ختنه به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟


ختنه یکی از چالش‌هایی است که والدین پسردار خواه یا ناخواه با آن روبه رو هستند و باید با هر ترتیبی از این چالش عبور کنند. اهمیت مراقبت از ختنه و راهکارهای خانگی مرسوم برای این کار بر کسی پوشیده نیست.

مهمترین کاری که بعد از ختنه برای کودک خود در خانه باید انجام دهید، شست و شوی مدام و تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی است. صرف نظر از اینکه ختنه به چه روشی انجام شده است، باید روزی 3 تا 5 بار ناحیه تناسلی با آب گرم ِ آغشته به کمی صابون کودک شست و شو داده شود و بعد از آبکشی کاملا ناحیه تناسلی خشک شود. بهتر است کودک مدتی بدون پوشک باشد تا زخم ختنه در معرض هوا قرار بگیرد و زودتر خشک شود و بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

نکته مهم دیگر در مورد مراقبت از ختنه در خانه این است که حتما پمادی که برای زخم ختنه توسط پزشک تجویز شده است، مدام و درست استفاده شود.

رعایت این چند نکته ساده کمک بسیار زیادی می‌کند تا زخم ختنه سریع‌تر بهبود پیدا کند و کودک به وضعیت عادی و معمولی برگردد و دچار عفونت نشود. درمان خانگی عفونت بعد از ختنه را مطالعه کنید.

بهترین سن برای ختنه

نکته مهم در مورد ختنه این است که هرچه سریع‌تر و در سن کمتر ختنه انجام شود، عبور از چالش آن هم برای کودک و هم برای والدین راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود. بنابراین  در وهله اول توصیه می‌شود که ختنه قبل از یک ماهگی کودک انجام شود. خصوصا تا قبل از 20 روزگی که عصب‌های آن قسمت از ناحیه تناسلی هنوز کامل شکل نگرفته است، ختنه کردن راحت‌تر است و درد کمتری را متوجه کودک می‌کند و والدین هم کمتر با ناراحتی کودک خود مواجه می‌شود.

اگر تا یک ماهگی ختنه انجام نشود، باید در سریع‌تر زمان ممکن و حداکثر تا زیر 6 ماهگی انجام شود؛ اگرچه بسیاری از والدین در سن بالاتر برای ختنه فرزند خود اقدام می‌کنند، که اساسا توصیه نمی‌شود. بهترین تصمیم این است که ختنه زمانی انجام شود که کودک هنوز چندان هوشیار و پر تکان نیست و خیلی متوجه اتفاقی که رخ داده است، نمی‌شود.

انواع روش ختنه

کدام روش ختنه را انتخاب کنیم؟

توجه داشته باشید که اینکه بگوییم بهترین روش ختنه قطعا و حتما روش سنتی است یا ختنه با حلقه اصلا درست نیست و نمی‌تواند قابل استناد باشد. برای ختنه کردن باید بدانید که نتیجه نهایی در هر دو روش یکی است. البته به شرط اینکه هر روش درست و اصولی و کاملا ماهرانه انجام شود. در واقع صرف نظر اینکه چه روشی را برای ختنه فرزند خود انتخاب می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که کدام پزشک را برای ختنه انتخاب می‌کنید. ممکن است پزشکی در ختنه با حلقه تبحر و مهارت عالی داشته باشد، اما برای ختنه به روش سنتی چندان مهارت نداشته باشد.

البته سن نوزاد برای انتخاب روش ختنه نیز مهم است. معمولا گفته می‌شود برای نوزادان زیر 3 ماه از روش حلقه برای ختنه استفاده شود.

بنابراین بعد از اینکه شخصا تصمیم گرفتید که ختنه را به روش حلقه یا روش سنتی برای فرزند خود انجام دهید، به پزشکی مراجعه کنید که اختصاصا در روش انتخابی شما مهارت دارد و در همان زمینه فعالیت می‌کند. در این صورت ختنه به هر روشی که انجام شود، راحت و ساده و بی‌دردسر خواهد بود. آنچه بدیهی است این است که شما در نهایت باید این کار را برای فرزند خود انجام دهید. نکات طلایی برای تجربه یک ختنه خوب و عبور ساده و بی دردسر از چالش ختنه این است که:

  1. در سن کم برای ختنه فرزند خود اقدام کنید. (هرچه سن کمتر، بهتر)
  2. در شرایط سلامت کامل برای ختنه فرزند خود اقدام کنید.
  3. به پزشکی مراجعه کنید که در روش انتخابی شما برای ختنه تجربه و مهارت کافی و عالی داشته باشد.
  4. مراقبت های بعد از ختنه را به درستی انجام دهید.

نکته مهمی که باید در مورد ختنه به آن توجه داشته باشید، موضوع دفع اولین ادرار بعد از ختنه است. احتمالا اصطلاح “جیش اول بعد از ختنه” را شنیده‌اید؛ کودک شما یا نوزاد حداقل تا 12 ساعت بعد از ختنه باید اولین ادرار خود را دفع کنید. دفع اولین ادرار بعد از ختنه حتما با کمی سوزش و درد همراه است که همین باعث گریه کودک می‌شود. علت این امر هم تماس ادرار ِگرم با ناحیه ختنه شده و سر ملتهب آلت است. این امر کاملا طبیعی است و به مرور زمان در چند روز بعد از ختنه بهبود پیدا می‌کند.

بنابراین وقتی دیدید کودک ختنه شده ناگهان گریه می‌کند، بدانید که ادرار کرده است و دفع ادرار با آلت ملتهب و ختنه شده باعث شده است که احساس ناراحتی کند و نهایتا ناراحتی خود را با گریه نشان دهد. حتما در این شرایط پوشک کودک خود را باز کنید، او را با آب گرم بشویید و پمادی که پزشک تجویز کرده است برای او بزنید.

انواع روش ختنه

انواع روش ختنه

روش حلقه

روش ختنه با حلقه یک روش اجرایی برای ختنه کردن است که نسبت به روش سنتی یا جراحی جدیدتر است. معمولا برای کودکان زیر سه ماه از روش حلقه برای ختنه استفاده می‌کنند. برای بالاتر از این سن، بسته به سن کودک و شرایط اختصاصی او، ممکن است ختنه با حلقه توصیه شود یا نشود. آنچه بدیهی است این است که هرچه سن کمتر باشد، امکان و احتمال اجرای ختنه به روش حلقه بیشتر است.

روش ختنه با حلقه به این صورت است که ابتدا حلقه‌ای نسبتا تنگ در قسمت کلاهک آلت تناسلی قرار داده می شود تا جریان خون در این ناحیه قطع شود.

حلقه به کمک نخ گره زده می شود و بعد از گذشت 7 تا 10 روز قسمت بالایی کلاهک آلت تناسلی سیاه می شود و می افتد. فرآیند افتادن قسمت بالایی کلاهک آلت تناسلی شباهت زیادی به افتادن بند ناف در نوزادان دارد.

ختنه با حلقه یک روش ساده و بدون خونریزی است که خصوصا اگر در سن پایین انجام شود، بسیار عالی است. نتایج زیبایی حاصل از ختنه به روش حلقه قابل توجه است. احتمال عفونت در ختنه به روش حلقه کمتر است. اما در این روش ختنه امکان دارد که پوست به صورت کامل برداشته نشود یا اگر حلقه جابجا شود در روند ادرار نوزاد فشار ایجاد می شود. بروز این عارضه باعث دل درد و بی قراری فرزند شما می شود.

روش سنتی

روش سنتی ختنه یک روش دستی است که در آن پزشک با استفاده از یک چاقوی تیز، پوست ختنه‌گاه را از سر آلت تناسلی جدا می‌کند. این روش نسبتا سریع و آسان است، اما ممکن است خطر خونریزی و عفونت بیشتری داشته باشد.

در هر صورت مهم این است که اولا ختنه در سن کم انجام شود، پزشکی که ختنه را انجام می‌دهد به کار خود کاملا مسلط باشد و تجربه کافی داشته باشد و نهایتا اینکه مراقبت‌های بعد از ختنه حتما به خوبی انجام شود تا چالش ختنه کودک بدون هیچ مشکلی حل شود.

رپورتاژ آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا