شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ – ایران تحصیل


دانش‌جویان دانشگاه‌های غیر دولتی، اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ دانشجویان قبل از تصمیم‌گیری، باید هزینه‌های تحصیلی و امکانات ارائه‌ شده‌ توسط هر دو نوع موسسه را مقایسه کنند تا انتخابی مطابق با نیازها و توانایی‌های مالی خود داشته باشند.

برخی از دانشجویان ممکن است تمایل بیشتری به پذیرش شهریه بالاتر در پردیس‌های خودگردان داشته باشند و در مقابل، دانشگاه آزاد با ارائه شهریه‌های نسبتا پایین‌تر ممکن است برای دانشجویانی که محدودیت‌های مالی دارند گزینه بهتری باشد.

مقایسه شهریه دانشگاه‌ آزاد و پردیس خودگردان

دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان، هر دو از دانشگاه‌های شهریه‌پرداز هستند که به نسبت سایر دانشگاه‌های شهریه‌پرداز همچون دانشگاه شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی بیش‌ترین میزان شهریه را از دانشجویان خود دریافت می‌کنند.

در این دانشگاه‌ها، رشته‌های علوم پزشکی، فنی مهندسی، انسانی، هنر و زبان ارائه می‌شوند که میزان شهریه در رشته‌ها و مقاطع مختلف مربوط به این دو دانشگاه غیردولتی، متفاوت است. شهریه پزشکی در دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان بیش‌ترین مقدار را دارد.

تقاضا برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های پردیس خودگردان و آزاد بیشتر است و دانشگاه پردیس خودگردان عمدتا رشته‌های علوم پزشکی را ارائه می‌دهد.

حال اگر میخواهید بدانید که شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ پاسخ این است که شهریه دانشگاه آزاد کمتر از شهریه دانشگاه پردیس خودگردان در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی است؛ به طوری که برای تحصیل این رشته‌ها در دانشگاه پردیس خودگردان باید حدود ۲ برابر شهریه دانشگاه آزاد را پرداخت کنید.

توجه فرمایید، اگر در دوره ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد پذیرفته شوید، می‌بایست میزان شهریه‌ای نزدیک به شهریه دانشگاه پردیس خودگردان را پرداخت نمایید.

مقایسه شهریه دانشگاه‌ آزاد و پردیس خودگردان

شهریه کارشناسی آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

رشته‌های دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی به جز رشته‌های دامپزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی و پزشکی عمومی بدون کنکور هستند. این دانشگاه‌ها معمولاً رشته‌های مختلفی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. جدول زیر شهریه هر ترم در رشته‌های تحصیلی مختلف را نشان می‌دهد:

رشته شهریه دانشگاه آزاد دانشگاه پردیس خودگردان
پزشکی بین 14 تا 17 میلیون تومان بین 20 تا 25 میلیون تومان
دندان‌پزشکی بین 14 تا 17 میلیون تومان بین 20 تا 25 میلیون تومان
داروسازی بین 14 تا 17 میلیون تومان بین 20 تا 25 میلیون تومان
پرستاری بین 8 الی 9 میلیون تومان بین 12 الی 15 میلیون تومان
اتاق عمل بین 8 الی 9 میلیون تومان بین 12 الی 15 میلیون تومان
مامایی بین 8 الی 9 میلیون تومان بین 12 الی 15 میلیون تومان
هوشبری بین 8 الی 9 میلیون تومان بین 12 الی 15 میلیون تومان
کارشناسی علوم فنی حدود 4 میلیون تومان متغیر
کارشناسی علوم‌انسانی 3 میلیون 300 متغیر
کارشناسی هنر 5 میلیون تومان متغیر

 

شهریه کارشناس ارشد دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

در مقطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ دانشگاه پردیس خودگردان به نسبت فراگیر دانشگاه آزاد شهریه بیشتری دریافت می‌کند. به صورتی که اگر می‌خواهید در رشته‌های پیراپزشکی تا مقطع ارشد در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهید، باید هر ترم تحصیلی 12 الی 14 میلیون تومان شهریه پرداخت نمایید.

این رقم برای دانشگاه‌های پردیس خودگردان به 16 الی 18 میلیون تومان می‌رسد. در سایر رشته‌های انسانی ، علوم پایه، فنی مهندسی و هنر دانشگاه پردیس خودگردان 9 الی 12 میلیون تومان شهریه می‌گیرد. دانشگاه آزاد هم 4 الی 7 میلیون تومان شهریه دریافت می‌کند.

شهریه کارشناس ارشد  دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

شهریه دکتری دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

مقطع دکتری در دانشگاه آزاد و هم در دانشگاه پردیس به‌ صورت خودگردان اجرا می‌شوند. در مقطع دکتری تخصصی این دو دانشگاه رشته‌های انسانی، علوم پزشکی و فنی و مهندسی ارائه می‌گردد. دانشگاه پردیس خودگردان در تمامی این رشته‌ها و در مقطع دکتری از دانشگاه آزاد شهریه‌اش بیشتر است.

اگر میخواهید بدانید در مقطع دکتری شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ پاسخ این است که در این مقطع نیز شهریه در دانشگاه پردیس خودگردان بیشتر است. حتی به‌ طوری‌ که اگر فردی بخواهد در مقطع دکتری در دانشگاه پردیس تحصیل نمایند، باید 22 میلیون پرداخت نماید و برای شهریه دکتری دانشگاه آزاد 15 میلیون پرداخت کند.

این ارقام برای رشته‌های انسانی در دانشگاه پردیس به حدود 18 و در دانشگاه آزاد به 15 میلیون تومان می‌رسد. شهریه رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم پایه و فنی مهندسی هم معمولا حدود 2 میلیون تومان بیشتر از این مبالغ ذکر شده، است.

مقایسه شهریه دوره‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه آزاد و خودگردان

شهریه دوره‌های پزشکی و پیراپزشکی در خودگردان بیشتر از شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد است. داوطلبان با رتبه بالای کنکور و وضعیت مالی مناسب می‌توانند شهریه دوره‌های پزشکی را پرداخت کرده و به دلیل کمبود درخواست‌ها، قبول شوند.

شهریه دانشگاه آزاد خودگردان یا دوره‌های مازاد، موضوعی است که قبلا مورد بحث بوده می‌توان تقریبا اظهار داشت که شهریه دانشگاه آزاد خودگردان برای رشته پزشکی دوبرابر شهریه دانشگاه آزاد عادی است. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر در خصوص شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان دارید، می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

خلاصه مطلب شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان

 شهریه دانشگاه‌ آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ در ارزیابی و مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان، عوامل متعددی باید مد نظر قرار گیرد. شهریه در هر دو موسسه آموزشی بر اساس رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و گاهی اوقات تعداد واحدهای اخذ‌ شده‌ متغیر است. عموما، شهریه پردیس خودگردان نسبت به دانشگاه آزاد، بیشتر است. با این حال، شهریه می‌تواند بر اساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت باشد.

برای دانلود PDF مقاله شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟ کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

برای خانواده شهدا شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

به‌طورکلی شهریه دانشگاه پردیس خودگردان بیشتر از آزاد است. اما مسئولان دانشگاه پردیس خودگردان برای خانواده شهدا شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند. خانواده شهدا می‌توانند نصف مبلغ شهریه را پرداخت کنند.

 در مقطع دکتری شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟

مقطع دکتری در هر دو دانشگاه به‌صورت خودگردان برگزار می‌شوند. اما به‌طورکلی شهریه دانشگاه پردیس خودگردان کمی گران‌تر است.

علت تفاوت قیمت شهریه‌ها چیست؟

برخی از واحدها تخصصی و عملی برخی دیگر به‌صورت تئوری هستند. همین دلیل باعث می‌شود که شهریه‌ها متغیر شوند. چون واحدهای عملی و تخصصی و دوره‌های اینترنی گران‌تر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا