شرایط معافیت سربازی بالای 30 سال دو فرزند + بخشنامه 1403


معافیت سربازی دو فرزندی یکی از انواع معافیت‌های نظام وظیفه در ایران است که به خانواده‌هایی که دارای دو فرزند به بالا هستند اعطا می‌شود. این نوع معافیت با هدف حمایت از خانواده‌ها و توجه به شرایط خاص آن‌ها در نظر گرفته‌ شده‌ است. برای استفاده از این معافیت، خانواده‌ها باید مدارک و شرایط لازم را دارا باشند و تمامی این مدارک باید به‌طور کامل بررسی و تایید شوند.

معافیت سربازی افراد دارای فرزند

از مسائلی که در لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند است. طبق تصویب جدید مجلس و همچنین در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان به این طرح،‌بند «ت» ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه اصلاح‌ شده‌ و از این پس، مشمولان بالای ۳۵ سال سن که دارای دو فرزند یا بیشتر هستند، از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌گردند.

قبل از این، سن معافیت سربازی برای افراد دارای دو فرزند، ۳۰ سال تعیین شده‌ بود که به دلیل ایرادات وارد‌ شده‌ از جانب شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی با ایجاد تغییراتی، سن معافیت متاهلین دارای فرزند را به ۳۵ سال افزایش داد.

معافیت سربازی افراد دارای فرزند

معافیت سربازی دو فرزندی

در طی چند سال گذشته، با توجه به خطراتی که برای جمعیت پیرتر و نیاز به حمایت از خانواده و فرزندآوری وجود داشت، صداهای مطالبه معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند شنیده شد. سپس مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان معافیت سربازان متاهل دارای سه فرزند و بیشتر و با شرایط سنی حداقل ۳۵ سال برای مشمولان غایب، غیر غایب و کارکنان نظام وظیفه تصویب کرد.

طرح با هدف تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری مطرح شد و پذیرش یافت. از طرف دیگر، پیشنهاداتی نیز در خصوص تغییر آن به معافیت سربازی دو فرزندی ارائه شد که بر اساس آن مشمولان با شرایط می‌توانند مدارک مورد نیاز را برای اخذ معافیت ارائه دهند و پس از بررسی‌های لازم معافیت خود را دریافت کنند.

این طرح با تغییراتی در بهمن ماه ۱۴۰۲ برای افراد غایب و غیر غایب دارای دو فرزند تصویب شد. با توجه به تغییرات و اصلاحات اعمال‌ شده‌ در این طرح، شرط سنی حداقل ۳۵ سال در نظر گرفته‌ شده‌ و معافیت سربازی دو فرزندی با ۳۵ سال سن به بالا که شرایط مورد نیاز را دارند، ارائه می‌شود.

پس از مدتی به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان از این طرح برجسته کرده بود، مجددا طرح معافیت سربازی دو فرزندی به مجلس ارجاع داده شد و در نهایت مطابق تصمیم کمیسیون از لایحه هفتم بودجه حذف شد.

توجه نمایید که در حال حاضر، قانون معافیت سربازی دو فرزندی بالای ۳۵ سال لغو‌ شده‌ است و در صورت اجرای دوباره طرح معافیت سربازی دو فرزندی، اطلاع‌رسانی خواهد شد..

معافیت سربازی سه فرزندی و بیشتر

بر اساس قوانین جدید معافیت سربازی افرادی که سه فرزند یا بیشتر دارند، می‌توانند از معافیت خدمت نظام وظیفه بهره‌مند شوند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که این نوع معافیت تنها برای افرادی با سن بالای ۳۵ سال قابل قبول است؛ بنابراین اگر فرد دارای سه فرزند یا بیشتر باشد؛ اما سنش کمتر از ۳۵ سال باشد، قادر به دریافت این معافیت نخواهد بود.

همچنین مشمولین می‌توانند برای معافیت سربازی سه فرزند به بالا از معافیت سربازی بالای چهل سال استفاده نمایند این معافیت بر اساس حداقل سه فرزند و با توجه به شرایط خاص مقدور است. برای دریافت شرایط و مشاوره سربازی با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

 

معافیت سربازی سه فرزندی و بیشتر

شرایط معافیت سربازی دو فرزندی

پس از تصویب طرح معافیت سربازی برای متاهلین دارای دو فرزند توسط مجلس شورای اسلامی، بسیاری از اشخاصی که دارای دو فرزند بوده و مشمول خدمت سربازی بودند، تصمیم گرفتند تا برای دریافت معافیت سربازی دو فرزندی اقدام نمایند. اخذ این نوع معافیت مستلزم رعایت یک سری شرایط است.

افرادی که شرایط معافیت سربازی دو فرزندی را ندارند، مشمول این طرح نمی‌شوند و امکان دریافت آن را ندارند. یکی از مهم‌ترین شرایط این معافیت، رعایت حداقل سن ۳۵ سال است.

با تغییرات اعمال‌ شده‌ در مصوبه مجلس شورای اسلامی، تنها افرادی که شرایط سنی مورد نیاز را دارند، مشمول این طرح خواهند شد.

مدارک لازم برای معافیت سربازی دو فرزندی

افراد بسیاری با داشتن شرایط لازم برای دریافت معافیت سربازی، تمایل دارند که از این نوع معافیت استفاده نمایند. برای دریافت کارت معافیت، متقاضی باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و سپس این مدارک را تحویل دفاتر پلیس +۱۰ دهد.

توجه نمایید همان طور که بیشتر اعلام شد؛ معافیت سربازی دو فرزندی فقط برای افرادی که بیش از ۳۵ سال دارند و دو فرزند یا بیشتر دارند، است؛ بنابراین بحث در مورد مدارک لازم برای معافیت دو فرزند بالای ۳۰ سال بی‌ارتباط خواهد بود و تنها افراد بالای 35 سال می‌توانند مدارم خود را ارسال نمایند. که این مدارک به شرح زیر است:

✅ اصل و کپی کامل صفحات شناسنامه و کارت ملی متقاضی

✅ ارائه آخرین مدرک تحصیلی به صورت اصل و کپی

✅ ارائه یک عکس سه در چهار با پس زمینه سفید و رنگی که در سال جاری گرفته شده باشد.

✅ ارائه فیش بانکی پرداخت هزینه‌های مزبور

✅برگ تکمیل‌شده‌ وضعیت مشمول

✅ اسناد و مدارک مثبت دریافت معافیت

برای درخواست معافیت دو فرزندی کجا مراجعه کنیم؟

پس از تصویب طرح معافیت سربازی دو فرزندی با سن ۳۵ سال به بالا، ممکن است با این پرسش مواجه شوید که کجا باید برای معافیت سربازی دو فرزندی مراجعه کنید؟ به این سوال می‌توان گفت که اشخاص واجد شرایط پس از تهیه مدارک مورد نیاز، می‌توانند به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را در این مرکز تکمیل نمایند.
پس از تکمیل مراحل ثبت درخواست معافیت سربازی دو فرزندی توسط فرد متقاضی و تشکیل پرونده برای ایشان، مشخصات و اطلاعات توسط سازمان ثبت احوال پیگیری خواهد شد و پس از بررسی مدارک توسط ستاد کل نیروهای مسلح در صورت تایید، کارت معافیت برای افرادی که غیبت سربازی داشته‌اند و همچنین افراد غیر غایب صادر خواهد شد. البته لازم به یادآوری است که این قانون در حال حاضر لغو شده است و در صورت تصویب مجدد، این مقاله به روز رسانی می‌گردد. برای دریافت جدیدترین اخبار سربازی با مشاورین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای درخواست معافیت دو فرزندی کجا مراجعه کنیم؟

خلاصه مطلب معافیت سربازی دو فرزندی

معافیت سربازی دو فرزندی به عنوان یک سیاست تشویقی برای کمک به تعادل جمعیتی نیز در نظر گرفته است. با این حال، مهم است که خانواده‌ها و افراد متقاضی از تمام جزئیات و ضوابط مربوط به این نوع معافیت آگاه باشند و تمامی مراحل قانونی را برای بهره‌مندی از آن دنبال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با فرایند درخواست معافیت سربازی دو فرزندی، توصیه می‌شود با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله معافیت سربازی دو فرزندی کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

آیا افراد مشمولمی‌توانند از طرح معافیت سربازی برای متاهلین با دو فرزند بهره مند شوند؟

بله، طبق مصوبه جدید، افراد مشمول واجد شرایط می‌توانند برای دریافت معافیت سربازی برای متاهلین با دو فرزند اقدام نمایند و جزئیات بیشتر آن در این مقاله ذکر‌ شده‌ است.

شرایط سنی برای اخذ معافیت سربازی دو فرزندی حداقل چند سال است؟

بر اساس مصوبه جدید، افراد مشمول برای درخواست معافیت سربازی برای متاهلین با دو فرزند باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند.

مدارک و شرایط لازم برای دریافت معافیت سربازی دو فرزندی چیست؟

تمامی مدارک و شرایط لازم برای درخواست معافیت سربازی برای متاهلین با دو فرزند در این مقاله ذکر‌شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا