تغییر رشته از ریاضی به تجربی + شرایط بخشنامه 1402


شرایط تغییر رشته از ریاضی به تجربی 1402 اعلام شد. دانش‌آموزانی که در مقاطع یازدهم و دوازدهم تحصیل می‌کنند، می‌توانند برای تغییر رشته از گروه آزمایشی ریاضی به تجربی اقدام نمایند. به این منظور متقاضیان باید قبل از هر چیز برای تکمیل فرم تغییر رشته شرکت در امتحانات رشته تجربی، تطبیق دادن دروس و ثبت نمرات خود را آماده کنند.

به دلیل پرسش‌های زیادی که در ارتباط با شرایط تغییر رشته نظری به نظری وجود دارد، می‌توانید با همکاران ما در مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا در این زمینه شما عزیزان را راهنمایی کنند.

آیا امکان تغییر رشته از ریاضی به تجربی وجود دارد؟

✔دانش آموزانی که دوره اولیه متوسطه را به پایان می‌رسانند، براساس هدایت تحصیلی می‌توانند رشته مورد علاقه خود را برای شروع دوره تحصیلی دوم و پایه دهم انتخاب کنند. بسیاری از افراد در ارتباط با شرایط تغییر رشته نظری به نظری سؤال دارند و می‌خواهند بدانند که آیا این تغییر رشته امکان‌پذیر است؟

✔افرادی که پس از انتخاب رشته ریاضی در پایه دهم تمایل دارند، رشته خود را به تجربی تغییر دهند، باید از بدو ورود به مقطع یازدهم این برای تغییر گروه آزمایش‌های خود اقدام کنند. به عبارت دیگر امکان تغییر رشته ریاضی به تجربی دهم ریاضی به یازدهم تجربی و از یازدهم ریاضی به دوازدهم تجربی برای همه متقاضیان امکان‌پذیر است.

جهت اطلاع از شرایط تغییر رشته دستیاری پزشکی وارد لینک شوید.

آیا امکان تغییر رشته از ریاضی به تجربی وجود دارد؟

شرایط تغییر رشته از ریاضی به تجربی پایه دهم به یازدهم 1403

تغییر رشته ریاضی به تجربی از بدو ورود به پایه یازدهم امکان پذیر است که در ادامه به برخی از این مراحل اشاره کرده‌ایم.

✔گام اول

از شرایط تغییر رشته نظری به نظری این است دانش آموزان باید به کمک اولیای خود حداقل یک ماه پیش از برگزاری امتحانات در خرداد ماه یا شهریور ماه برای تغییر رشته نهایی تصمیم بگیرند. تصمیم زود هنگام باعث می‌شود که دانش آموزان فرصت کافی برای مطالعه سرفصل‌های امتحانی خود را داشته باشند.

✔گام دوم

در این مرحله متقاضیان باید حتماً فرم تغییر رشته فرم ” الف ” را که در سامانه سناد دانش آموزی ارائه شده تکمیل کنند. دانش آموزانی که در مقطع دهم ریاضی در حال تحصیل هستند، موظف به دریافت کردن دو نسخه از فرم نام برده و تکمیل آن می‌باشند و در نهایت باید آن را به مدیر یا مشاور مدرسه خود تحویل دهند.

✔گام سوم

در این مرحله دانش آموزان نیاز به تأیید اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه، شهرستان محل تحصیل خود خواهند داشت. وزارت آموزش و پرورش موافقت و تأییدیه خود را به ارسال فرم به مدرسه محل تحصیل دانش آموز یا مدرسه دیگری که رشته مورد دانش آموز رشته تجربی باشد، اعلام خواهد کرد.

✔گام چهارم

از دیگر شرایط تغییر رشته نظری به نظری این است که دانش آموز در حال تحصیل در مقطع دهم ریاضی باید حتماً در برخی از امتحانات رشته تجربی از جمله فیزیک 1، ریاضی 1،  شیمی 1، زیست شناسی 1 شرکت کرده و نمره حد نصاب را کسب کند.

✔شرایط تطبیق دروس

بیشتر دروس رشته ریاضی و رشته تجربی مانند دروس عمومی، ریاضی ۱ و فیزیک مشترک هستند. از این رو دانش آموز مقطع دهم ریاضی هیچ نیازی به گذراندن این دروس برای وارد شدن به مقطع یازدهم تجربی ندارد و فقط کافی است که علاوه بر این درس هاف در درس زیست شناسی نمره مناسبی را کسب کند.

جهت بررسی شرایط تغییر رشته در دانشگاه علمی کاربردی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط تغییر رشته از ریاضی به تجربی پایه دهم به یازدهم

 شرایط تغییر رشته از ریاضی به تجربی پایه یازدهم به دوازدهم

در حال حاضر امکان تغییر رشته ریاضی به تجربی از پایه یازدهم به دوازدهم وجود دارد و دانش آموزان باید مراحل زیر را طی کنند:

✔مرحله اول

دانش آموز باید حتماً فرم تغییر رشته پایه یازدهم را دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خرداد و شهریور ماه در دو نسخه دریافت کرده و پس از تکمیل آن به مدیر مدرسه یا مشاور تحویل دهد.

✔ مرحله دوم

چنانچه مدیر مدرسه با تغییر رشته دانش آموزان موافقت کند، درخواست وی برای اداره آموزش و پرورش ناحیه شهرستان یا منطقه محل تحصیل دانش آموز ارسال خواهد شد. پس از موافقت آموزش و پرورش دانش آموز این امکان را دارد که در آن امتحانات نهایی پایه مربوط شرکت کند.

چنانچه امکان ادامه تحصیل در مقطع دوازدهم رشته تجربی در مدرسه محل تحصیل دانش آموز وجود نداشته باشد، وی برای تحصیل در رشته تجربی به مدرسه دیگری معرفی می‌شود.

✔مرحله سوم

براساس شرایط تغییر رشته نظری به نظری، دانش آموز مقطع یازدهم رشته ریاضی برای تغییر دادن رشته و تجربی در مقطع دوازدهم باید حتماً در امتحانات ریاضی ۲ ، فیزیک ۲ ، شیمی ۲ ، زیست شناسی ۲ نمره حد نصاب را کسب کند. باید اشاره کنیم که در دروس مشترک ریاضی و تجربی نمره‌ای که دانش آموز در رشته قبلی کسب کرده باشد برای رشته جدید مورد قبول خواهد بود.

نمره برخی از درس‌ها مانند دروس عمومی برای دانش آموز تطبیق می‌خورد. دانش آموز باید در دوره تابستان یا دی ماه امتحانات دیگر نیز شرکت کند و نمره قبولی را کسب نماید.

شرایط شرکت در آزمون تجربی برای دانش آموزان رشته ریاضی

👈دانش آموزانی که از رشته ریاضی و انسانی فارغ التحصیل شده باشند، مجاز به شرکت در آزمون تجربی هستند. دانش آموزان نظام جدید آموزشی و دانش آموزانی که برای تغییر رشته ریاضی به تجربی اقدام کرده‌اند و مایلند در آزمون کنکور تجربی شرکت کنند، باید بدانند که علاوه بر دروس ریاضی، شیمی، فیزیک باید در درس زمین شناسی و زیست شناسی نیز نمره مناسبی کسب کنند،  چرا که با توجه به تعداد بالای متقاضیان آزمون تجربی حتماً باید تست‌های این دو درس به درستی زده شوند تا با کسب درصد بالا شانس حضور در دانشگاه را داشته باشند.

👈در کنکور سال ۱۴۰۳ شرایط دانش آموزانی که کنکور غیر مرتبط می‌دهند سخت‌تر است، چون از سال ۱۴۰۲ دروس عمومی حذف شده است. بنابراین تمام دروس تخصصی هستند و در نتیجه نهایی آزمون سراسری بسیار تأثیر دارند. در جدول زیر تعداد تست‌های دروس مختلف آزمون تجربی ارائه شده است.

 

۷۵ تست از کنکور تجربی از دو درس اختصاصی این رشته است. بنابراین اگر برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی اقدام کرده‌اید و می‌خواهید در آزمون تجربی شرکت کنید، باید زمان مناسب را برای مطالعه دو درس زیست شناسی و زمین شناسی اختصاص دهید.

شرایط شرکت در آزمون تجربی با دیپلم ریاضی نظام جدید

👈از شرایط تغییر رشته نظری به نظری این است که دانش آموزانی که در نظام جدید آموزشی دیپلم ریاضی اخذ کرده‌اند، برای شرکت در کنکور تجربی هیچ محدودیتی ندارند. اگر دیپلم ریاضی داشتید و قصد تغییر رشته از ریاضی به تجربی دارید، کافی است که اسکن مدارک خود را در اختیار سازمان سنجش قرار دهید.

👈برای تکمیل اطلاعات در سایت ثبت نامی سناد، حتماً گروه آزمایشی علوم تجربی را انتخاب نمایید. امکان دارد در حساب کاربری خود در سایت سنجش پیامی با عنوان ” عدم مغایرت مدرک آموزشی با آزمون آزمایشی انتخابی” دریافت نمایید که جای نگرانی وجود ندارد.

شرایط شرکت در آزمون تجربی با دیپلم ریاضی نظام جدید

شرایط شرکت در آزمون تجربی با دیپلم ریاضی نظام قدیم

👈برای شرکت در کنکور تجربی ابتدا باید مدرک پیش دانشگاهی را دریافت کنید. دریافت مدرک پیش دانشگاهی به این معنی نیست که شما نمی‌توانید آزمون بدهید. در صورتی که شما در کنکور تجربی شرکت کنید، نهایتاً باید تا دی ماه سالی که کنکور داده‌اید مدرک پیش دانشگاهی خود را کسب کنید و از ترم بهمن ماه مجاز به تحصیل در دانشگاه قبول شده خواهید بود.

👈در این صورت اگر در طول شهریور یا دی ماه نتوانید امتحانات پایانی پیش دانشگاهی را پاس کنید و مدرک پیش دانشگاهی را دریافت نکرده باشید، مجاز به تحصیل نخواهید بود و دوباره باید در آزمون تجربی شرکت نمایید.

برای بررسی امکان تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

مشاوره تغییر رشته از ریاضی به تجربی 1403

👈بسیاری از دانش آموزانی که در حال تحصیل در رشته ریاضی هستند با مشاهده بازار کار و افراد تحصیل کرده در این رشته روی به تغییر رشته ریاضی به تجربی می‌آورند و ترجیح می‌دهند که در آزمون تجربی شرکت نمایند.

👈دانش آموزان نظام جدید که مایل به تغییر رشته ریاضی و تجربی باشند، به راحتی می‌توانند در آزمون تجربی شرکت کنند. اما قبل از هر چیز باید شرایط تغییر رشته نظری به نظری را بررسی کنند.

ربسیاری از دانش‌آموختگان نظام قدیم آموزشی نیز مایل به شرکت در آزمون کنکور تجربی هستند. لازم به ذکر است اگر قبل از دانشگاه می‌خواهید در آزمون تجربی شرکت کنید، مسیر همواری پیش روی شما است، اما اگر پس از پذیرفت شدن در دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی می‌خواهید تغییر رشته دهید، مسیر شما کمی سخت‌تر خواهد بود و باید از رشته تحصیلی خود انصراف داده تا بتوانید در آزمون تجربی شرکت کنید.

👈کنکور سال ۱۴۰۳ بسیار دشوار است، چرا که با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ مسیر قبولی برای دانش آموزانی که از رشته ریاضی می‌خواهند در آزمون تجربی شرکت کنند سخت‌تر شده و حتماً باید دروس تخصصی رشته تجربی مانند زیست شناسی و زمین شناسی را مطالعه کرده و نمره حد نصاب را در تست‌های آزمون سراسری کسب کنند.

👈از آنجا که قبولی در آزمون تجربی نیازمند داشتن برنامه‌ریزی مطالعاتی هدفمند و مناسبی است، قطعاً وجود مشاوران تحصیلی در کنار دانش آموز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم برای هموار کردن مسیر قبولی خود در آزمون تجربی با مشاوران خبره و برجسته آکادمی ایران تحصیل با داشتن سال‌ها سابقه در امر مشاوره تحصیلی در ارتباط باشید تا شما را در مسیر تغییر رشته از ریاضی به تجربی کمک کنند و چنانچه نیازمند شرکت آمادگی برای شرکت در آزمون تجربی هستید می‌توانند به شما عزیزان ارائه نمایند.

خلاصه مطالب

با توجه به شرایط تحصیلی فعلی و مسیرهای متفاوت که برای ادامه تحصیل وجود دارد و علاوه بر عدم درک و شناخت درست دانش آموزان از دروس هر رشته این امکان وجود دارد که دانش آموزان پس از انتخاب رشته از ادامه تحصیل در رشته فعلی خود پشیمان شوند. برخی از دانش آموزان مایلند که برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی اقدام کنند، چرا که بازار کار پزشکان و افراد تحصیل کرده در این رشته توجه بسیاری از این افراد را به خود جلب نموده است.

خوشبختانه دانش آموزان رشته ریاضی تا زمان کنکور می‌توانند برای عوض کردن رشته تحصیلی خود اقدام کنند و حتی پس از گرفتن مدرک دیپلم ریاضی نیز این امکان را دارند که در آزمون تجربی شرکت نمایند. در این مقاله سعی کردیم به شرایط تغییر رشته ریاضی به تجربی در پایه یازدهم دهم و یازدهم اشاره کنیم. قابل ذکر است که امکان تغییر رشته از ورود به مقطع مورد نظر امکان‌پذیر است. چنانچه شما عزیزان در ارتباط با شرایط تغییر رشته نظری به نظری نیازمند دریافت راهنمایی هستید و یا مایلید در آزمون سراسری گروه تجربی شرکت کنید، می‌توانید با مشاوران مجموعه ایران تحصیل در ارتباط باشید تا مشاورهای لازم را در این مسیر به شما عزیزان ارائه نمایند.

برای دانلود pdf مقاله تغییر رشته از ریاضی به تجربی کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

آیا تغییر رشته از ریاضی به تجربی امکان‌پذیر می‌باشد؟

در حال حاضر همه دانش آموزان پس از پایان رساندن دوره اول متوسطه می‌توانند رشته مورد علاقه خود را تغییر دهند.

 شرایط تغییر رشته ریاضی به تجربی دهم یازدهم چگونه است؟

افراد برای تغییر رشته ریاضی به تجربی از بدو ورود به مقطع یازدهم می‌توانند برای تغییر رشته اقدام کنند و باید مراحلی را طی نمایند که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره کردیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر رشته ریاضی به تجربی چه باید کرد؟

با توجه به حساسیت طی کردن مراحل تغییر رشته ریاضی به تجربی می‌توانید با مشاوران مجرب آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید تا در این زمینه شما عزیزان را همراهی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا