طرز تهیه تر حلوای نخودچی، ظاهری جذاب و طعمی بی نظیر


طرز تهیه تر حلوای نخودچی , دستور پخت تر حلوای نخودچی

تر حلوای نخودچی یکی از انواع حلواهای خوشمزه و لذیذ است که بافتی نرم و لطیف دارد و خیلی راحت و سریع آماده و تهیه می‌شود و به راحتی می‌توانید آن را قالب بزنید و از آن استفاده کنید. تر حلوای نخودچی یک میان وعده سالم و مقوی است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه تر حلوای نخودچی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای شربت
شکر ۱ پیمانه
گلاب نصف پیمانه
آب نصف پیمانه
عرق هل یا پودر هل ۱ قاشق سوپ خوری یا ½ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۳ قاشق چای خوری
مواد لازم برای حلوا
آرد سفید ۱ پیمانه
آرد نخود چی ۴/۱ پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
کره ۲۵ گرم

طرز تهیه تر حلوای نخودچی

مرحله ۱: دم کردن زعفران برای شربت

ابتدا برای درست کردن شربت مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود و بعد زعفران دم کرده را کنار بگذارید، مقدار زعفران بستگی به سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۲: تهیه شربت حلوا با گلاب

بعد برای درست کردن شربت حلوا مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید و سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری گلاب را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن عرق هل و زعفران

سپس مقداری عرق هل را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر هل در مواد پخش شود و بعد زعفران دم کرده غلیظ را روی مخلوط مواد بریزید و هم بزنید تا رنگ زعفران کاملا در مواد پخش شود و سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله ۴: حل شدن شکر و ترکیب مواد

بعد مخلوط را مدام هم بزنید تا شکر در مخلوط حل شود و عطر و رنگ زعفران، هل و گلاب در شربت پخش شود، لازم نیست که شربت شروع به جوشیدن کند فقط به اندازه‌ای که گرم شود و شکر در آن حل شود کافی است و بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله ۵: الک کردن و تفت دادن آرد

سپس مقداری آرد را داخل یک تابه الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و سپس آرد را داخل تابه به مدت نیم ساعت تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و عطر خوبی از آرد پخش شود.

مرحله ۶: اضافه کردن آرد نخودچی به مخلوط

دقت کنید که آرد را نباید خیلی زیاد تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند چون در این صورت رنگ حلوا تیره می‌شود بعد آرد نخودچی را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن یکدست شده است دوباره روی آرد سفید یا همان آرد کیک پزی داخل تابه الک کنید.

مرحله ۷: تفت دادن آرد نخودچی و افزودن روغن

سپس آرد را هم بزنید تا در تابه تفت داده شود این کار را به مدت ۱۰ دقیقه دیگر انجام دهید تا بوی خامی آرد نخودچی هم گرفته شود و عطر آن پخش شود بعد مقداری روغن مایع را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۸: مرحله ذوب کره در مخلوط آرد

بعد مقداری کره را به آردهای داخل تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کره ذوب شود و به مدت ۵ دقیقه آردها را با کره و روغن خوب تفت دهید تا بافت مخلوط تشکیل شده نرم و لطیف شود و عطر و طعم کره کاملا به خورد آردها برود و نرم و لطیف شوند.

مرحله ۹: تنظیم بافت حلوا با روغن و شربت

اگر غلظت مخلوط سفت بود می‌توانید مقداری روغن مایع با توجه به نوع و کیفیت آرد به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بافت آن کمی نرم‌تر و شل‌تر شود، سپس شربت را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۱۰: پخت نهایی حلوا

بافت حلوا در این حالت شل و روان است و باید مدام آن را روی حرارت ملایم در تابه هم بزنید تا کم کم غلظت آن بیشتر شود و بافت آن سفت و غلیظ شود دقت کنید که بعد از گرم شدن مخلوط حلوا سریع قوام پیدا می‌کند و به غلظت مناسب می‌رسد.

مرحله ۱۱: کنترل غلظت حلوا

حلوا را مدام هم بزنید این حلوا هرچه بیشتر روی حرارت بماند و تفت داده شود غلظت آن بیشتر می‌شود و برای قالب زدن مناسب‌تر است، دقت کنید که حلوا را گهواره نکنید چون ممکن است که روغن بیندازد و بافت آن خراب شود و طعم آن تغییر کند.

مرحله ۱۲: قالب زدن حلوا

بعد از این که حلوا به غلظت مناسب رسید تابه را از روی حرارت بردارید و سپس مقداری از حلوا را با قاشق داخل ظرف‌های سرو یک نفره بریزید و فشار دهید و سطح آن را صاف کنید بعد مقداری حلوا را داخل قالب آماده با هر طرح که خواستید بریزید.

مرحله ۱۳: خنک کردن حلوای قالب‌زده

اگر حلوا سرد باشد که در قالب سریع فرم می‌گیرد و می‌توانید همان موقع حلوا را از قالب آن بیرون بیاورید و روی ظرف حلواهای تک نفره قرار دهید ولی اگر حلوا گرم بود آن قالب را داخل یخچال قرار دهید تا حلوا خودش را بگیرد و کمی سفت شود.

مرحله ۱۴: آماده‌سازی حلوای طرح‌دار

بعد قالب را از یخچال بیرون بیاورید و حلوا را از داخل قالب خارج کنید و بعد حلوای طرح دار را روی ظرف حلوا قرار دهید اگر بخواهید که این حلوا را ماسوره بزنید بهتر است که آن را زیاد روی حرارت نگه ندارید تا خیلی سفت و غلیظ نشود.

مرحله ۱۵: تغییر بافت برای ماسوره‌زدن

برای این که حلوا موقع ماسوره زدن بافت لطیف‌تری داشته باشد می‌توانید مقداری شربت به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و حلوا کمی نرم‌تر و روان‌تر شود و راحت‌تر بتوانید با آن ماسوره بزنید و شکل و طرح دلخواه را بکشید.

مرحله ۱۶: تزئین و سرو حلوا

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید روی حلوا را با مقداری پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل و خلال بادام، کنجد و برگ گل محمدی خرد شده تزئین کنید و بعد از آن حلواها را داخل یخچال قرار دهید تا بافت آن‌ها کاملاً سفت و منسجم شود. در آخر تر حلوای نخودچی را به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی برای پذیرایی و مهمانی‌ها به همراه انواع دورچین و شربت و چای سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا