راهنمای کامل غذای گربه – چطور


غذای گربه چیست؟

اگر علاقه مند به حیوانات خانگی هستید و قصد دارید گربه یا بچه گربه ایی را در خانه خود نگهداری کنید باید به تغذیه آن توجه ویژه ایی نمایید.

غذای متعادل و مناسب گربه غذایی است که تمام مواد معدنی، ویتامین ها، کربوهیدرات، چربی و پروتئین مورد نیاز بدن گربه را تامین کند.

گربه وحشی با زحمت زیاد، تحرک و شکار کردن غذای خود را به دست می‌آورد و در طبیعت زندگی می‌کند؛ ولی گربه خانگی همیشه از صاحب خود به صورت آماده غذای خود را دریافت می‌کند؛ لذا کمترین تحرک را دارد از این رو نوع نیازهای تغذیه ای گربه های خانگی و گربه های وحشی متفاوت است.

حالم خوبه

در جیره غذایی گربه های بالغ، گربه های جوان و بچه گربه هایی که از شیر گرفته شده‌اند به ترتیب باید یک بیستم، یک دهم و یک سوم پروتئین وجود داشته باشد.

غذای تجاری یا همان غذای خشک گربه باید حاوی پروتئین گیاهی کم و پروتئین حیوانی زیاد باشد؛ چون برخی از مواقع گربه ها نمی‌توانند، غذاهای گیاهی را هضم کنند که این باعث ایجاد بیماری در آن ها می‌شود.

غذای گربه بیشتر از 10 درصد نباید کربوهیدرات داشته باشد غذای برای گربه مفید و سالم است که از مرغ تازه، گوشت یا ماهی پخته شده تشکیل شده باشد.

 

غذای گربه خانگی بهتر است یا تجاری

تغذیه نقش مهمی روی کیفیت زندگی و سلامت حیوانات دارد. یکی از حیوانات خانگی گربه است که همانند انسان ها به مواد معدنی و ویتامین های کمیابی نیاز دارد که در غذاهای خانگی این ویتامین ها و مواد معدنی را نمی‌توان، فراهم نمود.

هر وعده غذایی حیوانات خانگی باید دارای امگا۳، امگا 6، فسفر، کلسیم، پتاسیم، آهن، ویتامین ها، کربوهیدرات، چربی، پروتئین و غیره باشد که همه این مواد فقط در غذا های تجاری یا غذاهای خشک وجود دارند.

از فواید غذاهای تجاری می‌توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • کاهش جرم دندان ها: شرکت هایی که غذاهای تجاری یا همان غذاهای خشک گربه را تولید می‌کنند، ادعا دارند، هنگامی که کروکت های ترد ( نوعی غذای تجاری ) توسط دندان های گربه جویده می‌شوند، همانند مسواک زدن، دندان های گربه جرم گیری می‌شوند تا از ایجاد تارهای دندانی و تشکیل پلاک ها جلوگیری گردد.

اگر گربه با غذاهای خشک یا کروکت های بزرگ تغذیه کند، باعث می‌شود پلاک های دندانی او از بین بروند.

 

  • کاهش بو و حجم مدفوع: غذاهای تجاری به جهت این که رطوبت کمی دارند باعث سفت و فشرده شدن مدفوع می‌شوند که این می‌تواند، بوی مدفوع را کاهش دهد. بعد از این که گربه در وعده اصلی خود از غذای خشک استفاده کرد باید به او آب زیادی بدهید تا بنوشد.

 

  • ماندگاری بالا: یکی از فواید غذاهای تجاری ماندگاری بالای آن ها است. این نوع غذا ها چون رطوبت پایینی دارند اگر در ظرف غذای گربه باقی بمانند به مدت طولانی سالم خواهند ماند و برای گربه تهدیدی ایجاد نمی‌کنند.

افرادی که به دلیل مشغله زیادی که دارند و به مدت چندین ساعت خانه خود را ترک می‌کنند این ویژگی برای آن ها بسیار مفید است.

غذاهای تجاری به جهت این که بسته بندی شده‌اند طعم و عطر آن ها حفظ می‌شود به همین دلیل باید بعد از هر بار استفاده درب پاکت بسته بندی غذا باید خوب بسته شود؛ سپس آن را دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید.

 

  • قیمت مناسب: تغذیه گربه با غذاهای خانگی باعث می‌شود چربی ها، پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن گربه تامین نشود؛ ولی فرمول غذاهای تجاری توسط متخصصان زبده ساخته می‌شود به همین دلیل تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن گربه را تامین می‌کنند. غذاهای تجاری پروتئین و کالری مناسبی را برای بدن گربه ها تامین می‌نمایند.

 

  • تنوع بالا: برند های مختلفی در ایران به عرضه انواع غذاهای تجاری گربه مشغول هستند که در انواع مختلفی این غذا ها را تولید می‌کنند تا گربه های سالخورده، گربه های پیر، گربه های مسن، گربه های بالغ و بچه گربه ها بتوانند به راحتی از این غذاها تغذیه نمایند. غذاهای تجاری یا غذاهای خشک گربه با طعم های مختلفی مانند خرگوش، اردک، بوقلمون، میگو، ماهی، گوشت گاو، مرغ و غیره در اشکال و اندازه های متنوعی تولید می‌شوند.

 

  • پروتئین بالا: گربه ها، حیوانات گوشتخواری هستند که به پروتئین بالایی نیاز دارند. گربه های بالغ باید از غذاهای خشک تجاری استفاده کنند که 26 درصد پروتئین داشته باشند. بچه گربه ها باید غذاهای خشک تجاری را استفاده نمایند که حداقل حاوی 30 درصد پروتئین باشند و گربه های مسن تر باید غذاهای تجاری را میل نمایند که پروتئین بالاتری داشته باشند؛ بنابراین در هنگام خرید غذای گربه با توجه به سن گربه باید غذای مناسبی انتخاب گردد تا پروتئین مورد نیاز بدن او تامین شود.

 

  • کالری مناسب: یکی از فواید غذاهای تجاری گربه این است که انرژی مورد نیاز بدن گربه ها را تامین می کنند تا بتوانند به راحتی فعالیت های خود را انجام دهند. کربوهیدرات موجود در غذاهای گربه باعث شده‌اند، گربه ها احساس سیری نمایند.
    کربوهیدرات موجود در غذاهای تجاری گربه هر چه بیشتر باشد، انرژی و کالری گربه افزایش پیدا می‌کند.

 

  • عدم کثیف کاری: غذاهای خشک تجاری به جهت این که فاقد از رطوبت هستند در هنگام خوردن باعث کثیف کاری اطراف دهان و صورت گربه نمی‌شوند.

خوراکی های ممنوعه برای گربه

مواد خوراکی و غذاهای زیادی در خانه ها پیدا می‌شوند که برای گربه مضر هستند و گربه ها نباید از آن ها تغذیه کنند از این غذاهای مضر می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

پیاز، پیازچه و سیر

پیاز حاوی دیسولفید و سولفوکسید بوده این دو ماده موجب شکسته شدن گلبول های قرمز خون می‌شوند؛ لذا مصرف طولانی مدت پیاز، سیر و پیازچه باعث کم خونی گربه می‌شوند.

 

گوجه

سولانین گلیکوزید موجود در قسمت سبز رنگ گوجه می‌تواند باعث اسهال خونی، درد شکمی، استفراغ، ایست قلبی، فلجی و افسردگی شود.

 

کشمش و انگور

مصرف این دو خوراکی توسط گربه می‌تواند باعث نقص عملکرد کلیه، نارسایی کلیه و از کار افتادگی کلیه شود.

 

لیمو و سرکه

اسیدی که در سرکه و لیمو ترش وجود دارد، می‌تواند باعث معده درد و درد شکم گربه شود.

 

آووکادو

سرشار از چربی بوده به همین دلیل هضم این چربی ها توسط بدن گربه امکان پذیر نیست و این چربی ها می‌توانند در روده و دیگر قسمت های گوارش بدن گربه اختلال ایجاد کنند.

 

شیر و سایر لبنیات

فرآورده های لبنی به جهت این که لاکتوز دارند بدن بسیاری از گربه ها نمی‌تواند این لاکتوز را تحمل کند به همین دلیل باید از شیر بدون لاکتوز یا از شیر خشک موجود در پت شاپ ها برای تغذیه گربه استفاده نمود.

 

گوشت و ماهی خام

گوشت خام می‌تواند یک سری باکتری را وارد بدن گربه کند. همچنین مانع از جذب ویتامین B می‌شود از دیگر خوراکی های ممنوعه برای تغذیه گربه می‌توان به تخم مرغ خام، تن ماهی، جگر، کافئین، غذاهای چرب و غیره اشاره نمود.

 

تفاوت غذای گربه خیابانی و خانگی

اگر بخواهیم در مورد تغذیه گربه های خیابانی و خانگی صحبت کنیم و انصاف را رعایت نماییم باید به شما عزیزان عرض کنیم که غذاهای گربه خیابانی و خانگی نباید با هم تفاوت داشته باشند.

گربه های خیابانی که در خیابان ها و کوچه ها پرسه می‌زنند به این معنی نیست که از هر غذایی می‌توانند، تغذیه کنند شما می‌توانید برای گربه خانگی خود غذاهای خشک گران قیمت را خریداری کنید؛ ولی برای گربه های خیابانی می‌توانید غذاهای تجاری خشک ارزان قیمتی را خریداری نمایید یا از غذاهای سالم و مفید خانگی برای تغذیه آن ها استفاده کنید.

اگر مرغ پخته، گوشت پخته و ماهی پخته در خانه خود دارید، می‌توانید برای تغذیه گربه های خیابانی از آن ها استفاده کنید. هویج پخته شده، کلم پخته شده و حبوبات پخته شده را می‌توانید برای تغذیه گربه ها استفاده نمایید.

برای تغذیه گربه ها می‌توانید از هندوانه، طالبی، پرتقال، سیب و موز استفاده کنید در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد دارید به گربه های خیابانی تن ماهی بدهید، مقدار آن باید کم باشد؛ چون مصرف زیاد تن ماهی توسط گربه ها می‌تواند، مرگبار و کشنده باشد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا