طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی مجلسی به همراه نکات مهم


طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی

خب، اگر دنبال یک غذای خاص و خوشمزه هستید که هم زود آماده بشه و هم مزه‌ای متفاوت داشته باشه، طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی رو بهتون پیشنهاد می‌کنم. این خورش با ترکیب کدو و گردو، طعمی متمایز و جذاب پیدا کرده که می‌تونه سفره‌هاتون رو منحصر به فرد کنه.

برای تهیه خورش قلیه کدو حلوایی، اول لوبیا چیتی رو خیس کنید و بعد بپزید. سیر و گردو رو تفت بدید، رب آلبالو و انار اضافه کنید و با آب بجوشونید. کدوها رو خرد و سرخ کنید و همه چیز رو با لوبیا مخلوط کرده، بگذارید بپزه و جا بیفته. با پلو سرو کنید و از طعم دلچسبش لذت ببرید.

مواد اصلی مقدار
کدو حلوایی ۳۰۰ گرم
مغز گردو ۳۰۰ گرم
لوبیا چیتی ۱۰۰ گرم
رب انار ۳ قاشق سوپخوری
رب آلبالو ۱ قاشق سوپخوری
سایر مواد مقدار
سیر ۸ حبه
روغن مایع به اندازه کافی
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی

مرحله ۱: خیساندن لوبیا

ابتدا لوبیا چیتی رو توی کاسه‌ای بریزید و روش آب بریزید تا کاملاً زیر آب بره. این لوبیاها رو باید حدود ۵ تا ۶ ساعت خیس بدید. حواستون باشه که دو سه بار آبش رو عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً از بین بره. بعد از خیس خوردگی، لوبیا رو آبکشی کنید و برای پخت آماده‌سازی کنید.

مرحله ۲: پخت لوبیا

لوبیاهای خیس‌خورده رو توی قابلمه‌ای بریزید و رویشون آب سرد بریزید. یه کم نمک هم بهش اضافه کنید و بذارید روی حرارت ملایم تا آروم آروم بپزه، حدوداً ۲ ساعت زمان نیاز داره. این مدت رو می‌تونید صرف آماده‌سازی بقیه مواد کنید.

مرحله ۳: آماده‌سازی سیر و گردو

توی این مرحله سیرها رو پوست بگیرید و بشورید. وقتی که سیرها خشک شدن، با گوشتکوب کاملاً لهشون کنید. گردوها رو هم بردارید و توی آسیاب بریزید تا کاملاً پودر بشن.

مرحله ۴: تفت دادن سیر و گردو

تابه‌ای رو روی حرارت قرار بدید و کمی روغن درونش بریزید. سپس سیر له شده رو اضافه کنید و تفت بدید تا کمی طلایی بشه. بعد از این، زردچوبه و گردوهای پودر شده رو اضافه کنید و همه رو با هم خوب تفت بدید، حدود ۳ دقیقه کافیه.

مرحله ۵: افزودن رب‌ها و پخت

حالا وقتشه که رب آلبالو و رب انار رو به تابه اضافه کنید. یکم آب هم بریزید تا موادتون خوب قاطی بشن و بذارید روی حرارت بالا تا به جوش بیاد. بعد از اینکه جوشید، حرارت رو کم کنید و بذارید مواد برای حدود ۳۰ دقیقه خوب بپزن و جا بیفتن.

مرحله ۶: آماده‌سازی کدو حلوایی

کدوها رو پوست بگیرید و بشورید. بعد اونها رو توی آبکش بذارید و با دستمال خشک کنید. کدوها رو روی تخته آشپزخانه قرار بدید و به صورت مکعبی خرد کنید.

مرحله ۷: سرخ کردن کدوها

یه تابه دیگه رو با روغن گرم کنید و کدوهای خرد شده رو توش بریزید. اونها رو تفت بدید تا کمی سرخ و نرم بشن.

مرحله ۸: ترکیب مواد و پخت نهایی

حالا که لوبیا پخته و کدوها هم آماده‌ان، همه مواد تابه رو به قابلمه لوبیا اضافه کنید. کدوهای سرخ شده رو هم به اون اضافه کنید. اگه دوست داشتید می‌تونید کدوها رو قبل از اضافه کردن کمی له کنید. بعد از اضافه کردن همه مواد به هم، حرارت رو کم کنید و بذارید خورش برای حدود ۱۵ دقیقه دیگه بپزه و جا بیفته.

مرحله ۹: سرو

بعد از اینکه خورشت خوب جا افتاد، آماده‌س است که سرو بشه. این خورش رو می‌تونید با پلو سرو کنید و نوش جان کنید.

آموزش انواع خورش ایرانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا