جراحی اسلیو و بای پس معده چه تفاوت هایی دارند؟


اگر به دنبال رسیدن به وزن مناسب هستید، ممکن است به فکر جراحی‌های چاقی باشید. بای پس معده و اسلیو معده دو مورد از موفق‌ترین انواع جراحی‌های چاقی هستند. اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جراحی چاقی چیست؟

منطور از جراحی چاقی یا Bariatric surgery، روش‌های جراحی است که به کاهش وزن کمک می‌کنند. این جراحی یک گزینه مناسب برای زمانی است که نیاز به کاهش وزن زیادی دارید و بهبود رژیم غذایی و حرکات ورزشی به اندازه کافی موثر نبوده است. دو مورد از رایج ترین انواع جراحی چاقی، جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده می‌باشد.

جراحی اسلیو معده چیست؟

در جراحی اسلیو معده، جراح به طور دائم حدود 80 درصد معده شما را برمی‌دارد. در واقع جراح یک بخش از معده را جدا می­کند که در نتیجه این کار، معده به شکل یک لوله یا موز کوچک در می‌آید.

این کار باعث کاهش حجم معده و افزایش سرعت تخلیه غذاها به روده می‌شود که در نتیجه آن، جذب مواد مغذی کاهش می‌یابد و با گذشت زمان منجر به کاهش وزن می‌شود.

جراحی بای پس معده

طی جراحی بای پس معده، جراح قسمت بزرگی از معده و قسمت اول روده کوچک را بر می­دارد، به طوری که از معده یک کیسه کوچک باقی می‌ماند. سپس کیسه معده به باقی مانده روده کوچک متصل می‌شود. این جراحی با کاهش سایز معده سبب احساس سیری سریعتر و با برداشتن بخشی از روده کوچک باعث جذب کمتر مواد غذایی شده و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می‌کند.

شباهت بین جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده

هم جراحی اسلیو معده و هم جراحی بای‌پس معده، معده شما را از اندازه معمول خود به یک کیسه کوچک کاهش می‌دهند. این امر از دو طریق باعث کاهش وزن می‌شود:

1-کیسه به سرعت پر می‌شود و مقدار غذایی را که می‌توانید قبل از احساس سیری میل کنید، محدود می‌کند.

2- طی این روش‌ها بخشی از معده که گرلین یعنی هورمون محرک اشتها را تولید می‌کند، برداشته می‌شود.

جراحی بای پس معده

تفاوت بین جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده

1-پیچیدگی جراحی

جراحی بای پس معده پیچیده تر از جراحی اسلیو معده است. جراحی اسلیو معده فقط یک مرحله را شامل می‌شود، در حالی که جراحی بای پس معده یک روش دو مرحله‌ای است. این عملیات نیازمند ایجاد اتصالات جدید بین روده کوچک و معده است که می‌تواند فرایند پیچیده‌تری باشد و نیازمند مهارت و تجربه بیشتری است.

2-مکانیسم اثر

تفاوت اصلی این دو جراحی در این است که اسلیو معده فقط محدود کننده میزان موادغذایی وارد شده به معده است. اما بای پس معده علاوه بر مقدار غذایی ورودی به معده، جذب روده را نیز کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر با بای پس معده، وعده‌های غذایی شما کوچکتر می‌شود و بدن شما کالری کمتری جذب می‌کند. اکثر افراد پس از بای پس معده باید تا آخر عمر از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. این کار تضمین می‌کند که مقدار کافی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی به بدن فرد می‌رسد.

3-تهاجمی بودن

به دلیل تغییر مسیر روده کوچک در بای پس معده، این روش تهاجمی تر از اسلیو است. به همین دلیل بیماران پس از جراحی اسلیو معده به طور کلی ریکاوری سریع‌تری دارند و زودتر از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

4-مدت زمان اثربخشی

بین جراحی اسلیو معده و بای ‌پس معده، بای ‌پس معده معمولاً سریعتر اثر خود را نشان می‌دهد. اما در جراحی اسلیو معده، عمدتاً فرآیند کاهش وزن زمان بیشتری می‌طلبد. البته این موضوع بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت سلامتی فرد، رژیم غذایی، فعالیت بدنی پس از جراحی و غیره دارد.

5-مراقبت‌های بعد از عمل

بیماران پس از جراحی بای ‌پس معده ممکن است با تغییرات گوارشی بیشتری از جمله مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه مواجه شوند. همچنین، توصیه‌ها و مراقبت‌های غذایی پس از این جراحی ممکن است بیشتر و پیچیده‌تر باشد.

جراحی اسلیو و بای پس معده

جراحی اسلیو و بای پس معده: لاپاراسکوپی یا باز؟

جراحان معمولا هر دو جراحی را به روش لاپاراسکوپی انجام می‌دهند. لاپاراسکوپی شامل قرار دادن ابزارهایی از جمله لاپاراسکوپ از طریق چندین برش کوچک در شکم برای انجام جراحی است. در این شرایط معمولاً 1 تا 4 روز پس از جراحی اسلیو معده یا جراحی بای پس معده بیمار ترخیص خواهد شد.

شرکت آسیا جراح پیشرو تولیدکننده اقلام لاپاراسکوپی از جمله ست ساکشن ایریگیشن، کاور دوربین لاپاراسکوپی و اندوبگ آماده ارائه خدمات به مراکز درمانی محترم می‌باشد.

اما گاهی اوقات جراحی لاپاراسکوپی امکان پذیر نیست، بنابراین جراحی باز انجام می‌شود که نیاز به ایجاد برش بسیار بزرگتر در ناحیه شکمی دارد. این نوع برش نسبت به برش‌های کوچک لاپاراسکوپی برای بهبودی، زمان بیشتری نیاز دارند.

برخی از دلایلی که ممکن است به جراحی باز نیاز داشته باشید عبارتند از:

  • اضافه وزن بسیار زیاد
  • مشکلات پزشکی قابل توجه
  • سابقه قبلی جراحی معده

اگر جراحی باز داشته باشید تا زمانی که برش شما به اندازه کافی بهبود پیدا کند تا بتوانید به خانه بروید، در بیمارستان خواهید بود. این موضوع اغلب معادل 4 تا 5 روز اقامت در بیمارستان است.

جراحی بای پس معده

جراحی بای پس و اسلیو معده چه خطرات و عوارضی دارد؟

جراحی چاقی یک روش نسبتاً ایمن است. طبق گزارش انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا (ASMBS)، خطر وقوع یک عارضه بزرگ در این نوع جراحی حدود 4٪ است. این درصد بسیار کمتر از خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی مرتبط با چاقی است.

برخی از عوارض جانبی که ممکن است پس از این جراحی رخ دهد عبارتند از:

  • سنگ کیسه صفرا
  • نشت مایع معده
  • سندرم دامپینگ (تخلیه سریع معده)
  • یبوست
  • اختلال رفلاکس معده به مری (GERD)
  • انسداد معده
  • زخم معده

چه تغییراتی در رژیم غذایی لازم است؟

رژیم غذایی که باید بعد از جراحی اسلیو معده یا بای پس معده رعایت کنید، کاملاً می‌بایست توسط پزشک متخصص تعیین شود. در ادامه به برخی مواردی که در زمینه رژیم غذایی پس از جراحی چاقی حائز اهمیت است، اشاره می‌شود:

  • به اندازه غذا خوردن (به محض سیر شدن از غذا خوردن دست بکشید)
  • جویدن کامل غذا
  • آهسته غذا خوردن
  • مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های توصیه شده
  • هیدراته ماندن با نوشیدن آب کافی
  • اجتناب از مصرف غذاهایی مانند گوشت سفت و نان که هضم آن‌ها دشوار است.
  • اجتناب از خوردن نوشیدنی‌های گازدار

مزایای جراحی اسلیو و بای پس معده

یکی از بزرگترین مزایای جراحی اسلیو معده و بای پس معده این است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهند، مانند:

  • دیابت نوع دوم
  • فشار خون بالا
  • سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • کبد چرب
  • آپنه خواب
  • درد زانو یا لگن

جراحی باندینگ معده

جراحی باندینگ معده، سومین نوع جراحی چاقی است. در این روش، جراح با قرار دادن یک حلقه یا به اصطلاح بالن دور معده یک کیسه شکمی کوچک ایجاد می‌کند و حجم معده را کاهش می‌دهد. این حلقه باعث ایجاد یک فضای محدود در قسمت بالایی معده شده و سبب می‌شود، فرد کمتر غذا مصرف کند و احساس سیری زودتری داشته باشد.

جمع بندی

در نهایت، جراحی‌های چاقی مانند اسلیو و بای پس معده یک راهکار جدی برای کاهش وزن و مدیریت چاقی هستند که نیازمند ارزیابی دقیق، آمادگی فردی و توجه به نکات مراقبتی پس از جراحی می‌باشند. توجه داشته باشید که این نوع جراحی می‌بایست حتماً تحت نظر پزشکان و تیم درمانی مجرب و متخصص انجام شود.

رپورتاژ آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا