طرز تهیه دمی مرغ به روش مجلسی با طعمی فوق العاده لذیذ و خوشمزه


طرز تهیه دمی مرغ

اگر به دنبال یک غذای سنتی و در عین حال خوشمزه هستید، طرز تهیه دمی مرغ می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. دمی مرغ ترکیبی از برنج خوش عطر و طعم با تکه‌های مرغ است که با ادویه‌جات و شوید خشک تهیه می‌شود. روش پخت آسانی دارد و برای وعده‌های خانوادگی بسیار مناسب است.

برای تهیه دمی مرغ اول برنج رو خوب بشویید و بذارید خیس بخوره. بعد مرغ رو مکعبی خرد کنید و با پیاز نگینی خرد شده، زردچوبه و کمی روغن تفت بدید تا طلایی بشه. ادویه‌جات و کمی آب جوش اضافه کنید و مرغ رو بپزید. برنج خیس‌خورده رو آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کرده، شوید خشک بریزید و همه‌چی رو خوب مخلوط کنید. برنج رو مثل کوه وسط قابلمه بریزید، روغن بریزید و دم‌کنی رو بذارید و حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید. در آخر کمی زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید و نوش جان!

مواد لازم مقدار
برنج ۳ پیمانه
تکه‌های مرغ بدون استخوان ۲۵۰ گرم
پیاز خرد شده ۱ عدد
شوید خشک خرد شده ۴ قاشق غذاخوری
زعفران آب کرده به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
ادویه کاری به مقدار لازم

طرز تهیه دمی مرغ

مرحله ۱: آماده‌سازی مرغ و برنج

ابتدا مرغ بدون استخوان را به صورت مکعب‌های ریز خرد کنید تا زمان پخت، زودتر آماده شود. برنج را خوب بشویید و در آب خیس کنید تا نشاسته اضافی آن خارج شود و برنج در هنگام پخت، دانه‌دانه و خوش فرم بماند. این کار می‌تواند حدود ۳۰ دقیقه زمان ببرد.

مرحله ۲: تفت دادن پیاز و مرغ

پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس در یک قابلمه مناسب با کمی روغن، پیازها را تفت دهید تا شفاف و نرم شوند. بعد از آن زردچوبه را اضافه کرده و تفت دهید تا عطر آن خارج شود. سپس مرغ خرد شده را به همراه نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری اضافه کنید و همه مواد را خوب تفت دهید تا مرغ نیم‌پز شود.

مرحله ۳: اضافه کردن آب و برنج

پس از تفت دادن مرغ با ادویه‌ها، کمی آب جوش به قابلمه اضافه کنید تا مرغ به طور کامل پخته شود. برنج خیس خورده را آبکش کنید و به مخلوط مرغ اضافه کنید. برای تنظیم میزان آب، انگشت خود را روی برنج قرار دهید؛ آب باید تا یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

مرحله ۴: اضافه کردن شوید و دم کردن

زمانی که آب به جوش آمد و برنج شروع به نرم شدن کرد، شوید خشک خرد شده را اضافه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید. برنج را به شکل کوه در وسط قابلمه جمع کنید و کمی روغن روی آن بریزید. درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید و برای ۴۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج کاملا دم بکشد.

مرحله ۵: آماده سازی نهایی

پس از گذشت ۴۰ دقیقه، برنج را بررسی کنید. در صورت نیاز، کمی زعفران دم کرده روی برنج بریزید تا طعم و رنگ زیبایی به آن بدهد. حالا دمی مرغ شما آماده است. آن را در ظرف مورد نظر بکشید و نوش جان کنید.

آموزش انواع دمی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا