طرز تهیه آش بدخشی، غذای سنتی و خوشمزه افغانستان!


طرز تهیه کوکوی مرغ خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

طرز تهیه کوکوی مرغ در این پست از سایت نکته چی، برای شما عزیزان طرز تهیه کوکوی مرغ را آماده کرده ایم. کوکوی …

طرز تهیه اوشی پلو، غذای جذاب و خوشمزه تاجیکستانی!

طرز تهیه اوشی پلو اوشی پلو یا تاجیک پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل کشور تاجیکستان است که به روش‌های …

طرز تهیه قارچ شکم پر خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه قارچ شکم پر قارچ شکم پر یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی بین المللی است که با مواد متنوعی تهیه …

طرز تهیه آش بدخشی, دستور پخت آش بدخشی

آش بدخشی یکی از انواع آش‌های خوشمزه و لذیذ کشور افغانستان است که با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست می‌شود این آش خوش طعم را می‌توانید خیلی راحت درست کنید و از آن به عنوان یک پیش غذای پرطرفدار یا یک میان وعده دلچسب استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه آش بدخشی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
پیاز نگینی خرد شده ۲ عدد
سیر له شده ۴ حبه
گوجه نگینی شده بدون پوست ۳ عدد
اسفناج ۱ تا ۲ دسته
نخود پخته ۱ و نیم پیمانه
آرد نصف پیمانه
آب را با آرد مخلوط کنید ۱ پیمانه
رشته آش به مقدار لازم
آلو خیس خورده ۱ پیمانه
آب ۳ لیتر
پودر گشنیز به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم
سیر داغ برای تزئین به مقدار لازم
کسک برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه آش بدخشی

مرحله ۱: خیس کردن و پختن نخودها

ابتدا مقداری نخود را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب خیس کرده‌اید، داخل یک قابلمه بریزید، مقداری آب روی آن بگیرید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا نخودها به مدت ۲ تا ۳ ساعت خوب بپزند و بافت آن‌ها نرم شود.

مرحله ۲: خرد کردن و تفت دادن پیازها

بعد در هنگام طبخ غذا پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود بعد پیازها را در تابه بریزید، با روغن داغ تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله ۳: اصافه کردن و تفت دادن سیر و ادویه‌ها

بعد چند حبه سیر را پوست بگیرید، بشورید، با رنده ریز رنده کنید، سپس به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر پخش شود، بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر گشنیز است به مقدار دلخواه با توجه به سلیقه خودتان در تابه بریزید، تقریبا به مدت ۱ دقیقه تفت دهید.

مرحله ۴: اضافه کردن و تفت دادن گوجه‌های نگینی شده

وقتی رنگ زردچوبه در تابه باز شد و عطر ادویه‌ها پخش شد سپس گوجه‌ها را که از قبل شسته‌اید و به شکل نگینی و ریز خرد کرده‌اید، در تابه بریزید، آن‌ها را خوب تفت دهید، بعد در تابه را ببندید، اجازه دهید تا گوجه‌ها آب بیاندازند و به خورد مواد بروند.

مرحله ۵: اضافه کردن آب و اسفناج به مواد داخل قابلمه

سپس در قابلمه را بردارید، مقداری آب در آن بریزید، اجازه دهید تا آب شروع به جوشیدن کند بعد از آن اسفناج‌ها را که از قبل تمیز شسته‌اید در اندازه‌های کوچک خرد کنید، بعد اسفناج‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید، هم بزنید و با بقیه مواد مخلوط کنید.

مرحله ۶: مخلوط کردن آب و آرد و اضافه کردن به مواد

بعد از آن مقداری آرد را داخل یک ظرف بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، هم بزنید و با هم خوب مخلوط کنید تا کاملا با هم یکدست شوند و آرد به شکل گلوله باقی نماند، سپس مخلوط آب و آرد را داخل قابلمه بریزید، با بقیه مواد هم بزنید و ترکیب کنید.

مرحله ۷: اضافه کردن نخود پخته شده و آلوی خیس خورده به مواد

سپس نخود پخته شده را داخل قابلمه بریزید با بقیه مواد هم بزنید و ترکیب کنید، بعد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم بپزند و آماده شوند، بعد از تقریباً نیم ساعت که آش پخت، در قابلمه را بردارید، مقداری آلوی خیس شده را که از قبل آماده کرده‌اید داخل قابلمه بریزید.

مرحله ۸: پختن همه مواد آش و اضافه کردن رشته آشی به مواد

مقدار آلو بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، می‌توانید آن را کم و زیاد کنید، بعد در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا آلوها با بقیه مواد بپزند و طعم آلوها به خورد آن‌ها برود، سپس نیم ساعت قبل از پخت کامل آن‌ها در قابلمه را باز کنید و رشته‌ها را به آن اضافه کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن رشته‌ها به مواد

سپس رشته‌ها را در قابلمه کمی هم بزنید تا با بقیه مواد مخلوط شوند، در قابلمه را ببندید، بعد از آن اجازه دهید تا رشته‌ها بپزند و آش کاملاً جا بیفتد، در این فاصله مقداری روغن در یک تابه بریزید، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۱۰: درست کردن نعناع داغ و اضافه کردن به مواد

بعد مقداری نعناع خشک را در تابه بریزید و تفت دهید تا نعناع داغ آماده شود، دقت کنید که نعناع زود می‌سوزد پس بعد از یکی دو دقیقه که نعناع تفت داده شد، تابه را از روی حرارت بردارید سپس در قابلمه را باز کنید، نعناع داغ را در آن بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن کشک به مواد آش و پختن آش

سپس مقداری کشک را هم در قابلمه مواد بریزید، هم بزنید تا با بقیه مواد مخلوط شود، در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا کشک بپزد و به خورد همه مواد داخل آش برود، بعد از تقریبا ۵ دقیقه که آش کاملا جا افتاد قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۱۲: تزئین کردن و سرو آش بدخشی

بعد از آن آش را داخل ظرف مناسب بریزید، سپس روی آش را با پیاز داغ، نعناع داغ و کشک به شکل دلخواه با سلیقه خودتان تزئین کنید بعد از آن آش بدخشی را به عنوان یک میان وعده خوش طعم و پرطرفدار همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا