طرز تهیه خورش سیب و آلبالو خوشمزه مرحله به مرحله


طرز تهیه خورش ریواس ساده به روش کردی مرحله به مرحله

طرز تهیه خورش ریواس خورش ریواس یکی از خورش های فصل بهار می باشد که به صورت نوبرانه تهیه می شود و طعمی …

طرز تهیه سیب زمینی سوخاری خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه سیب زمینی سوخاری سیب زمینی سوخاری یکی از انواع پیش غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که با رسپی های مختلفی درست …

طرز تهیه کوکوی عدس خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه کوکوی عدس کوکوی عدس یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده است که با مواد متنوعی درست می شود. این کوکوی …

طرز تهیه خورش آلبالو مجلسی خورشت سیب آلبالو دامغانی خورشت سیب آلبالو شاهرودی خورشت سیب و آلبالو غذای کدام شهر است

خورش سیب و آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های اصیل و سنتی ایران و به خصوص سمنان است که در شهرها و مناطق مختلف با روش‌های متفاوتی درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش سیب و آلبالو در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفند یا مرغ ۳۰۰ گرم
آلبالو ۵۰۰ گرم
سیب بزرگ یک عدد
آب آلبالو یک فنجان
پیاز ۱ عدد
شکر ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
دارچین ۲/۱ قاشق چایخوری
زعفران دم‌ کرده ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه خورش سیب و آلبالو

مرحله اول

برای تهیه خورش سیب و آلبالو ابتدا پیاز را نگینی و ریز خرد کنید و بعد یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن بریزید تا گرم شود، سپس پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و کمی طلایی شود.

مرحله دوم

حالا زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا خوشرنگ و طلایی شوند، سپس به سلیقه و دلخواه خودتان گوشت قرمز یا مرغ را در اندازه‌های یکسان خرد کنید.

مرحله سوم

سپس مرغ‌های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا کامل سرخ شوند و همه قسمت‌های مرغ طلایی شود، بعد نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر فلفل آزاد شود.

نکته: اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، بعد از پخت گوشت نمک را اضافه کنید.

مرحله چهارم

حالا مقداری زعفران را در کمی آب جوش بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید دم بکشد، سپس دارچین و زعفران دم‌کرده را به مخلوط اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا مزه‌دار شوند.

نکته: مقدار زعفران را با توجه به ذائقه و دلخواه خودتان انتخاب کنید.

مرحله پنجم

سپس مقداری آلبالو را تمیز بشورید و هسته آن‌ها در بیاورید و تمیز کنید و سپس با هر وسیله‌ای که در دسترس دارید آلبالوها را میکس کنید و آب آلبالوها را دربیاورید.

مرحله ششم

بعد از آن ۲ لیوان آب و یک فنجان آب آلبالو را به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید و درب ظرف را ببندید و به مدت یک ساعت اجازه دهید تا خوب و کامل پخته شوند.

مرحله هفتم

حالا یک سیب گلاب بزرگ را پوست بگیرید و ابتدا ۴ قسمت کنید و بعد هر قسمت را به شکل ورقه‌ای برش دهید و روی آن‌ها کمی آب لیمو بریزید تا سیاه نشوند.

مرحله هشتم

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی گرم شد، سیب‌ها را در روغن بریزید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شوند بعد از روی حرارت بردارید.

نکته: سیب‌ها را فقط تفت دهید، سرخ نکنید.

مرحله نهم

سپس نیم کیلو معادل ۲ لیوان آلبالو‌ را تمیز بشورید و هسته آن‌ها را جدا کنید و بعد آز آن در تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود.

مرحله دهم

بعد از گرم شدن روغن، آلبالوهای بدون هسته را بریزید و تفت دهید و یک قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه آلبالو‌ها و شکر را با هم مخلوط کنید و تفت دهید.

مرحله یازدهم

وقتی مرغ‌ها پخته شدند آلبالوها را به آن اضافه کنید و درب ظرف را ببندید تا به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم ریز بجوشند و کاملا پخته شوند.

مرحله دوازدهم

بعد سیب‌ها را به مخلوط اضافه کنید و مزه خورشت را بچشید و ترشی و شیرینی آن را مزه کنید و ۲ قاشق غذاخوری شکر و کمی زعفران را بریزید و درب ظرف را ببندید.

مرحله سیزدهم

سپس اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه با هم بجوشند و سیب‌ها خوب بپزند بعد از آن آب لیموی تازه و دارچین را اضافه کنید و ۲ دقیقه دیگر اجازه دهید تا با هم بپزند و خوب جا بیفتند.

مرحله چهاردهم

بعد از آن خورشت سیب و آلبالو را در ظرف مناسب بکشید و همراه با پلو زعفرانی و ته دیگ و سالاد و ماست و ترشی و سبزی و انواع دورچین سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا