طرز تهیه حلوای شیر ترکی بسیار خوشمزه به روش سنتی


طرز تهیه خورش ترشه واش خوشمزه به روش اصیل لنگرودی

طرز تهیه خورش ترشه واش خورش ترشه واش یکی از انواع خورش های خوشمزه و اصیل ایرانی است که اصالت آن متعلق به …

طرز تهیه دو پیازه مرغ خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه دو پیازه مرغ دو پیازه مرغ یکی از انواع خوراک های خوشمزه و فوری است که با مواد ساده ای درست …

طرز تهیه ساندویچ هات داگ پنیری خوشمزه و رستورانی!

طرز تهیه ساندویچ هات داگ پنیری ساندویچ هات داگ پنیری یکی از انواع ساندویچ‌های خوشمزه و لذیذ است که طرفداران زیادی دارد ساندویچ …

طرز تهیه حلوای شیر ترکی, دستور پخت حلوای شیر ترکی

حلوای شیر ترک یکی از انواع حلواهای خوشمزه و لذیذ ترکی است که خیلی راحت درست می‌شود این حلوای خوش طعم را می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها به عنوان یک دسر شیک و جذاب استفاده کنید حلوای شیر ترکی را می‌توان به روش‌های مختلف تهیه کرد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه حلوای شیر ترکی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
شیر ۶ لیوان
آرد ۱ لیوان
شکر ۱ لیوان
کره ۲۰۰ گرم
خامه صبحانه ۲ قاشق غذا خوری
پودر یا مغز پسته خرد شده برای تزئین به مقدار لازم
مغز گردو خرد شده یا مغز فندق برای تزئین به مقدار لازم
خلال بادام برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه حلوای شیر ترکی

مرحله ۱: گرم کردن شیر

ابتدا مقداری شیر را داخل یک ظرف یا قابلمه بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا شیر گرم شود لازم نیست که شیر بجوشد فقط وقتی که به نقطه جوشیدن رسید شیر را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۲: ذوب کردن کره و ریختن آرد در آن

سپس در یک قابلمه مقداری کره بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود و بافت آن کاملا یک دست و روان شود بعد مقداری آرد به آن اضافه کنید، مدام هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود و کره کاملاً به خورد آرد برود، کره و آرد باید با هم مخلوط شوند.

مرحله ۳: تفت دادن آرد در کره

تفت دادن آرد در کره تقریباً به مدت ۵ دقیقه طول می‌کشد تا بوی خامی آرد کاملاً گرفته شود این مدت مدام مخلوط را هم بزنید تا آرد نسوزد، مخلوط ته نگیرد و به قابلمه نچسبد، بعد از این مدت رنگ آرد تغییر می‌کند و بافت کاملاً یکدستی تشکیل می‌شود.

مرحله ۴: اضافه کردن شیر به مخلوط مواد

بعد از این زمان شیر را کم کم در چند مرحله با ملاقه به مخلوط کره و آرد اضافه کنید، خوب هم بزنید، تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت مخلوط تشکیل شده روان و یک دست شود، در این مرحله مخلوط باید به غلظتی تقریباً شبیه فرنی برسد.

مرحله ۵: اصافه کردن خامه و شکر به مخلوط مواد

بعد از آن مقداری خامه که به دمای محیط رسیده است را به مواد اضافه کنید، هم بزنید، تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت مخلوط تشکیل شده، نرم و لطیف شود وقتی که بافت مخلوط یک دست شد شکر را به مواد اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا شکر در مخلوط حل شود.

مرحله ۶: برداشتن ظرف مخلوط مواد از روی حرارت

وقتی شکر کاملا در مخلوط مواد حل شد و بافت مخلوط تشکیل شده صاف و یکدست شد، همینطور مخلوط به غلظت مناسب رسید، ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، در این مدت حلوا را کمی هم بزنید.

مرحله ۷: ریختن مخلوط مواد در ظرف و قرار دادن در فر

سپس مخلوط مواد را داخل ظرف‌های مناسب فر بریزید می‌توانید از ظرف‌های تک نفره و مناسب استفاده کنید یا داخل یک ظرف بزرگتر بریزید، بعد از پخت آن را در ظرف‌های کوچک‌تر بریزید سپس ظرف‌ها را داخل فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید‌.

مرحله ۸: تنظیم دمای فر و پختن حلوا در فر

بعد از آن دمای فر را روی ۲۴۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، اجازه دهید تا حلواها به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه دقیقه در فر بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود با توجه به این که دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند در طول این مدت مراقب باشید که حلواها نسوزند.

مرحله ۹: بیرون آوردن حلوا از فر و تزئین آن

وقتی که سطح حلوا طلایی رنگ شد، سپس حلوا را از داخل فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید بعد از آن روی حلوا را با مقداری پودر پسته یا مغز پسته خرد شده، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق یا خلال بادام به شکل دلخواه خودتان تزئین کنید. در آخر حلوای شیر ترکی را به عنوان یک دسر مقوی و پرطرفدار یا یک میان وعده خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا