طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ مجلسی به روش رستورانی


طرز تهیه خورش آلو سیاه

امروز می‌خوام طرز تهیه خورش آلو سیاه رو بهتون یاد بدم که یکی از خورش‌های محبوب و خوشمزه‌ی ایرانیه. این خورش با طعم ترش و شیرین آلو و مزه‌ی دلنشین ادویه‌ها، غذاییه که هر بار با تجربه‌ی جدیدی همراهه. خورش آلو سیاه با تغییرات کوچکی که در مواد اولیه ایجاد کردم، طعمی منحصر به فرد پیدا کرده که امیدوارم ازش لذت ببرید.

برای تهیه خورش آلو سیاه ابتدا مرغ رو با پیاز، برگ بو و ادویه‌ها می‌پزیم و آبشو جدا می‌کنیم. آلوها رو خیس می‌کنیم و بعد با کمی کره و پیاز داغ تفت می‌دیم و آب مرغ اضافه می‌کنیم. رب گوجه و رب انار رو با ادویه تفت می‌دیم و به آلو اضافه می‌کنیم. بعد مرغ و آب جوش رو اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم خورش بپزه و جا بیفته. در آخر با برنج سرو می‌کنیم.

مواد اصلی مقدار
سینه مرغ ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
آلو سیاه ۱۲ عدد
سایر مواد مقدار
پیاز داغ ۱/۲ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
برگ بو ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زنجبیل، ادویه کاری، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش آلو سیاه

مرحله ۱: آماده‌سازی مرغ

برای شروع، یکی از پیاز‌ها را پوست بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. سینه مرغ را همراه با نمک، فلفل سیاه، برگ بو، کمی زعفران دم‌کرده و زردچوبه داخل قابلمه‌ای قرار دهید. به آنها آب اضافه کنید تا مرغ‌ها کاملاً پوشیده شوند. اجازه دهید تا مرغ به آرامی پخته و نرم شود، سپس مرغ‌ها را از قابلمه خارج کرده و آب مرغ را صاف کنید.

مرحله ۲: آماده‌سازی آلو سیاه

آلو سیاه‌ها را قبل از شروع پخت خوب بشویید و آن‌ها را به مدت یک ساعت در کمی آب خیس کنید. پس از خیساندن، آلوها را آبکشی کرده و با کمی کره و روغن داخل تابه تفت دهید. کمی پیاز داغ به آلوها اضافه کرده و یک لیوان از آب مرغ صاف‌شده را به تابه اضافه کنید. درب تابه را بگذارید و بگذارید آلوها با حرارت ملایم بپزند.

مرحله ۳: تهیه‌ی سس

در یک تابه کوچک کمی کره بریزید و رب گوجه فرنگی را به همراه تمام ادویه‌های دیگر و کمی زعفران دم‌کرده تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و عطر ادویه‌ها بلند شود. سپس رب انار را اضافه کنید و پس از تفت دادن مختصر، این مخلوط رب‌ها را به تابه آلو اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط شود.

مرحله ۴: تکمیل خورش

مرغ‌های پخته و خرد شده را به تابه‌ی آلو اضافه کنید. مقداری دیگر پیاز داغ را برای افزایش طعم به تابه اضافه کرده و یک لیوان آب جوش به آن افزوده و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید خورش با حرارت کم به آرامی بپزد و جا بیفتد. این مراحل کمک می‌کند تا طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله ۵: سرو خورش

پس از اینکه خورش کاملاً پخت و جا افتاد، آن را در کنار برنج سفید داغ سرو کنید. این خورش با طعم ترش و شیرین آلو و عطر دلپذیر ادویه‌ها، می‌تواند یک وعده غذایی لذت‌بخش و دلنشین باشد. نوش جان!

آموزش های انواع خورش مرغ!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا