صفر تا صد مهاجرت تحصیلی، از زمان اپلای تا اعزام دانشجو


مهاجرت تحصیلی یکی از تصمیمات بسیار مهم در زندگی هر فرد به شمار می‌رود و به همین دلیل می‌تواند نگرانی و استرس بسیاری برای افراد ایجاد کند. با این وجود آشنایی با شرایط مهاجرت تحصیلی، مراحل و نکات مختلف آن، کمک زیادی به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می‌کند.

استرالیا به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در بین افراد شناخته می‌شود و به همین دلیل در این مطلب به بررسی صفر تا صد شرایط مهاجرت تحصیلی به استرالیا می‌پردازیم. بنابراین اگر قصد تحصیل در استرالیا را دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

شرایط لازم جهت مهاجرت تحصیلی به استرالیا

دکتر سارا بهروان

اعزام دانشجو به استرالیا بدون آگاهی کامل از پیش‌نیازهای آن تنها باعث هدررفتن منابع مالی و زمانی شما می‌شود. پس در قدم اول بررسی کنید که آیا شرایط لازم برای این‌کار را دارید یا خیر. اصلی‌ترین شرط ورود به استرالیا دریافت ویزای این کشور است. دولت استرالیا انواع مختلفی از ویزاها را برای افرادی که قصد تحصیل در این کشور دارند، فراهم کرده است. ویزای دانشجویی استرالیا که با نام ویزای سابکلاس ۵۰۰ شناخته می‌شود، برای متقاضیانی ارائه شده است که قصد تحصیل در این کشور را دارند.

متقاضیان برای اپلای دانشگاه‌های استرالیا ابتدا باید شرایط موردنیاز جهت اخذ ویزای سابکلاس ۵۰۰ را برآورده کنند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرد باید برای یکی از دانشگاه‌های استرالیا اپلای کرده و پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، نامۀ تأییدیۀ ثبت‌نام خود را که CoE نام دارد، دریافت کند؛
  • متقاضی باید اثبات کند که توانایی مالی کافی برای تحصیل و زندگی در استرالیا را خواهد داشت؛
  • برای دریافت این ویزا، فرد باید افسر پرونده را قانع کند که پس از اتمام دورۀ آموزشی در استرالیا به کشور محل اقامت خود بازخواهد گشت؛
  • متقاضی باید تمامی الزامات شخصیتی و سلامت مورنیاز استرالیا را برآورده کند؛
  • متقاضی باید در طول مدت اقامت خود در استرالیا تحت پوشش بیمۀ درمانی دانشجویان خارج از کشور که OSHC نام دارد، قرار گیرد؛
  • داوطلب باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشد و در یکی از آزمون‌های معتبر زبان شرکت کرده باشد.

در صورتی که بتوانید این شرایط را برآورده کنید، می‌توانید فرآیند اپلای استرالیا را آغاز کنید.

۵ قدم مهم برای مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل

برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا باید چند مرحله را پشت سربگذارید. در ادامه هر یک از این مراحل را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

  • قدم اول: انجام مراحل اولیهٔ اپلای و انتخاب دانشگاه

اولین مرحله در اپلای انتخاب دانشگاه است. استرالیا میزبان تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان است و هر یک از موسسات این کشور رشته‌های متنوعی را برای متقاضیان ارائه می‌دهند. بنابراین، در ابتدا باید دانشگاه خود را متناسب با رشتۀ موردنظر انتخاب کنید. پس از انتخاب دانشگاه، بهتر است شرایط پذیرش آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که واجد شرایط اپلای برای آن مرکز آموزشی هستید.

هر یک از دانشگاه‌های استرالیا شرایط پذیرش خود را برای دانشجویان بین‌المللی در سایت رسمی دانشگاه اعلام می‌کنند که از این طریق می‌توانید جزئیات آن را بررسی کنید.

  • قدم دوم: ارسال مدارک برای دانشگاه و اخذ نامه پذیرش

پس از بررسی شرایط، لازم است که تمامی مدارک موردنیاز برای اپلای را جمع‌آوری کنید. این مدارک شامل مواردی مانند ریزنمرات و مدرک تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی و … می‌شود. سپس باید اسناد خود را در زمان اعلام‌شده به عنوان ددلاین برای دانشگاه ارسال کنید. پس از بررسی پرونده از طرف دانشگاه، نتیجۀ اپلای از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود و در صورت دریافت پذیرش می‌توانید مراحل ثبت‌نام خود را در دانشگاه آغاز کنید.

  • قدم سوم: ارائهٔ درخواست ویزای تحصیلی و ارسال مدارک

پس از دریافت تأییدیه نهایی از پذیرفته‌شدن در دانشگاه، می‌توانید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنید. مهم‌ترین مرحلۀ درخواست ویزای تحصیلی استرالیا، جمع‌آوری مدارک است. بنابراین بهتر است تمامی مدارک خود را چندین بار بررسی کنید و از کامل‌بودن آن‌ها مطمئن شوید. برخی از این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه؛
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • گواهی اثبات تمکن مالی؛
  • گواهی عدم سوء پیشینه؛
  • نامۀ تأییدیه پذیرش دانشگاه (CoE)؛
  • نامۀ اقامت موقت (GTE)؛
  • مدرک زبان انگیسی؛
  • انگیزه‌نامه؛
  • رزومۀ تحصیلی؛
  • بیمۀ دانشجویی (OSHC).

پس از جمع‌آوری این مدارک، باید وارد سایت ادارۀ مهاجرت استرالیا شوید و پس از ایجاد حساب کاربری، همۀ اسناد خود را آپلود و درخواست خود را ارسال کنید.

  • قدم چهارم: درخواست برای بورسیه تحصیلی و ارسال مدارک

در صورتی که بخواهید از بورسیه‌ تحصیلی استرالیا برای دانشگاه استفاده کنید، لازم است که مدارک موردنیاز را برای دانشگاه ارسال کنید و مراحل اقدام برای بورسیۀ تحصیلی را پیش ببرید. بورسیه‌های دانشگاه‌های استرالیا بسیار متنوع است و هرکدام از آن‌ها بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجویان را پوشش می‌دهند.

  • قدم پنجم: دریافت ویزای تحصیلی و سفر به استرالیا

اگر بتوانید تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید، پس از دریافت ویزای تحصیلی می‌توانید بلیت سفر خود به استرالیا را تهیه کرده و برای سفر به این کشور برنامه‌ریزی کنید.

چگونه بورسیه فول فاند استرالیا را دریافت کنیم؟

بورسیه‌های تحصیلی استرالیا در هر یک از مقاطع تحصیلی بسیار متنوع هستند، با این وجود احتمال دریافت بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف متفاوت است. برای مثال، کمک‌هزینه‌هایی که برای مقطع کارشناسی ارائه می‌شوند بسیار کم و رقابتی هستند؛ به همین دلیل تنها افرادی که دارای نمرات بالا و شرایط مناسبی باشند شانس دریافت بورسیه فول فاند استرالیا را دارند.

تعداد و تنوع بورسیه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی بیشتر است و به همین دلیل افراد شانس بالاتری برای دریافت کمک‌هزینه دارند. البته بسیاری از این بورسیه‌ها تنها بخشی از هزینۀ شهریۀ دانشگاه را پوشش می‌دهند.

شانس دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در استرالیا برای دانشجویان مقطع دکتری نسبت به دیگر مقاطع بیشتر است. این موضوع به دلیل تنوع و بیشتر بودن تعداد کمک‌هزینه‌ها برای این مقطع است. البته دریافت این‌ ‌کمک‌هزینه‌ها برای دانشجویان دورۀ دکتری نیز بسیار رقابتی است و اگر قصد دریافت آن را دارید، باید از سوابق علمی درخشانی برخوردار باشید.

مسیر خود را برای مهاجرت به استرالیا کوتاه کنید!

دریافت پذیرش تحصیلی استرالیا مسیری پر از چالش را به دنبال دارد و به همین دلیل برخی از افرادی که تنها به دانش خود در این مسیر تکیه می‌کنند، ممکن است بارها با ردشدن پروندهٔ خود از سوی ادارهٔ مهاجرت استرالیا روبه‌رو شوند و زمان، انرژی و منابع مالی زیادی را از دست بدهند. در این میان، بسیاری از داوطلبان ترجیح می‌دهند که چالش‌های پیش‌رو را با کمک‌گرفتن از افراد باتجربه کاهش دهند و ریسک عدم موفقیت را به جان نخرند. استفاده از خدمات موسسات مهاجرتی این امکان را می‌دهد که بتوانید فرآیند اپلای دانشگاه‌های استرالیا را با سرعت هرچه‌ تمام‌تر پیش ببرید و تضمین بیشتری برای موفقیت داشته باشید.

کلام آخر

تحصیل در استرالیا یک رویای جذاب برای بسیاری از افراد به شمار می‌رود. داشتن اطلاعات کافی از این مسیر یکی از مهم‌ترین رکن‌های موفقیت است، اما ممکن است در بسیاری از شرایط کافی نباشد. مهاجرت به استرالیا برای هر فرد در مقطع تحصیلی مختلف و موقعیت‌های متفاوت باعث ایجاد چالش‌های گوناگونی می‌شود. بنابراین اگر شما نیز قصد تحصیل در استرالیا را دارید، بهتر است با وکلای مهاجرتی و موسسات حقوقی معتبر مشورت کنید تا شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را داشته باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا