سوزش ادرار از چیست؟ – مجله اینترنتی شادمگ


سوزش ادرار یا دیسوریا مشکلی است که بسیاری از افراد حداقل یک بار آن را تجربه می کنند و می تواند علامت یک بیماری یا وجود عفونت در بدن باشد. این عبارت به معنی احساس ناراحتی در هنگام دفع ادرار است که علائم آن در زنان، مردان و کودکان با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

در این مطلب می خواهیم درباره علت بروز این مشکل و روش های درمان آن با شما عزیزان صحبت کنیم و اطلاعات جالبی را در اختیارتان قرار دهیم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید.

سوزش ادرار نشانه چیست؟

سوزش ادرار یکی از علائم شایع ابتلا به عفونت ادرار است که معمولاً بر اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. علاوه بر آن این احساس درد و سوزش در حین ادرار کردن ممکن است نشان دهنده التهاب دستگاه ادراری یا یکی از علائم سوزاک باشد.

مجاری ادرار شامل کلیه، مثانه، حالب، کلیه ها و مجرای ادرار می شود که التهاب در هر یک از این نواحی موجب بروز سوزش ادرار خواهد شد. همه افراد فارغ از جنسیت و سن ممکن است به سوزش ادرار مبتلا شوند؛ اما این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود.

سوزش ادرار در مردان

علل زیادی برای دیسوریا وجود دارد؛ از این رو گاهی تشخیص علت بروز این مشکل قابل شناسایی نیست. با این حال شایع ترین علت های سوزش ادرار در مردان عبارتند از:

  • سنگ مثانه
  • عفونت کلیه
  • تبخال تناسلی
  • تنگی مجرای ادرار
  • التهاب مثانه یا سیستیت
  • عفونت یا التهاب پروستات
  • عفونت مجرای ادرار یا دستگاه ادراری
  • استفاده از صابون و عطر در ناحیه تناسلی
  • مصرف برخی داروها که موجب تحریک مثانه می شوند
  • ابتلا به کلامیدیا یا تراکوماتیس، سوزاک و سایر بیماری های مقاربتی

سوزش ادرار زنان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سوزش ادرار زنان شایع تر از آقایان بوده و دلیل این امر کوتاه تر بودن مجرای ادرار در خانم ها است. همچنین خانم های یائسه بیشتر در معرض ابتلا به عفونت دستگاه ادراری قرار دارند. برخی از علل سوزش ادرار در زنان به شرح زیر هستند:

  • سنگ کلیه
  • کیست تخمدان
  • روان کننده واژن
  • بیماری التهابی لگن
  • ورم و التهاب مثانه
  • عفونت باکتریایی واژن
  • ابتلا به بیماری های مقاربتی
  • استفاده از محصولات بهداشتی نامناسب
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها

سوزش ادرار زنان

سوزش ادرار در بارداری

سوزش و عفونت ادراری در دوران بارداری بسیار شایع است. دلیل این امر تغییر شکل ظاهری بدن مادر، اشغال شدن فضای زیادی از رحم توسط جنین و فشار آمدن به مجاری ادرار و مثانه می باشد. علاوه بر آن، کند شدن سرعت تخلیه ادرار، انسداد مجاری و لوله های ادراری نیز ممکن است باعث بروز عفونت ادراری شدید در این دوران باشد.

سوزش ادرار در کودکان

دیسوریای کودکان اغلب ناشی از تحریک یا التهاب در مجاری ادرار است. همچنین مواردی نظیر تحریک شیمیایی ناشی از مصرف صابون و لوسیون و ورود این مواد به مجرای ادرار در هنگام شستشو نیز باعث بروز سوزش ادرار خواهد شد. ابتلا به عفونت ویروسی یا باکتریایی مثانه نیز از دیگر دلایل سوزش ادرار کودکان است.

سوزش ادرار را چگونه درمان کنیم؟

روش درمان این بیماری، بسته به شدت آن و جنسیت و شرایط هر فرد متفاوت است. با این حال در صورت مواجهه با سوزش و درد مداوم، تب، ترشحات آلت تناسلی، ادرار بدبو، کدر یا دارای خون، درد شکم، سابقه سنگ کلیه یا بارداری توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه توضیح می دهیم که سوزش ادرار را چگونه درمان کنیم.

درمان سوزش ادرار آقایان

با مراجعه به پزشک، ابتدا سابقه پزشکی شما و مواردی از قبیل ابتلا به دیابت، اختلالات نقص ایمنی، شرایط فعلی و داشتن رابطه جنسی بررسی می شوند. در صورت نیاز به کمک تست ادرار نوع عفونت، میزان گلبول های سفید و قرمز یا مواد شیمیایی خارجی بررسی می شوند.

به کمک نتیجه آزمایش پزشک تشخیص خواهد داد که سوزش ادرار ناشی از عفونت ادراری بوده یا التهاب مجاری آن؛ بدین ترتیب بهتری آنتی بیوتیک برای درمان سوزش ادرار آقایان تجویز خواهد شد.

درمان سوزش ادرار خانم ها

روش درمان سوزش ادرار خانم ها بسته به عامل آن انتخاب می شود. در صورت عفونت کلیه یا مثانه، آنتی بیوتیک های خوراکی مناسب هستند و اگر این عفونت با تب بالا، لرز و استفراغ همراه باشد آنتی بیوتیک وریدی تجویز خواهد شد.

عفونت های مخمری واژن با داروهای ضد قارچ مانند قرص خوراکی، شیاف و کرم واژینال درمان می شوند و اگر علت سوزش ادرار تریکومونیازیس و واژینوز باکتریایی باشد با مصرف آنتی بیوتیک برطرف خواهد شد.

درمان سوزش ادرار در اطفال

اگر سوزش ادرار کودکان تا سه روز برطرف نشود، لازم است به پزشک مراجعه نمایید تا با آزمایش ادرار از وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی مطلع شوید. اما در غیر این صورت شستشوی اندام تناسلی با آب و صابون و خشک کردن آن موجب درمان و پیشگیری از بروز مجدد سوزش ادرار خواهد شد.

درمان سوزش ادرار در اطفال

درمان سوزش ادرار بعد از عمل پروستات

بعد از جراحی پروستات به دلیل ایجاد زخم در بستر پروستات، کشیدن سوند، عفونت ادراری یا تنگی مجاری ادرار دیسوریا رخ می دهد. این مسئله معمولاً بعد از گذشت یک تا سه ماه بهبود خواهد یافت و در این زمان نیز می توانید با مشورت پزشک معالجتان از قرص های مخصوص استفاده نمایید.

درمان خانگی سوزش ادرار

علاوه بر روش های ذکر شده، برای درمان خانگی سوزش ادرار می توانید از مواد گیاهی و طبیعی کمک بگیرید که در ادامه درباره آن ها صحبت می کنیم:

جوش شیرین برای درمان سوزش ادرار

جهت استفاده از جوش شیرین برای درمان سوزش ادرار کافیست یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب ریخته و با معده خالی آن را بنوشید. این کار موجب کاهش اسیدیته ادرار و رفع سوزش و درد حین دفع ادرار می شود.

درمان سریع سوزش ادرار با خیار و جوش شیرین

نوشیدن روزانه چند بار از محلول آب و جوش شیرین می تواند تا حدودی سوزش ادرار را درمان کند. علاوه بر آن یکی از روش های درمان خانگی سوزش ادرار خیار است. میل کردن خیار به دلیل حجم آبی که دارد، موجب تکرر ادرار و دفع مواد سمی از بدن می شود.

درمان سوزش ادرار با سرکه سفید

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب گرم ریخته و روزانه دو بار آن را بنوشید تا سوزش ادرار از بین برود.

درمان سوزش ادرار با سرکه سیب

درمان سوزش ادرار با سرکه سیب به دلیل وجود خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بسیار رایج است؛ با این حال هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. برای استفاده از این روش می توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و روزانه 8 بار بنوشید تا باکتری های مضر از بین بروند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره علل و روش های درمان کردن سوزش ادرار با شما عزیزان صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه آن بتوانید ابهامات ذهنی خود را برطرف کنید و در صورت نیاز، هرچه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا