جاهای دیدنی زنجان؛ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر چاقو و چاروق


اگر اهل ایران‌گردی باشید، شاید از خود بپرسید در زنجان کجا بریم؟ جاهای دیدنی زنجان متنوع و جذاب است که سفر شما را به‌یادماندنی می‌کند. زنجان از شهرهای قدیمی محسوب می‌شود و به همین دلیل بافت قدیمی شهر سراسر بناهای تاریخی و آثار هنری به‌جامانده از گذشتگان است. در این مقاله، جاذبه‌های این شهر زیبا را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی زنجان

شهرستان زنجان مرکز استان زنجان در شمال غرب ایران است. این شهر تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی دارد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید. زنجان در زمان اردشیر بابکان، بنیان‌گذار سلسله ساسانیان، تأسیس شد و در ابتدا «شهین» یا «شاهین» نامیده می‌شد. با گذشت زمان این نام به «زنگان» و بعدها به «زنجان» تغییر یافت. قدمت، طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری زنجان آن را شهری دیدنی و جذاب کرده‌اند.

جاهای دیدنی زنجان

۱. گنبد سلطانیه

جاهای دیدنی زنجان - گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در زمان سلطان محمد خدابنده (۷۰۴ – ۷۱۲ هجری قمری) ساخته شده است. این بنا یکی از باشکوه‌ترین معماری‌های ایرانی است که ۸ رواق مرتفع دارد و می‌گویند آنها را از ۸ درِ بهشت الهام گرفته‌اند. وزن گنبد ۲۰۰ تن است و آن را روی ستون‌هایی به‌مساحت ۵۰ متر مربع قرار داده‌اند. گنبد سلطانیه نمایانگر هنر آن دوران است. در این سازه خاتم‌کاری، گچ‌کاری، قلمزنی و کاشی‌کاری‌های جذابی را می‌بینید که همگی با هم هماهنگ‌اند. آیاتی از قرآن کریم نیز به‌خط ثلث و کوفی در قسمت‌های مختلف این بنا نوشته شده که بسیار چشم‌نواز است.

گنبد سلطانیه ۳ بخش اصلی دارد: اتاق گنبد، سرداب و تربت‌خانه. بیشترین تزئینات را در قسمت داخلی اتاق گنبد می‌بینید. گنبد این بنا از ۲ پوسته به‌ارتفاع ۵۰ متر تشکیل شده و به همین دلیل در برابر زلزله مقاوم است. چند نورگیر هم در این قسمت طراحی کرده‌اند که در آن دوران برای تشخیص زمان استفاده می‌شده‌اند و کاربردی همچون ساعت داشته‌اند. سرداب در بخش جنوبی ساختمان و زیر تربت‌خانه است که سلطان محمد خدابنده در آنجا به خاک سپرده شده است. ورودی این قسمت ارتفاع کمی دارد تا افراد هنگام ورود به این قسمت، با احترام به مقبره نزدیک شوند.

تربت‌خانه نیز در ضلع جنوبی بنا با طول ۱۷، عرض ۸ و ارتفاع ۱۶ متر ساخته شده است. این قسمت به تربت‌خانه معروف است، زیرا روی دیوار محراب آیاتی از قرآن به‌خط کوفی و ثلث با خاک حرم حسین بن علی (ع) نوشته شده است.

آدرس: جاده زنجان به قزوین، سلطانیه

۲. بازار زنجان

از جاهای دیدنی زنجان، بازار زنجان

بازار قدیمی از جاهای دیدنی زنجان است که قدمت آن به زمان آقا محمدخان قاجار برمی‌گردد. این بازار از ۲ بخش بازار بالا و پایین‌ تشکیل می‌شود. در بازار پایین علاوه بر کالاهای محلی، اجناس روستاهای اطراف را نیز می‌فروشند. ۲ کاروانسرای محلی به‌نام‌های سرای ملک و سرای گلشن در این بازار قرار دارد که در سال ۱۳۴۵ شمسی، تعمیر و نوسازی شده‌اند. مسجد آقا شیخ فیاض و مسجد میرزا هم در کنار ۲ حمام عمومی بلوری و معینی از دیگر جاذبه‌های دیدنی بازار است. بنای بازار را متناسب با شرایط آب‌وهوایی زنجان طراحی کرده‌اند؛ مثلا معماری سقف بازار عایق دماست و مانع نفوذ سرما می‌شود.

بازار زنجان در مجموع ۹۴۰ مغازه دارد که در ۸ قسمت قرار گرفته‌اند. هر قسمت مربوط به صنف خاصی است و در این بازار طلا و جواهرات، منسوجات، میوه فروخته می‌شود.

آدرس: شهر زنجان، انتهای خیابان سعدی، میدان انقلاب

۳. موزه مردم‌شناسی زنجان

موزه مردم شناسی زنجان

موزه مردم‌شناسی در عمارت تاریخی رخت‌شوی‌خانه زنجان واقع شده است. این موزه یادگاری از دوران قاجار است که زنان در سازه‌ سرپوشیده آن مشغول شست‌وشوی لباس‌ها می‌شدند. بنای تاریخی رخت‌شوی‌خانه را ۲ برادر به‌نام‌های مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل در بافت تاریخی شهر زنجان ساخته‌اند. در این بنا از سنگ، چوب و آجر استفاده کرده‌اند و معماری آن بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است. در طراحی قسمت‌های داخلی از سنگ استفاده کرده‌اند که استحکام زیادی دارد و در برخورد با آب دچار مشکل نمی‌شود. نمای بیرونی را نیز با کاهگل پوشانده‌اند که عایق دماست. نورگیرهایی در سقف این ساختمان وجود دارد که با آن اوقات شرعی را تشخیص می‌دادند.

آدرس: شهر زنجان، خیابان سعدی، کوچه رخت‌شوی‌خانه

۴. غار کتله‌خور

غار کتله خور زنجان

غار کتله‌خور به فاصله ۱۴۰ کیلومتر از زنجان، در دامنه رشته‌کوه‌ سقیزلو، از جاذبه‌های طبیعی این شهر است. کتله‌خور به‌معنای کوه خورشید است؛ دلیل این نام‌گذاری هم این است که خورشید از پشت این کوه طلوع می‌کند. دهانه ورودی غار حدود ۶ تا ۸ متر است. کتله‌خور عمیق‌ترین غار ایران است. طول این غار ۱۳ کیلومتر است و زمان ایجاد آن را بیش از ۱۰۰میلیون سال پیش تخمین زده‌اند.

رسوبات آهکی مخروطی‌شکلی از سقف این غار آویزان‌اند که رنگ‌های جذابی دارند و این غار را به مکانی جذاب برای تماشای عظمت طبیعت بدل می‌کنند. غار کتله‌خور نه‌تنها از نظر زمین‌شناسی شگفت‌انگیز است، بلکه اهمیت باستان‌شناسی هم دارد. در حفاری‌های درون غار، آثار باستانی از جمله سفال و ابزار سنگی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد در دوران باستان هم انسان‌ها در این منطقه سکونت داشته‌اند. غار کتله‌خور برای علاقه‌مندان به طبیعت، ماجراجویان و کسانی که به کاوش در میراث غنی فرهنگی و طبیعی ایران علاقه دارند، تجربه‌ای به‌یادماندنی مملو از زیبایی‌های شگفت‌انگیز خواهد بود.

آدرس: زنجان، شهرستان گرماب

۵. عمارت ذوالفقاری

عمارت ذوالفقاری زنجان

مجموعه تاریخی عمارت ذوالفقاری در بافت قدیمی شهر زنجان، یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر زنجان است. این خانه علاوه بر سرداب، ۲ طبقه دارد. ورودی طبقه همکف به یک هشتی منتهی می‌شود که با ۲ راه‌پله به طبقه بالا راه دارد. تالارها و اتاق‌های نشیمن را در طبقه فوقانی طراحی کرده‌اند. نقطه اصلی معماری این بنا گنبد چهارطاقی است که آن را در قسمت مرکزی سقف ساخته‌اند. در مرکز این گنبد، نورگیرهای هشت‌ضلعی زیبایی وجود دارد که جذابیت عمارت را چند برابر می‌کند. هنرمندان قاجاری سقف اتاق‌ها را نیز هندسی و هنرمندانه تزئین کرده‌اند. نمای عمارت ذوالفقاری آجری و شیشه تمام پنجره‌ها رنگی است. در این بنا کاشی‌کاری‌های هنری دوره قاجار را هم می‌توانید مشاهده کنید.

آدرس: زنجان، زینبیه، خیابان سعدی، خیابان زینبیه غربی

۶. مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان یکی از جاذبه‌های معماری این شهر است که ارزش هنری زیادی دارد. این بنا را عبدالله میرزا، یازدهمین فرزند فتحعلی شاه قاجار، در سال ۱۲۴۲ هجری قمری ساخته است. در شرق و غرب صحن مسجد، شانزده حجره به موازات هم وجود دارد که در کنار ۳ شبستان، زیبایی معماری آن دوران را نمایان می‌کنند. کاشی‌کاری‌های دوره قاجار در دیوارها و گنبد بزرگ مسجد هم بسیار زیبا و دیدنی است.

آدرس: زنجان، خیابان امام خمینی

۷. امامزاده سید ابراهیم

امامزاده سید ابراهیم زنجان

مقبره امامزاده سید ابراهیم یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان است. روی گنبد این امامزاده سوره جمعه از قرآن کریم را به‌خط ثلث نوشته‌اند. طراحی گنبد و خطاطی ویژه این بنا زیبایی آن را افزایش می‌دهد. این بنا در سال ۱۳۵۰ مرمت و تعمیر شده است.

آدرس: زنجان، خیابان امام خمینی

۸. دودکش جن

دودکش جن زنجان

دودکش جن پدیده طبیعی بسیار جذابی در شهرستان ماهنشان از توابع زنجان است. این پدیده بر اثر فرسایش ناهمگن زمین ایجاد می‌شود و ستون‌های بلندی از رسوبات سنگ‌ها باقی می‌ماند که به‌شکل دودکش است. معمولا یک قطعه سنگ بزرگ در قسمت بالایی این ستون‌ها به وجود می‌آید که به جذابیت آن می‌افزاید. در علم زمین‌شناسی این پدیده را «هودو» می‌نامند و یکی از جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان است. در گذشته چون اطلاعی درباره این مسئله نداشتند، چنین سازه‌های طبیعی مرموزی را به جن‌ها ربط می‌دادند؛ به همین دلیل هودوهای شهرستان ماهنشان دودکش جن یا تخت جن نامیده می‌شوند.

آدرس: زنجان، شهرستان ماهنشان

۹. پل سردار

پل سردار زنجان

پل سردار یکی از ۳ پلی است که روی رودخانه زنجان‌رود ساخته شده‌اند. این بنا از آثار دوره قاجار است که در سال ۱۲۹۳ به‌دستور سردار ذوالفقار خان اسدالدوله، از ملاکین معروف زنجان، احداث شد. پل سردار ۸۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع دارد و عرض آن کمتر از ۵ متر است. پایه‌های این پل سنگی است و در بنای کلی از آجر استفاده کرده‌اند. فضاهای توخالی زیادی در پل وجود دارد که سازه را در برابر فشار مقاوم کرده است. در طاق‌های میانی کاشی‌کاری‌های جذاب و آجرهای تزئینی زیبایی به چشم می‌خورد. قسمتی از آجرها خطاطی کوفی دارد و توضیحاتی از سال ساخت پل را روی آن حک کرده‌اند.

آدرس: زنجان، مسیر بین تکاب و تخت سلیمان

۱۰. شهرستان خدابنده

شهرستان خدابنده زنجان

خدابنده یکی از جاهای سرسبز زنجان است. این شهر در ۸۸کیلومتری زنجان واقع شده است و از مرتفع‌ترین مناطق این استان است. آب‌وهوای این شهر نیمه‌مرطوب و سرد است، اما با توجه به اختلاف ارتفاع، هوا در همه نقاط یکسان نیست. سوجاس و سهرورد دو تا از روستاهای دیدنی زنجان هستند که در کتب تاریخی و سفرنامه‌ها به آنها اشاره شده است. سوجاس دشت سرسبزی است که رودخانه سجارود در آن جاری است.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خدابنده حرم حضرت قیدار نبی، فرزند حضرت اسماعیل، است. در این بنا ۲ کتیبه سنگی و ۶ جلد قرآن خطی تاریخی وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

آدرس: استان زنجان، شهر خدابنده

۱۱. کاروانسرای سنگی

کاروانسرای سنگی زنجان

کاروانسرای سنگی قدیمی‌ترین بنای شهر زنجان است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. برای ساخت این بنا از سنگ استفاده کرده‌اند و به همین دلیل در زبان محاوره به آن «داش کاروانسراسی» یا کاروانسرای سنگی می‌گویند. معماری این سازه به‌سبک چهارایوانی است. سقف‌های کاروانسرا را به‌شکل طاقی ساخته‌اند و نورگیرهایی در آن تعبیه کرده‌اند که فرم مربع دارند. چیدمان آجرها در معماری این بنای تاریخی بسیار جالب است. این کاروانسرا در مسیر راه ابریشم بوده و تنها کاروانسرای باقی‌مانده در شهر زنجان است. این بنا در سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی ثبت شد و سپس به رستوران سنتی تغییر کاربری داد. امروزه کاروانسرای سنگی یکی از جاهای تفریحی زنجان است که می‌توانید از آن بازدید کنید.

آدرس: کمربندی زنجان، روبه‌روی ایستگاه قطار زنجان

سوغات زنجان

استان زنجان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. در کنار آن صنایع دستی این منطقه نیز بسیار دیدنی و تجلی مهارت و هنر مردم زنجان در طول دوره‌های مختلف تاریخ است. صنایع دستی زنجان هویت فرهنگی این شهر تاریخی را به نمایش می‌گذارد و بهترین سوغات زنجان است. چاقوهای دست‌ساز، چاروق، فرش، گلیم، جاجیم، ظروف ملیله‌کاری و منبت‌کاری از جمله صنایع دستی این استان است.

شهر زنجان پایتخت تسلیحاتی هخامنشیان بوده است. از همان زمان بهترین چاقوها و شمشیرها را در زنجان می‌ساختند. هنرمندان این منطقه تسلیحاتی زیبا و کاربردی برای جنگجویان و پادشاهان آماده می‌کردند. امروزه ساخت چاقو هنری سنتی در زنجان است و انواع چاقو به‌عنوان سوغات زنجان به فروش می‌رسند. چاقوهای زنجانی قدرت برش، کیفیت و ماندگاری عالی دارند. سبک آبکاری و نقوش ظریف روی دسته آنها نیز جذاب است.

ملیله‌کاری نوعی فلزکاری پیچیده است که روی جواهرات، ظروف یا نرده‌های بزرگ انجام می‌شود. هنرمندان ملیله‌کار رشته‌های بسیار ظریف نقره را بر اساس الگوهای هندسی یا اسلیمی روی محصول مدنظرشان قرار می‌دهند. ظروف لوکس، شمعدان، قاب عکس یا جواهرات ملیله‌کاری زنجان بسیار معروف و زیباست.

چاروق یکی دیگر از سوغاتی‌های زنجان است. چاروق نوعی کفش سنتی زنانه است. این کفش را به‌روش قلاب‌بافی هنرمندانه‌ای می‌بافند. در گذشته، زنان چاروق را در مراسم‌های رسمی پا می‌کردند و امروزه یکی از سوغات‌های معروف زنجان است.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید





اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا