حاملگی در ۴۰ سالگی؛ خطرات، فواید، نکاتی برای بارداری سالم


اگر فکر می‌کنید‌ حاملگی در ۴۰ سالگی خیلی دیر است، باید به شما بگوییم که هیچ زمان ایدئالی برای بارداری وجود ندارد. افراد زیادی در ۴۰سالگی بچه‌دار می‌شوند. بارداری در این سن خطرات و فواید خاص خود را دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر درباره بارداری در ۴۰ سالگی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حاملگی در ۴۰ سالگی

شاید تعجب کنید که نه‌تنها بسیاری از زنان در ۴۰سالگی باردار می‌شوند، بلکه آمار حاملگی در این دوران رو به افزایش هم هست. یکی از مهم‌ترین موانع بارداری در ۴۰ سالگی قدرت باروری فرد است. قطعا خیلی از زنان تا ۴۰سالگی مشکلی برای باردارشدن ندارند، اما طبق آمار، احتمال بارداری با افزایش سن کمتر می‌شود و احتمالا فرد به روش‌های کمک‌باروری نیاز خواهد داشت.

احتمال باروری در یک سال، بدون استفاده از روش‌های کمک‌باروری، در اواخر ۳۰سالگی ۶۰درصد است. در واقع در ۳۸ تا ۳۹سالگی احتمال باروری در هر چرخه قاعدگی ۱۳٫۲درصد است. این در حالی است که احتمال باروری در هر چرخه در ۳۰ تا ۳۱سالگی ۲۰درصد است و در ۴۴سالگی به ۶٫۶درصد کاهش می‌یابد. نرخ باروری هر سال، به‌خصوص در افرادی که هیچ‌گاه فرزندی نداشته‌اند، کاهش چشمگیری می‌یابد.

اگر در ۴۱ تا ۴۳سالگی یا بیشتر باردار شوید، ممکن است نگران این موضوع باشید که سن شما چه اثری روی فرزندتان خواهد داشت. خوشبختانه با اینکه احتمال بروز عوارض جانبی از ۲۰ تا ۳۰سالگی کمتر است، همچنان می‌توانید در ۴۰سالگی هم یک بارداری سالم داشته باشید، به‌خصوص اگر وضعیت سلامت خوبی داشته باشید و مراقبت‌های دوران بارداری را مرتب دریافت کنید.

حفظ جنین در ۴۰سالگی

همه بارداری‌ها با احتمال سقط همراه‌اند. این احتمال با افزایش سن بیشتر می‌شود که بخشی از آن به‌علت افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن در این دوره از زندگی است. بیماری مزمن مثل دیابت، فشار خون بالا یا بیماری تیروئید ممکن است بر بارداری اثر بگذارد و احتمال سقط یا ازدست‌رفتن جنین و مرده‌زایی را بیشتر کند. به همین دلیل مراقبت‌های قبل از بارداری اهمیت زیادی دارد.

قبل از بارداری با مراجعه به پزشک می‌توانید خطر بیماری مزمن تحت‌کنترل را کمتر کنید. مثلا پزشک داروهای سازگار با بارداری را پیشنهاد دهد یا در طول بارداری از داروهای جدیدی استفاده کنید.

خطر بارداری بعد از ۴۰ سالگی

بارداری در ۴۰ سالگی به‌اندازه‌ کافی پیچیده هست. هرچقدر سالم‌تر باشید، احتمال بروز عوارض جانبی کمتر می‌شود. البته حتی زنان سالم هم ممکن است دچار عوارض جانبی بارداری شوند.

احتمال تجربه بعضی موارد در بارداری بعد از ۴۰ سالگی بیشتر است، از جمله:

صحبت‌کردن با پزشک درباره سابقه پزشکی و انجام منظم بررسی‌های دوران بارداری سبب می‌شود عوارض جانبی قبل از جدی‌شدن، راحت‌تر برطرف یا مهار شوند.

۱. تغییرات جسمی در دوران بارداری

بارداری بدن را تغییر می‌دهد. خانم‌هایی که با فاصله زیاد باردار شده‌اند، به‌خوبی متوجه می‌شوند که بارداری در سنین بالا بیشتر شکل بدنشان را تغییر می‌دهد. یکی از جدی‌ترین احتمالاتی که باید برای بارداری در میان‌سالی در نظر بگیرید تغییر کلی تناسب اندام شماست. معمولا فردی که فعال است و گرفتگی و درد روزانه کمی دارد، علائم جسمی مربوط به بارداری او تقریبا طبیعی است. اما اگر معمولا دچار درد و گرفتگی ناشی از میان‌سالی می‌شوید، ممکن است علائم بالینی مربوط به بارداری در سن بالا را بیشتر تجربه کنید.

خوشبختانه اگر در حال حاضر ورزش می‌کنید، نیازی به توقف آن نیست. کلاس‌های ورزش در دوران بارداری سبب می‌شوند که بارداری ایمن و راحتی داشته باشید. پزشک یا ماما درباره تغییرات برنامه ورزشی به شما توضیح می‌دهد.

تحرک‌داشتن روشی برای کاهش استرس و فشار بارداری است. حتی اگر تازه ورزش را شروع کرده‌اید، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. شنا، پیاده‌روی و یوگا ورزش‌هایی هستند که بیشتر متخصصان به افرادی که قبل از بارداری تحرکی نداشته‌اند یا در برنامه‌های تمرینی خود موفق نبوده‌اند پیشنهاد می‌دهند.

۲. تغییرات روانی در دوران بارداری

بارداری وضعیت هورمون‌ها و احساسات شما را تغییر می‌دهد. نوسانات خلقی دوران بارداری معروف است، اما احتمالا به‌عنوان زنی بالغ چیزی دارید که افراد جوان‌تر از شما ندارد: توانایی مواجهه مؤثرتر با این تغییرات. نگرانی‌های اقتصادی و عاطفی ممکن است موجب تحریک‌پذیری عاطفی در دوران بارداری شود. هرچند سن و تجربه درمان همه این مشکلات نیست، با افزایش سن تا‌ حدی ثبات ایجاد می‌شود. مثلا افراد جوان با استرس‌هایی مثل پیداکردن خانه یا ثبات شغلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ممکن است شما در این سن‌و‌سال با آنها درگیر نباشید.

درمان باروری در ۴۰ سالگی

درمان باروری برای افراد مختلف متفاوت است؛ از دریافت داروهای خوراکی و داشتن رابطه جنسی منظم گرفته تا دریافت تخمک اهدایی یا انجام لقاح آزمایشگاهی. یکی از موضوعات مهم در بارداری ذخیره و کیفیت تخمک شماست. تعداد تخمک‌ها و سلامت آنها با افزایش سن کاهش می‌یابد. پزشک با انجام آزمایش باروری می‌تواند کیفیت تخمک‌های شما را تخمین بزند. در کل بعد از ۳۵سالگی اگر بعد از ۶ ماه رابطه جنسی مداوم بدون پیشگیری بارداری رخ ندهد، باید از متخصص باروری کمک بگیرید. حدود یک‌سوم از زنان بالای ۳۵ سال و نیمی از زنان نزدیک ۴۰ سال از متخصص باروری کمک می‌گیرند. البته توانایی تولید اسپرم همسر شما هم با افزایش سن کاهش می‌یابد و بر شانس باروری شما مؤثر است.

آزمایش ژنتیک

آزمایش‌های ژنتیکی به خانم‌های باردار در تمام سنین پیشنهاد می‌شود، اما غربالگری ژنتیکی در ۴۰سالگی برای سندرم داون (تریزومی ۲۱)، سندرم ادوارد (تریزومی ۱۸) و سندروم پاچو (تریزومی ۱۳) شاخص‌تر است. سن مادر یکی از عوامل زمینه‌ساز اصلی سندروم داون است.

احتمال تولد کودک مبتلا به سندرم داون در زنان ۲۵ساله، ۱ در هر ۱۲هزار مورد است. در ۴۰سالگی این احتمال به ۱ در هر ۱۰۰ مورد می‌رسد و در ۴۹سالگی به ۱ در هر ۱۰ مورد افزایش می‌یابد.

غربالگری ژنتیکی احتمال ابتلای کودک به مشکلات ژنتیکی را نشان می‌دهد. مثلا این آزمایش مشخص می‌کند که احتمال تولد کودک مبتلا به سندرم داون برای شما ۱ در ۲۰۰ است و با توجه به آمار اصلی (۱ به ۱۰۰) نتیجه آزمایش شما منفی است. اما اگر این احتمال مثلا ۱ در ۸۰ باشد، نتیجه آزمایش شما مثبت است. البته غربالگری ژنتیکی با قطعیت نمی‌گوید که کودک شما مشکل ژنتیکی دارد، فقط خطرات را در مقایسه با گروه سنی شما محاسبه می‌کند. این آزمایش هیچ خطری برای مادر و کودک ندارد و برای تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند.

آمینوسنتز یا نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی ممکن است با خطراتی همراه باشد.

زایمان در ۴۰سالگی

حاملگی در 40 سالگی - فواید بارداری بعد از ۴۰ سالگی

اگر اولین زایمانتان نیست، خوشبختانه احتمال زایمان زودرس شما کمتر از افرادی است که اولین فرزند خود را در ۴۰سالگی به دنیا می‌آورند. چیزی که زایمان در ۴۰سالگی را پیچیده‌تر می‌کند، وضعیت سلامت شماست. احتمال ایجاد عوارض جانبی در خانمی که بیماری مزمن دارد بیشتر از فردی سالم است. بااین‌حال بیماری مزمن فقط بخشی از یک پازل است.

بعضی افراد معتقدند که سن و وضعیت روانی مادر در افزایش عوارض جانبی حین زایمان مثل القای زایمان و سزارین نقش دارد. علاوه‌بر عوارض مرتبط با بارداری، ممکن است به‌علت نگرانی بابت زایمان هم القای زایمان اتفاق بیفتد. همچنین با افزایش سن نیاز به سزارین به ۴۸درصد افزایش می‌یابد. هرچند به این معنی نیست که شما حتما به سزارین نیاز دارید، ولی احتمال سزارین برای شما بیشتر است. به همین دلیل مراجعه به پزشکی که تجربه هدایت زایمان افرادی با سن بالا را دارد مهم است.

ثبات اقتصادی در ۴۰سالگی

یکی از دلایل اصلی خانم‌ها برای به‌تأخیرانداختن بارداری تا ۴۰سالگی رسیدن به ثبات اقتصادی است. این مسئله برای افراد مختلف متفاوت است. شاید در دوران جوانی شغلی داشته باشید که نیاز به سفر زیاد دارد یا قبل از فرزندآوری بخواهید به جایگاه خاصی در شرکت برسید. شاید بخواهید به خانه خاص، بورس تحصیلی یا حساب مالی خاصی دست پیدا کنید و بعد فرزندی به دنیا بیاورید. هم‌نشینی با مادرانی هم‌سن شما باعث می‌شود که درک کنید تنها نیستید و می‌توانید درباره موضوعات مشترکی با آنها صحبت کنید.

سلامت بعد از زایمان

یکی از موضوعاتی که بیشتر افراد نگران آن هستند، سلامت کودک است. احتمال بروز عوارض جانبی در کودکان حاصل از بارداری در ۴۰ سالگی بیشتر است، اما خوشبختانه با مراقبت مناسب و تکنولوژی‌های جدید بیشتر نوزادان در این شرایط هم سالم هستند.

فواید بارداری بعد از ۴۰ سالگی

اگر بیشتر از ۴۰ سال دارید و بچه‌دار می‌شوید، باید انتظار چیزهای زیادی را داشته باشید. بااین‌حال بارداری در سن بالا فوایدی هم دارد، از جمله:

  • شناخت بهتر از خودتان؛
  • تجربه و احساس مسئولیت بیشتر در زندگی؛
  • رژیم غذایی سالم‌تر؛
  • ثبات شغلی بیشتر و داشتن وقت آزادتر برای تربیت فرزند؛
  • داشتن ثبات اقتصادی بیشتر در سنین بالاتر؛
  • سرزنش کمتر کودک توسط مادر؛
  • احتمال کمتر مشکلات رفتاری، اجتماعی یا روانی در کودکانی با مادران سن بالا.

نکات پایانی

  • بیشتر افراد بالای ۴۰ سال بارداری و فرزند سالمی دارند، اما باید به مراقبت‌های دوران بارداری شامل انجام آزمایش خون، آزمایش ادرار و سونوگرافی منظم توجه کنند.
  • اگر تمایلی ندارید در حال حاضر فرزندی داشته باشید و می‌خواهید این کار را به سنین بالاتر موکول کنید، می‌توانید از روش‌های حفظ باروری مثل لقاح آزمایشگاهی و انجماد تخمک استفاده کنید.

شما بگویید

شما چقدر با حاملگی در سن بالا آشنایی دارید؟ آیا در این شرایط هستید؟‌ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا