، یکنواخت داشته باشد.

بافت پیاز باید سالم، محکم و آب دار بوده و نباید شل و وارفته یا ترشیده باشد.

از یخ نزده بودن پیاز مطمئن شوید. بافت پیازهای یخ زده بعد از برش لزج بوده و شفافیت لازم را ندارد.

پیازهای برداشت شده در پاییز را برای ذخیره و نگهداری مناسبند و پیازهایی که در بهار و تابستان برداشت می شوند به اندازه کافی برای ذخیره و نگهداری، بادوام و مناسب نیستند.

پیازهای تند ترکیبات سولفوری بیشتری نسبت به پیازهای با طعم و رایحه ملایم دارند و ماندگاری بیشتری نیز دارند.

پیاز باید نسبت به اندازه خود سنگین باشد.

پیازهای جوانه زده را انتخاب نکنید، زیرا آنها تازه نیستند و به سرعت چروک می شوند.

پیاز جوانه زده قرمز - نگهداری از پیاز

آماده سازی پیاز برای نگهداری

قبل از نگهداری پیاز باید آن را برای ذخیره سازی و نگهداری برای مدت طولانی آماده کنید اما چگونه؟

برگ های پیاز (قسمتی که بالای قسمت گرد پیاز قرار دارد) را جدا نکنید.

پیازها را در یک فضا با تهویه مناسب قرار دهید تا پوستشان کاملاً خشک شود.

پیاز زمانی آماده ذخیره سازی و نگهداری برای مدت طولانی خواهد بود که ساقه آن دیگر سبز نباشد و پوست آن کاملاً خشک و سخت شده باشد.

آویزان کردن پیاز - نگهداری از پیاز

با یک قیچی و یا چاقوی تیز ریشه های پیاز را از آن جدا کنید.پیازهایی که ساقه آن ها هنوز سبز هستند، هنوز برای این مرحله آماده نیستند.

در فاصله حداقل 2٫5 سانتی متری برگ ها را از بدنه گرد پیاز جدا کنید و یا بدون کوتاه کردن آن ها را به هم ببافید.

11 نکته طلایی که در نگهداری صحیح و اصولی پیاز باید بدانید!

در این بخش از مقاله چند نکته طلایی برای نگهداری طولانی مدت پیاز را برایتان شرح خواهیم داد.

پیاز قاچ شده - نگهداری از پیاز

 نگهداری از پیاز در مکانی تاریک

پیاز باید همیشه در مکانی تاریک نگهداری شود. رسیدن نور به پیاز باعث جوانه زدن و رشد پیاز و گاهی باعث کپک زدن و خراب شدن پیاز می‌شود.

 نگهداری از پیاز در مکانی خشک و خنک

پیاز باید در جایی به دور از رطوبت یعنی در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند زیرا رطوبت باعث کپک زدن پیاز می‌شود.

پیازها باید در یک فضای کاملاً خشک که دارای تهویه است نگهداری شوند تا پوستشان کاملاً خشک بماند.

به هیچ عنوان آن‌ها را در محفظه دربسته نگهداری نکنید زیرا به علت نبود کافی هوا به سرعت فاسد می‌شوند. پیاز کلاً آب و هوای خشک و دمای خنک را ترجیح می‌دهد.

از ظروف حصیری استفاده کنید

برای ماندگاری بیشتر بهتر است از ظروفی مانند سبد وحصیر یا ظروفی شبیه آبکش که دارای تهویه است استفاده کنید.

سبد پیاز - نگهداری از پیاز

هنگام خرید پیاز به ظاهر و پوسته پیاز توجه نمایید

پیاز باید ظاهری کاملاً سالم و عاری از هرگونه آلودگی داشته باشد.زمانی که آن را بین انگشتانتان فشار می‌دهید بافتی کاملاً سفت و آبدار را حس کنید به این شکل نباشد که دستتان فرو رود یا پیاز بوی بدی دهد.

پیازها باید نسبت به اندازه خود سنگین باشند و به هیچ عنوان پیازهای جوانه زده را انتخاب نکنید زیر آنها تازه نیستند و به سرعت چروکیده و خراب می‌شوند.

 پیازها را به دور از سایر میوه‌ها نگهداری کنید

اشتباهی که بیشتر افراد در نگهداری پیاز مرتکب آن می‌شوند، نگهداری پیاز در کنار سیب زمینی است.

این کار کاملا اشتباه است زیرا پیاز، رطوبت سیب زمینی را به خود جذب می‌کند و سریعاً خراب می‌شود. پس بهتر است این دو ماده غذایی را جدا از هم نگهداری کنید.

 پیاز را منجمد نکنید چون انجماد بافت پیاز را کاملاً تغییر می‌دهد

پیاز را در فریزر نگه ندارید اگر شما پیاز سالم را در فریزر قرار دهید مدت زمان ماندگاری آن را بسیار کم خواهید کرد زیرا پیاز رطوبت را کامل به خود جذب می‌کند و فاسد می‌شود و حالت خمیری و نرم می‌گیرد.

نگهداری در کاغذ یا کیسه توری

از جمله رازهای برتر نگهداری پیاز در خانه، استفاده از کاغذ یا کیسه توری است. این روش نگهداری می‌تواند به ماندگاری بلندمدت این ماده خوراکی کمک کند. کاغذ با جذب رطوبتی که در پیاز وجود دارد، به حفظ آن کمک می‌کند. از سوی دیگر، کیسه‌ی توری با فراهم کردن تهویه مناسب، پوست پیازها را در وضعیت خشکی حفظ می‌کند. این کار سبب می‌شود که از خرابی و پوسیدگی پیاز جلوگیری شود. این ترفند ساده ولی کارآمد، می‌تواند به تازگی و دوام پیازهای شما کمک کند.

نگهداری در جوراب

یکی از تکنیک‌های قدیمی نگهداری از موادی مانند سیر و پیاز در خانه، نگهداری این مواد در جوراب است. برای استفاده از این تکنیک باید پیازها را تک به تک در جوراب انداخت و بعد از انداختن هر پیاز، انتهای آن را گره زد و پیاز بعدی را روی گره پیاز قبلی انداخت. سپس باید یک سر جوراب را به میخ یا قلابی در جای خنک و تاریک آویزان کرد. با استفاده از این تکنیک هوا در اطراف پیاز گردش خواهد داشت و ماندگاری این ماده افزایش پیدا می‌کند.

 جدا کردن پیاز خراب از پیاز سالم

اگر متوجه شدید که پیازی خراب شده است ، به سرعت آن را از سایر پیازها جدا کنید زیرا این پیاز خراب سبب خراب شدن پیازهای سالم می‌شود.

پوست کندن پیاز - نگهداری از پیاز

 دور انداختن پیازهای کپک زده

پیازهای کپک زده یا پوسیده شده را به هیچ عنوان مصرف نکنید.

 توجه به محل نگهداری پیاز

ماندگاری پیاز بستگی به محل نگهداری آن دارد، پیازهای سالم که به صورت صحیح نگهداری شوند ۳-۶ ماه ماندگاری دارند.

ریسه کردن پیاز - نگهداری از پیاز

نگهداری پیاز سبز

پیازچه یا پیاز سبز در انواع دستور العمل های آشپزی استفاده می شود، اما اغلب اوقات استفاده از همه پیازچه در غذا سخت است. تازه نگه داشتن پیاز سبز حتی بیشتر از سایر پیاز ها سخت است. متأسفانه ، اگر از قسمت سبز پیاز به خوبی نگهداری نشود ، خیلی سریع لزج و فاسد می شود. به جای نگهداری پیازچه در بسته ای که آن را خریداری کرده اید، یکی از روش های زیر را امتحان کنید.

آن ها را در یک شیشه بریزید

مانند اکثر پیاز ها، لازم نیست که حتما پیاز سبز را داخل یخچال نگهداری کنید. در عوض آنها را داخل یک ظرف بلند شیشه ای سنگین بریزید، که ساقه های پیاز از آن بیرون نزنند و نریزند. به اندازه کافی آب سرد یا آب با دمای اتاق به ظرف شیشه ای اضافه کنید تا به اندازه ( یک یا دو اینچ ) ریشه های پیاز را بپوشاند و شیشه را روی طاقچه قرار دهید. هر چند روز یک بار به آن آب اضافه کنید یا این که آب آن را تعویض کنید.

آنها را در یخچال قرار دهید

اگر پنجره مناسبی برای نگهداری از پیازچه های خود ندارید، می توانید آن ها را در یخچال قرار دهید. اگر از این روش استفاده می کنید، برای حفظ رطوبت ، یک کیسه پلاستیکی را روی نوک سبز پیاز قرار دهید . لازم نیست که کیسه را محکم ببندید ، اما باید آن را چفت کنید تا رطوبت در آن بماند. البته این کار را میتوان تا حدی انجام داد و بهتر است از کیسه های مخصوص موجود در بازار استفاده کنید.

نگهداری از پیاز در یخچال - نگهداری از پیاز

از یک حوله کاغذی مرطوب استفاده کنید

از آنجایی که ممکن است شیشه به آسانی به زمین بخورد و بشکند، یک حوله کاغذی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. دستمال را خیس کنید ( خیلی نه ) و پیاز سبز را در آن بپیچید. پیاز های پیچیده شده را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف مخصوص قرار دهید تا رطوبت آن ها حفظ شود. لازم نیست در کیسه محکم بسته شود، فقط هنگامی که دستمال شروع به خشک شدن کرد، باید آن را مرطوب کنید.

نکاتی درباره پیازهای جوانه زده

پیاز بعد از جوانه زدن کمی نرم می شود اما سمی نمی شود و می توان آن را مصرف کرد.

قبل از مصرف پیاز جوانه زده، جوانه های پیاز را جدا کنید و پیاز را دو نیم کنید و بقایای جوانه و ریشه را جدا کنید و بررسی کنید که پیاز فاسد نشده باشد.

پیاز کپک زده یا پوسیده شده را مصرف نکنید.

می توانید جوانه های داخل لایه های پیاز را جدا کنید و آن ها را بکارید تا پیاز جدیدی رشد کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا