راهنمای نهایی شما برای پخت نان شیر فرانسوی حرفه ای!


طرز تهیه کیک کشمش و گردو مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک کشمش و گردو کیک کشمش و گردو یکی از انواع کیک های خوشمزه و پرطرفدار است که با رسپی های …

طرز تهیه شیرینی وینی به روش فرانسوی مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی وینی شیرینی وینی یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه کشور فرانسه است که بافت آن بسیار ترد می …

طرز تهیه پوست پرتقال شکری خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه پوست پرتقال شکری پوست پرتقال شیکرییکی از انواع شیرینی های ساده و سنتی ایرانی است که معمولا در کنار چای سرو …

طرز تهیه نان شیر فرانسوی , دستور پخت کامل نان شیر فرانسوی

نان شیر فرانسوی یکی از نان‌های خوشمزه و فانتزی است که با وجود ظاهر ساده آن طعمی فوق العاده و بافتی سبک و نرم و لطیف دارد این نان خوش طعم خیلی راحت و سریع آماده و تهیه می‌شود و برای وعده صبحانه بسیار مناسب و لذیذ است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان شیر فرانسوی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
آرد نان فانتزی ۴۵۰ گرم
خمیر مایه فوری ۱ قاشق چای خوری
شیر ۲۸۰ گرم
پودر شیر خشک ۳۰ گرم
نمک ۲ قاشق چای خوری
شکر ۱ قاشق غذا خوری
کره ۵۰ گرم

طرز تهیه نان شیر فرانسوی

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد اولیه

ابتدا مقداری آرد را الک کنید تا بافت آن سبک شود و سپس داخل یک ظرف بریزید و بعد کمی نمک و شکر را به آن اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید سپس مقداری پودر شیر خشک را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله ۲: افزودن خمیر مایه و ترکیب مواد

سپس مقداری خمیر مایه فوری را هم روی ترکیب آرد بریزید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید و بعد ترکیب آرد را الک کنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب و یکدست شوند و سپس شیر را کم کم به ترکیب آرد اضافه کنید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن کره برای بافت نرم

بعد از اضافه کردن شیر و هم زدن آن کم کم خمیر جمع می‌شود، ابتدا خمیر بافت سفتی دارد که نگران نباشید بعد از اضافه کردن کره خمیر نرم و لطیف می‌شود سپس کره را به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا با هم مخلوط شوند و کره به خورد مواد برود.

مرحله ۴: ورز دادن و پخت خمیر

بعد از اضافه کردن کره خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست و نرم و لطیف شود و روی آن هیچ ترکی نباشد سپس در یک ظرف چند قطره روغن بریزید و پخش کنید به طوری که دیواره‌ها و کف آن کاملاً چرب شده باشد.

مرحله ۵: استراحت اولیه خمیر

سپس خمیر را با دست ورز دهید و گرد کنید و روی خمیر را هم با کمی روغن چرب کنید و داخل ظرف قرار دهید و بعد روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک یا پارچه بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خمیر خوب استراحت کند.

مرحله ۶: تقسیم و فرم دادن به خمیر

بعد از این که خمیر به مدت تقریباً یک ساعت و نیم استراحت کرد و حجم آن تقریباً دو برابر شد و خوب پف کرد روی ظرف را بردارید و با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید و کمی ورز دهید و سپس خمیر را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله ۷: آخرین مرحله استراحت قبل از پخت

بعد هر قسمت را با دست کمی ورز دهید و چانه بگیرید و در یک ظرف قرار دهید و روی آن‌ها را بپوشانید و اجازه دهید تا چانه‌ها به مدت ۱۰ دقیقه دیگر در دمای محیط خوب استراحت کنند و کاملا جا بیفتند و کمی پف کنند و حجم آن‌ها بیشتر شود.

مرحله ۸: آماده‌سازی سینی فر

سپس کف سینی فر یا قالب مورد نظر را با روغن مایع چرب کنید و خمیر را روی سینی فر به شکل بیضی فرم دهید و در سینی قرار دهید سپس با کف دست سطح آن را کمی فشار دهید و پهن کنید همه خمیرها را به همین شکل فرم دهید و آماده کنید.

مرحله ۹: قرار دادن خمیر در فاصله مناسب

بعد خمیرها را با فاصله حداقل ۶ سانتی‌متر از همدیگر در سینی فر بچینید تا بعد از پخت به هم نچسبند و سپس روی خمیرها را با یک پارچه بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت یک ساعت و نیم استراحت کنند و حجم آن‌ها زیاد شود.

مرحله ۱۰: آخرین نکته قبل از پخت

بعد از این زمان مقداری آرد روی خمیرها بپاشید و با یک تیغ تیز روی هر خمیر سه شیار موازی به عمق تقریباً ۵ میلی‌متر ایجاد کنید، این نان احتیاج به رومال ندارد سپس سینی یا قالب خمیرها را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۱۱: تنظیم دما و پخت نهایی

سپس دمای فر گازی را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در فر خوب بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود و بعد از این که نان‌ها کاملا پختند و آماده شدند سپس سینی را از فر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۲: خنک کردن و جدا کردن نان‌ها

بعد سینی را در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شود سپس نان‌ها را به آرامی از سینی جدا کرده و داخل یک پارچه نخی قرار دهید و روی آن‌ها را بپوشانید تا نرم شوند تغییر رنگ این نان به خاطر شیر خشکی هست که در پخت آن استفاده می‌شود.

مرحله ۱۳: نکات و ترفندهای آخر برای طعم و بافت ایده‌آل

اگر در هنگام درست کردن نان از شیر خشک استفاده نکردید وقتی که خمیرها آماده شدند قبل از این که روی آن‌ها شیار ایجاد کنید با برس مقداری شیر روی خمیرها بمالید و آن‌ها را رومال کنید تا طعم شیر به خورد خمیرها برود و نرم و لطیف شوند. در آخر نان شیر فرانسوی را در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم به همراه کره و خامه و عسل و مربا و چای داغ سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا