دیاگ چیست؟ معرفی کامل دستگاه دیاگ


دستگاه دیاگ یک عیب یاب تخصصی خودرو است که با اتصال به کامپیوتر خودرو تمامی عیوب سنسور ها را نشان می دهد.در گذشته وقتی خودرویی خراب میشد باید چند روزی در تعمیرگاه میماند تا نوبت به تعمیر آن برسد. تعمیرکاران نیز مجبور بودند قسمت های مختلفی از خودرو را جدا کنند تا به قطعه آسیب دیده دسترسی پیدا کنند. بررسی سلامت یا خرابی بخش های مختلف خودرو ساعت ها زمان میبرد اما اکنون که تکنولوژی به کمک تعمیرکاران آمده آن چند ساعت به چند دقیقه تبدیل شده است! با کمک دستگاه هوشمند و کاربردی به نام دیاگ! در ادامه این گزارش قصد بررسی کامل این دستگاه حرفه ای و کاربردی را داریم.

دیاگ چیست؟

به طور خلاصه دیاگ (diagnostic) به معنای خطا یابی است. دستگاه دیاگ نیز ابزاری هوشمند است که عیب یابی خودرو را بر عهده دارد. این ابزار اطلاعات را از کامپیوتر خودرو دریافت و بعد از آنالیز کد های خطا، ایرادات جزئی و کلی خودرو را به تعمیرکار نمایش میدهد.

 

دیاگ زدن چیست؟

حالم خوبه

حال که با مفهوم دیاگ آشنا شدیم بهتر است اصطلاح دیاگ زدن خودرو را نیز مورد بررسی قرار دهیم. منظور از دیاگ زدن خودرو چیست؟ دیاگ زدن خودرو به این معنا است که بتوان با استفاده از اطلاعاتی که از کامپیوتر خودرو در اختیار ما قرار دارد خودرو را عیب یابی کنیم و ایرادات آن را حل کنیم.

آموزش دیاگ زدن

برای اتصال دیاگ به کامپیوتر خودرو ابتدا باید کابل مناسب برای اتصال دیاگ به OBD را تهیه کنید. سپس دیاگ را به این سوکت وصل کنید. حال که دستگاه دیاگ را به OBD وصل کردید دیاگ را اجرا کنید.

از منو تنظیمات مدل خودرو و ECU را انتخاب کنید. بعد از این که برنامه مربوط به خودرو را در دستگاه دیاگ اجرا کردید تمامی مراحل را به ترتیب انجام دهید تا دستگاه عیوب خودرو را به شما نمایش دهد در اخر نیز دستگاه کد خطا را به شما نمایش میدهد که تمامی این کد ها نشان دهنده ایرادات خودروی شما هستند که باید برطرف شوند.

 

با افزایش روز افزون تولید خودرو نیاز به متخصصین در تمامی حوزه های مکانیک، برق، انژکتور و دیاگ خودرو بیشتر میشود پس اگر به دنبال شغلی فنی هستید که بازار کار خوبی داشته باشد ما شغل انژکتور و دیاگ را به شما پیشنهاد میکنیم بهترین روش کسب مهارت در شغل های مهارت محور سپری کردن دوره آموزش حرفه ای دیاگ زدن خودرو است که از صفر تا 100 و به صورت اصولی آموزش خواهید دید.

مزایای دستگاه دیاگ

در سال های قبل برای عیب یابی خودرو میبایست فرایند پیچیده ای را پشت سر می‌گذاشتیم اما با اختراع کامپیوتر ها این مشکل نیز برطرف شد. به واسطه دستگاه دیاگ و کامپیوتری که درون خودرو ها قرار دارد (ECU) دیگر برای تشخیص ایرادات خودرو نیازی به زیرو رو کردن قسمت های فنی مختلف خودرو نیست چرا که با کمک این دستگاه می‌توان به راحتی از ایرادات خودرو مطلع شد.

کاربرد دستگاه دیاگ

همانطور که اشاره شد با انجام دیاگ خودرو می‌توان ایرادات بوجود آمده در خودرو را مشاهده کرد. ایرادات برقی خودرو، ایرادات مربوط به سنسور های خودرو ایرادات مربوط به باتری فشار روغن گیربکس و … مواردی هستن که می‌توان از طریق دستگاه دیاگ آنها را بررسی کرد. البته یکی دیگر از کاربرد های دستگاه دیاگ که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است امکان تشخیص کیلومتر دقیق کارکرد خودرو است این موضوع حین خرید خودرو دست دوم بسیار کاربردی خواهد بود.

 

چه خطا هایی در دستگاه دیاگ قابل تشخیص است؟

با دیاگ خودرو می‌توان تمامی مشکلات اعم از گیربکس، سنسورها، ایرادات الکتریکی و برقی خودرو را پیدا کرد همچنین ایرادات موتور خودرو نیز با این دستگاه قابل تشخیص است. دستگاه دیاگ قادر به یافتن ایراداتی است که ممکن است از چشم تعمیرکار پنهان بماند که معمولا از سیستم برق خودرو سرچشمه می‌گیرند و برطرف کردن آنها با دیاگ ممکن است.

نمایش و خواندن کد خطا، پاک کردن کد خطا، راه اندازی عملگر ها، برنامه ریزی و کانفینگ، نمایش اطلاعات لحظه ای از جمله کار هایی است که میتوان با دستگاه دیاگ آنها را بررسی کرد. از جمله مواردی که با دیاگ زدن قابل شناسایی هستند عبارت اند از:

  • سنجش سرعت خودرو
  • مشاهده دور موتور
  • مشاهده گشتاور موتور
  • Steper خودرو
  • سرعت فن موتور
  • میزان دمای آب رادیاتور
  • درصد شیر برقی کنیسر
  • چک کردن تمامی سنسور ها مانند اکسیژن و abs
  • وضعیت فن و سیستم تهویه
  • کنترل میزان الودگی هوا
  • بررسی مواردی که به باتری خودرو مربوط هستند مثل ولتاژ باتری
  • ولتاژ دریچه کولر
  • ترموستات ورودی کولر
  • و …

سخن پایانی

دستگاه دیاگ ابزاری هوشمند و حرفه ای است که با اتصال به ecu خودرو امکان عیب یابی خودرو را آسان تر کرده است. دستگاه دیاگ دارای اپلیکیشن مخصوص به خود است که بعد از دریافت و مقایسه اطلاعات خودرو با معیار های استاندارد شرکت سازنده خودرو ایرادات سنسور ها و عملگرد های خودرو را شناسایی کرده و به تعمیرکار نمایش میدهد. در این گزارش سعی کردیم تا به طور کامل به معرفی و بررسی دستگاه دیاگ بپردازیم، امیدواریم که این صفحه برای شما کاربردی واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا