سریال زخم کاری را ببینیم یا نه؟


فصل سوم سریال زخم کاری از ۲۵خرداد به فیلیمو بازمی‌گردد تا بار دیگر شاهد ماجراهای مافیایی مالک مالکی و سمیرا باشیم. اما پرسش بسیاری از هواداران زخم کاری این است که آیا زخم کاری و به خصوص فصل ۳ آن ارزش دیدن دارد یا نه؟

این پرسش خیلی مهم است. ما قرار است مثل فصل اول شاهد یک سریال گیرا و میخکوب کننده باشیم یا مثل زخم کاری ۲، تماشای یک سریال بد را به جان بخریم؟

کشور سازنده: ایران
شروع پخش: ۱۴۰۰
نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان
بازیگران اصلی: جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان، الناز ملک، مرتضی امینی‌تبار، سید جواد هاشمی، سعید چنگیزیان
وضعیت پخش: در حال پخش
تعداد فصل: ۲
امتیاز (IMDB): ۷٫۳
مناسب برای بالای ۱۵ سال

یک شروع درخشان برای مکبث ایرانی

اولین قسمت زخم کاری ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ پخش شد و چنان عالی بود که به سرعت چشم و دل بینندگانش را ربود. اولین قسمت زخم کاری را می‌توان یکی از بهترین قسمت اول‌های سریال‌های ایران در تمام سال‌های اخیر دانست. داستان جسور سریال همان قسمت اول چند سیلی به شما می‌زند تا خواب از سرتان بپرد.

بازی درخشان و استادانه سیاوش طهمورث در ابتدای سریال هم عامل دیگری است که هر تماشاگری را به تحسین وادار می‌کند. اما این فقط بازی طهمورث نیست که درخشان است. زوج جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور هم چنان خوش درخشیدند که تا همین امروز بار سریال را به دوش کشیدند.

سریال زخم کاری در فصل اول رنگ بوی مکبث داشت
سریال زخم کاری در فصل اول رنگ بوی مکبث داشت

کارگردانی محمدحسین مهدویان، موسیقی حبیب خزایی، فیلم‌برداری درخشان، قاب‌های درست و نورپردازی چشم‌نواز همراه می‌شود تا زخم کاری افتتاحیۀ شکوهمندی داشته باشد. شما بعد از قسمت اول با خودتان می‌گفتید این مزیت ساخته‌شدن یک اثر تصویری از روی یک کتاب خوب ایرانی و البته الهام گرفتن از شاهکار مکبث است.

زخم کاری هرچند از نیمه دوم فصل اول کمی از اوج آغازین خود فاصله می گیرد، درنهایت پایان‌بندی خوب و جذابی دارد. این اثر هرچند با کتابی که از آن الهام گرفته شده بود، تفاوت داشت، باعث فروش جدی بیست زخم کاری شد.

بازگشت زخم کاری؛ هیچ هیچ هیچ!

فصل دوم زخم کاری با اضافه شدن ستاره‌هایی مثل کامبیز دیرباز و مهران غفوریان آغاز شد؛ اما حتی این ستاره‌ها نتوانستند فصل دوم را نجات دهند. زخم کاری ۲: بازگشت در ۱۳ قسمت ساخته شد؛ اما شاید ۲ یا ۳ قسمت قابل‌قبول داشت. مابقی قسمت‌های فصل دوم زخم کاری ضعیف و در مواردی ضعیف‌تر از ضعیف و به قول مسعود فراستی، ماقبل نقد بود.

چطور سریالی که در فصل اول آن‌چنان درخشان بود، چطور در فصل دوم این‌طور سقوط کرد؟ شاید بتوان پاسخ را در فقدان ایده برای ادامه سریال یافت. فصل اول با مرگ مالک مالکی، ستاره سریال، به پایان رسید. بعد از این پایان، هیچ‌کس انتظار ادامه سریال را نداشت، چون داستان تمام شده بود.

با این همه وقتی یک سریال یا فیلم سینمایی به موفقیت تجاری برسد سخت می‌توان از آن گذشت!

همین موفقیت تجاری زخم کاری را برای فصل‌های دو و سه و حتی چهار تمدید کردُ اما تمدید یک سریال به معنای تضمین کیفتش نیست. فصل دوم زخم کاری در بهترین حالت می‌توانست یک فیلم تلویزیونی ۹۰ دقیقه‌ای باشد، آن هم یک فیلم معمولی.

پایان حماسی برای قصه‌ای ضعیف!

ضعف‌های فصل دوم را بشماریم؟ نبود ایده، بازی‌ها فاجعه بار، کارگردانی رها و داستانی که وجود نداشت! در فصل دو و برای ادامه قصه مجبور شدند مالک را زنده کنند. این زنده سازی اجباری اما پر از ایراد و ضعف بود. تنها در یک نمونه نویسنده و کارگردان بازجویی برای یافتن جنازه‌ مالک را دو قسمت «کِش» دادند. باید اعتراف کرد این بازجویی از نظر ریتم و بازی پلیس و متهم یکی از بدترین بازجویی‌های تاریخ سریال سازی ایران بود.

در نهایت اما سریال با بازگشت حماسی – البته حماسه بی‌حس- مالک مالکی به پایان رسید تا شاید فصل سوم را جواد عزتی نجات دهد. خالی از لطف نیست که به بازی کوتاه کارگردان اثر یعنی محمدحسین مهدویان در فصل دو اشاره کرد، بازی که به معنای تمام کلمه بد بود.

سریال زخم کاری با تمام فراز و فرودها از سریال‌های رکورد شکن فیلیمو بود.

نکات مثبت زخم کاری

با هم نگاهی به نکات مثبت زخم کاری داشته باشیم ، نکاتی که این سریال را با تمام ضعف‌هایش جذاب می‌کند.

  • توسعه شخصیت‌های قوی در فصل اول:شخصیت‌پردازی عمیق و چندبعدی، به خصوص کاراکترهای اصلی که با بازی‌های بی‌نظیر بازیگران برجسته‌ای مانند سیاوش طهمورث، جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور و عباس جمشیدی جان گرفته‌اند. نمی‌شود از عمق شخصیت‌ها در فصل اول غافل شد.
  • داستان‌سرایی جذاب زخم کاری: اقتباس از رمان “بیست زخم کاری” نوشته محمود حسینی‌زاد، که داستانی معاصر و تکان‌دهنده از هم‌آغوشی فساد و قدرت را به تصویر می‌کشد، حسابی جذاب است. ما اثری از جنس زخم کاری که انقدر صریح و جذاب به به فساد، قدرت و جرم و جنایت بپردازد کم‌ داریم.
  • فیلم‌برداری، کارگردانی و انتخاب عوامل خوب: استفاده از تکنیک‌های روز فیلمبرداری و کارگردانی مهدویان که حس و حال فضای نوآر را به خوبی منتقل می‌کند. مجموعه بازیگران و عوامل کار هم به شدت متفاوت، جذاب و گیرا است.

نکات منفی زخم کاری

تقریبا باید گفت نکات مثبت فصل یک تبدیل به نقاط ضعف و نقاط ضعف فصل یک تبدیل به فاجعه فصل دوم می‌شوند.

  • سرعت پیشرفت داستان: در برخی قسمت‌های فصل اول شما افتادن ریتم داستان را حس می‌کردید، اما بازی و داستان سریال را نجات می‌داد. این حس به لطف بازی‌ها و داستان ضعیف فصل ۲ به ملموس می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث کاهش هیجان و جذابیت سریال شود.
  • عدم انسجام داستان: حتی در فصل یک برخی خطوط داستانی فرعی به خوبی پرداخته نشده و ممکن است باعث سردرگمی بینندگان شود. در فصل دو این مشکل به داستان اصلی صرایت می‌کند و داستانی آشفته را شاهدیم.
  • بازی ضعیف: بیشتر بازی‌های در فصل یک درخشان بود، اما در فصل دو بازی‌ها تبدیل به نقطه ضعف شد افت کرد. این افت را باید محصول انتخاب‌های غلط و البته ضعف داستان و کارگردانی دانست.
  • پرداخت نامناسب شخصیت های جدید فصل دوم زخم کاری: شخصیت‌های فصل دوم زخم کاری عموما در میانه زمین و هوا رها شده، پشتوانه ضعیفی دارند و درست پرداخت نشده‌اند.

هر آنچه از «زخم کاری ۳؛ انتقام» می‌دانیم

مالک در ابتدای فصل دوم به کمک دستمالچی – که یک نیروی امنیتی است- از مرگ نجات پیدا کرد. مالک مالکی هر چند در فصل دوم حضور نداشت، اما سایه‌اش بر سر تمام شخصیت‌ها بود.

مخاطبان در تمام قسمت‌های فصل دوم منتظر بودند تا مالک رو در روی طلوعی قرار بگیرد، اما اینطور نشد. در نهایت مالک پس از مرگ پسرش، بر سر مزار او حاضر شد و با طلوعی دیدار کرد. این دیدار به ما گفت که فصل سوم فصل رقابت و دشمنی مالک با طلوعی است. حالا آن طور که فیلیمو اعلام کرد زخم کاری ۳ انتقام نام دارد.

ظاهرا ایده فصل سوم که جنگی بین پدر و قاتل پسرش است ایده جذاب‌تری از ایده فصل دوم است. بازگشت بازیگر درجه یک و محبوبی مثل عزتی به خودی خود می‌تواند به احیای فصل سوم کمک کند.

اطلاعات دقیقی از بازیگران فصل سوم زخم کاری در دست نیست، اما فصل دوم به ما ثابت کرد حتی بهترین بازیگران هم با داستان و کارگردانی ضعیفی فاجعه خلق می‌کنند.

بازیگران زخم کاری ۳

حضور چهار بازیگر در زخم کاری ۳ قطعی است: جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز و الناز ملک.

جواد عزتی: مالک مالکی

سریال زخم کاری

داستان هم‌چنان گِردِ مالک مالکی با بازی جواد عزتی می‌چرخد. مردی که روزگاری پسر یک روستایی ساده بود، اما با لیاقت خودش و لطف حاج عمو رشد کرد و بعد تبدیل شد به میراث‌دار و البته قاتل حاج عمو. مالک یک فصل را در سایه بود و حالا قرار است برای انتقام از مسعود طلوعی به میدان برگردد. او این بار پادشاه تاجدار نیست، بلکه الهه انتقام است.

بسیاری امیدوارند با بازگشت جواد عزتی به زخم کاری کیفیت بازی‌های سریال تا حد زیادی بهبود یابد و قصه جان بگیرد.

رعنا آزادی‌ور: سمیرا

سریال زخم کاری

سریال زخم کاری تولد دوباره رعنا آزادی‌ور بود، بازیگری که به نقش سمیرا جان داد. سمیرا صحنه‌گردان قتل حاج عمو و نابودی ریزآبادی‌ها بود. او بود که در نهایت جان پسر ریزآبادی را هم گرفت تا ریشه این خانواده خشک شود. سمیرا در فصل دوم به مسعود طلوعی نزدیک شد، اما این نزدیک شدن آنچه می‌خواست را برایش محقق نکرد.

با بازگشت جواد عزتی باید منتظر درخشش دوباره سمیرا باشیم؟

کامبیز دیرباز: مسعود طلوعی

طلوعی در فصل اول یک نام بود، نامی که کلید مشکلات و حلال بحران‌ها بود. فصل دوم که آغاز شد کامبیز دیرباز در نقش مسعود طلوعی ظاهر شد و تقریبا روی صندلی مالک نشست، اما آن چه باید می‌شد، نشد. طلوعی جای خالی مالکی را پر نکرد.

آیا در فصل دوم دیرباز می‌‌تواند طلوعی با کیفیت‌تر به ما نشان دهد؟

 

الناز ملک: سیما

سریال زخم کارییکی از شخصیت‌های فصل دوم زخم کاری سیما با بازی الناز ملک بود. سیما مثل سیمرا جاه‌طلبی شدیدی داشت، اما برخلاف او همسر و خانواده‌اش را در اولویت قرار می‌داد. سیما که همسر دوم شفاعت – دست راست طلوعی- بود بعد از مرگ خودخواسته شیدا تبدیل به دشمن قسم خورده طلوعی شد و اسب انتقام را زین کرد.

بسیاری منتظر هستند ترکیب سیما و مالک را در فصل سوم ببینند.

 

مقایسه نقاط ضعف و قوت زخم کاری

نقاط قوت سریال زخم کاری نقاط ضعف سریال زخم کاری
توسعه شخصیت‌های قوی سرعت کند پیشرفت داستان
داستان‌سرایی جذاب و اقتباس از رمان “بیست زخم کاری” داستان نامنسجم فصل ۲
فیلمبرداری و کارگردانی نوآورانه: استفاده از تکنیکه آیاای نوین اجراهای ضعیف در برخی موارد: برخی اجراها با استانداردهای سریال همخوانی ندارند
بازی‌های درخشان فصل 1 به ویژه سیاوش طهمورث و جواد عزتی بازی‌های ضعیف فصل ۲
پرداخت به مسائلی مثل ارتباط فساد و قدرت چالش‌های اقتباس ادبی: رمان به دلیل لحن و سوژه ملتهب، نیازمند بسط و پرداخت بیشتری است

زخم کاری را تماشا کنیم یا نه؟

در نهایت این که سریال را ببینید یا نه شما بستگی دارد، اما جواب ما به شما مثبت است. زخم کاری – به خصوص فصل یک- را تماشا کنید. اگر به داستان‌های معاصر با تم نوآرانه و پس زمینه تراژدی‌های شکسپیری علاقه دارید، این سریال برای شما جذاب خواهد بود. تماشاگرانی که به دنبال قصه قوی و عمیق و بازی‌های گیرا هستند، از تماشای فصل اول این سریال لذت خواهند برد. در مجموع باید گفت زخم کاری از متوسط تولیدات فیلم و سریال ایران بهتر است.

با نقاط ضعف و فصل دو ضعیف چه کنیم؟ در فصل یک نقاط ضعف زخم کاری شما را غذاب نخواهد داد، اما در فصل دو چرا. در نتیجه پیشنهاد ما این است هر جای از ریتم ناراضی بود، چطورید سریال را جلو بزنید! یا می‌توانید فقط فصل یک را تماشا کنید و اگر از آن راضی بود، چطورید برای بازخوردهای فصل سه صبر کنید. اگر بازخوردها مثبت بود، سراغ فصل سوم زخم کاری هم بروید.

نظر شما درباره زخم کاری چیست؟

شما درباره زخم کاری چه فکر می‌کنید؟ زخم کاری ارزش دیدن دارد؟ شما فصل جدید را تماشا می‌کنید؟ از فصل دوم راضی بودید یا آن را ضعیف‌تر از فصل اول می‌دانید؟ فصل سوم شما را راضی خواهد کرد؟

 

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا