جفت روحی چیست؟ ۷ نشانه اینکه او را پیدا کرده‌اید


تابه‌حال چیزی درباره جفت روحی شنیده‌اید؟ جفت روحی یعنی ۱ روح در ۲ بدن. رابطه با جفت روحی پرشورترین رابطه‌ای است که افراد می‌توانند تجربه کنند. در این مقاله درباره نشانه‌های چنین رابطه‌ای، مراحل این رابطه و تفاوت جفت روحی و نیمه گمشده می‌گوییم. با ما همراه باشید.

جفت روحی چیست؟

دکتر لستینیا فرانسیس، درمانگر زوج و خانواده، به وجود احتمالی جفت روحی اشاره می‌کند و می‌گوید: «جفت روحی آینه‌ای است که روبه‌روی شما قرار داده می‌شود. این آینه به شما این امکان را می‌دهد که پیشرفت کنید، مهارت‌هایتان را توسعه دهید و آسیب‌ها و محرک‌ها را از بین ببرید.»

دانشمندان برای توضیح بهتر از واژه لیمرنس (limerence) استفاده می‌کنند. لیمرنس حالتی از علاقه وافر و بیش‌ از اندازه به شخص دیگر را توصیف می‌کند. روان‌شناسی به‌نام دوروتی تنو پس از انجام پژوهش‌های متعدد درباره عشق رمانتیک، اصطلاح لیمرنس را ابداع کرد. تجربیات ذهنی افرادی که با آنها مصاحبه کرد و مشاهدات گردآوری‌شده از آنها اساس نظریه لیمرنس را تشکیل دادند.

بیت‌پین

در حالی که ممکن است برخی از افراد وجود آن را قبول نداشته باشند، بر اساس نظریه لیمرنس جفت روحی وجود دارد و ممکن است در این رابطه نوعی وابستگی غیرقابل‌توضیح به شخص دیگر را احساس کنید.

نشانه‌های رابطه با جفت روحی

حالا که می‌دانید جفت روحی وجود دارد، احتمالا در حال فکرکردن به شخصی خاص هستید و می‌خواهید بدانید او همان فرد موردنظر است یا نه. ممکن است این فرد هر کسی باشد، از کسی که سال‌هاست او را می‌شناسید گرفته تا کسی از طریق شبکه‌های اجتماعی با او آشنا شده‌اید و تصور می‌کنید احساس خاصی بینتان است.

گرچه تشخیص این حالت کار دشواری است، در این قسمت چندین نشانه معرفی کرده‌ایم که ممکن است نشان‌دهنده رابطه با جفت روحی شما باشند.

  1. احساس می‌کنید ارتباط خاصی با او دارید: جفت روحی با ذهن، بدن و روح به هم متصل می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط نوعی کشش است که به او احساس می‌کنید.
  2. احساس می‌کنید او را می‌شناسید: در حضور او احساس آشنایی و امنیت عمیقی دارید.
  3. اگر حس کنید این عشق یک‌طرفه است، احساس ناامیدی می‌کنید: اگر از احساس او به خودتان مطمئن نباشید، ممکن است تا زمانی که از حسش مطمئن شوید، دچار ناامیدی یا حتی درد جسمی شوید.
  4. دچار احساسات فیزیکی می‌شوید: لیمرنس ممکن است واکنش‌های بدنی مانند عرق‌کردن، ضربان قلب تند یا لرز ایجاد کند.
  5. نمی‌توانید حستان به او را مهار کنید: بر اساس نظریه لیمرنس، احساسات مهارنشدنی و غیرارادی هستند. بنابراین احتمالا در برخورد با جفت روحی‌تان نمی‌توانید احساسات خود را سرکوب کنید و فکرنکردن به او بسیار سخت خواهد بود.
  6. این احساسات را با فرد دیگری تجربه نمی‌کنید: محققان معتقدند این‌گونه احساسات شدید را فقط می‌توانید با یک نفر در طول زندگی‌تان تجربه کنید.
  7. با دیدن او سرشار از اشتیاق می‌شوید: اگر با جفت روحی‌تان در ارتباط باشید، متوجه خواهید شد با وجودش خلاء زندگی‌تان پر شده است و سرشار از اشتیاق و سرمستی می‌شوید.

مراحل رابطه با جفت روحی

  • ملاقات اولیه: این رابطه زمانی شروع می‌شود که با شخصی که مجذوبش شده‌اید، ملاقات می‌کنید.
  • احساس‌ تردید: بعد از آنکه این فرد توجه شما را جلب کرد، از خودتان می‌پرسید «یعنی اون هم همین حس رو به من داره؟»
  • وسواس: این‌ تردید ممکن است باعث نشخوار ذهنی شما درباره این شخص شود.
  • افزایش احساسات پرشور: در این مرحله، فارغ از اینکه او هم احساسی شبیه به شما دارد یا نه، اشتیاق شما به این فرد بسیار افزایش می‌یابد.
  • کاهش احساسات: بر اساس تئوری لیمرنس وقتی عشق فرد تلافی یا انکار شود، تردید (که به احساسات عاشقانه دامن می‌زد) از بین می‌رود و شدت احساسات کاهش می‌یابد.

تفاوت جفت روحی و نیمه گمشده

جفت روحی جزئی از خودتان یا بهتر بگویم نیم دیگر خودتان است، در حالی که نیمه گمشده کسی است که با او رابطه عاطفی خاصی دارید زیرا احساسات، نگرش‌ها و باورهای مشابهی دارید.

ویژگی‌های جفت روحی

ویژگی‌های نیمه گمشده

بر اساس احساسات عاشقانه شدید ایجاد می‌شود.

بر اساس سازگاری دو نفر با هم شکل می‌گیرد.

معمولا کوتاه‌مدت است و فقط گاهی ممکن است مادام‌العمر باشد.

ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد.

طبیعتی رمانتیک و جنسی دارد و گاهی ممکن است افلاطونی باشد.

ممکن است عاشقانه، جنسی یا افلاطونی باشد.

نقطه مقابل هم‌اند.

خصوصیات مشابهی دارند.

ممکن است رابطه با جفت روحی به پایان برسد؟

متأسفانه بله. به‌گفته دکتر فرانسیس، رابطه با جفت روحی هم مانند هر رابطه دیگری ممکن است به پایان خط برسد. بااین‌حال به یاد داشته باشید که هر رابطه‌ای که به‌دلیل الگوهای ناسالم، ناسازگاری، فاصله یا حتی زمان‌بندی نامناسب دچار تنش شود، ممکن است به جدایی ختم شود.

آیا روابط جفت روحی روابطی سمی‌اند؟

مدرکی قطعی وجود ندارد که چنین روابطی ذاتا سمی‌اند. به‌گفته محققان، سمی‌بودن رابطه به افراد درگیر در رابطه و میزان هوش هیجانی آنها در طول زمان باهم‌بودنشان بستگی دارد.

فکرکردن بیش از حد به جفت روحی ممکن است مشکل‌ساز و باعث اعتیاد به عشق شود. اعتیاد به عشق که عشق بیمارگونه هم نامیده می‌شود، شکل وسواس‌گونه‌ای از عشق است. فردی که معتاد به عشق شده است، ممکن است طوری به شخص دیگری علاقه‌مند شود که سایر جنبه‌های زندگی خود را نادیده بگیرد.

محققان به افراد توصیه می‌کنند که در روابطشان بیش از حد روی این مفهوم تمرکز نکنند. اگر به این مفهوم بیش‌ از اندازه بها بدهیم، ممکن است روزبه‌روز از استانداردها، شهود و منطق خود فاصله بگیریم، اینجاست که این مفهوم به باوری آسیب‌زننده تبدیل می‌شود. همیشه باید روی قضاوت، افکار، اعمال و تصمیمات خودمان تسلط داشته باشیم.

اگر متوجه شده‌اید که افکار عاشقانه اثر منفی بر زندگی‌تان می‌گذارند، به متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

اگر شریک زندگی‌مان جفت روحی ما نباشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

تشخیص اینکه شریک عاطفی جفت روحی هست یا نه، سخت است. به‌گفته دکتر فرانسیس، تعهدداشتن و تلاش برای بهترین‌بودن در هر رابطه‌ای مهم و تأثیرگذار است.

نکته دیگر اینکه طرز نگرش شما به همسرتان نیز بر کیفیت رابطه اثر می‌گذارد. طبق پژوهش‌ها، افرادی که معتقد بودند شریک زندگی‌شان همسر ایدئال آنهاست، بیش از دیگران از رابطه‌شان رضایت داشتند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که مفاهیم جفت روحی و نیمه گمشده ذهنی و درونی‌اند. بنابراین قبل از اینکه در آزمون‌های آنلاین سازگاری رابطه شرکت کنید و شریک زندگی خود را کنار بگذارید، بدانید که هدف هر رابطه ایجاد پیوندی است که در آن احساس امنیت و احترام داشته باشید. با این تفاسیر اگر از رابطه‌تان راضی هستید، قدرش را بدانید و به آن پایبند باشید!

نظرتان درباره ازدواج با جفت روحی یا نیمه گمشده چیست؟ آیا نیمه گمشده حقیقت دارد؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا