طرز تهیه شله کنجدی، غذای خاص و سنتی استان فارس!


طرز تهیه شله کنجدی, دستور پخت شله کنجدی

شله کنجدی یکی از انواع آش‌های خوشمزه و لذیذ است که اصالت آن به استان فارس مربوط می‌شود، این آش خوش طعم خیلی راحت درست می‌شود و از آن می‌توانید به عنوان یک پیش غذای محلی استفاده کنید، شله کنجدی را می‌توانید به روش‌های مختلف آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه شله کنجدی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
ماش ۱ پیمانه
برنج نیم دانه چمپا نصف پیمانه
کنجد پوست کنده بو داده نصف پیمانه
ناردونه نصف پیمانه
دنبه ( قابل حذف) چند تکه
پیاز درشت ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
نمک ۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری
زیره نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه شله کنجدی

مرحله ۱: پختن ماش

ابتدا مقداری ماش را داخل یک ظرف یا قابلمه بریزید سپس روی آن آب بگیرید، در قابلمه را ببندید بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا ماش خوب بپزد و بافت آن نرم شود در همین فاصله که ماش‌ها می‌پزند، بقیه مواد لازم برای آش را آماده کنید.

مرحله ۲: تمیز کردن و شستن برنج‌ها

سپس خورده برنج چمپا یا برنج نیم دانه محلی را تمیز پاک کنید، چند بار بشورید سپس برنج‌ها را کنار بگذارید بعد از آن مقداری کنجد را که بهتر است از کنجد پوست گرفته شده استفاده کنید داخل یک تابه بریزید، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله ۳: بو دادن کنجدها

بعد کنجدها را داخل تابه مدام هم بزنید تا کمی بو داده شوند و عطر آن‌ها پخش شود، ۵ دقیقه برای بو دادن کنجدها کافی است، دقت کنید در هنگام تفت دادن حتما کنجدها را مدام هم بزنید تا نسوزند و همه کنجدها داخل تابه به یک اندازه بو داده شوند.

مرحله ۴: پودر کردن کنجدها در میکسر

وقتی کنجدها را تفت دادید تابه را از روی حرارت بردارید، در دمای محیط کنار بگذارید تا خنک شوند، سپس کنجدها را داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید، آن‌ها را کاملاً پودر کنید، طوری که بافت کنجد‌ها کاملا یکدست شود و کمی روغن بیاندازد.

مرحله ۵: ریختن پوره کنجدها در ظرف دیگر

اگر برای پودر کردن کنجدها، میکسر یا مخلوط کن در دسترس نبود می‌توانید کنجد‌ها را در هاون بریزید و بکوبید تا کاملاً له و پوره شوند، طوری که روغن بیاندازند، بعد کنجدهای پوره شده را از داخل میکسر بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۶: میکس کردن ناردونه و کنجد

سپس مقداری ناردونه یا دانه‌های انار خشک شده ترش و محلی را از قبل آماده کنید یا از بیرون تهیه کنید، بعد در میکسر یا مخلوط کن بریزید، سپس کنجدها را به آن‌ها اضافه کنید با هم مخلوط یا میکس کنید تا بافت آن‌ها کاملا یکدست شود و با هم مخلوط شوند.

مرحله ۷: خرد کردن دنبه و پیاز

سپس به دلخواه خودتان مقداری دنبه را تمیز بشورید و بگذارید تا خشک شود، بعد آن‌ها را در اندازه‌های کوچک خرد کنید، به جای دنبه می‌توانید از روغن استفاده کنید، سپس یک پیاز را پوست بگیرید، بعد به شکل نگینی و در اندازه‌های کوچک خرد کنید.

مرحله ۸: ذوب کردن دنبه‌ها و تفت دادن پیازها در آن

بعد دنبه‌ها را در یک تابه بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا دنبه‌ها ذوب شوند سپس پیازهای خرد شده را داخل تابه بریزید، با روغن دنبه‌های ذوب شده تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، استفاده از دنبه اختیاری است و با سلیقه خودتان بستگی دارد.

مرحله ۹: اضافه کردن ادویه‌ها

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زیره است را به پیازها اضافه کنید ، کمی تفت دهید تا زردچوبه در مواد رنگ باز کند و عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود، مقدار استفاده از فلفل قرمز و سیاه به دلخواه خودتان است.

مرحله ۱۰: تفت دادن ادویه‌ها و برداشتن از روی حرارت

وقتی ادویه‌ها تفت داده شدند تابه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا مواد داخل آن را بعدا به آش اضافه کنید، وقتی که ماش‌ها پختند، قابلمه ماش را از روی حرارت بردارید، آن را کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۱۱: کوبیدن و له کردن ماش‌ها و اضافه کردن برنج به آن‌ها

سپس با گوشتکوب دستی ماش را در همان قابلمه بکوبید تا کاملا له شود وقتی که بافت ماش‌ها تقریبا یکدست شد دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند سپس برنج‌ها را که از قبل شستید و کنار گذاشتید به ماش‌های له شده اضافه کنید.

مرحله ۱۲: اضافه کردن کنجد و ناردونه به آش

بعد آش را هم بزنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند سپس ترکیب کنجد و ناردونه را به آش اضافه کنید هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند، طوری که عطر و طعم مواد در آش پخش شود، در قابلمه را ببندید تا چند دقیقه با هم بپزند و غلظت آش بیشتر شود.

مرحله ۱۳: اضافه کردن پیاز داغ به آش

سپس پیازداغ را که آماده کردید به آش اضافه کنید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از مقدار پیاز داغ کمتر یا بیشتری در آش استفاده کنید، بعد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم خوب بپزند و جا بیفتند.

مرحله ۱۴: چشیدن طعم آش شله کنجدی و اصافه کردن ادویه دلخواه

در چند دقیقه آخر پخت طعم آش را بچشید، اگر مقدار نمک و فلفل آش کم بود، یا به دلخواه خودتان خواستید ادویه‌ای را به آش اضافه کنید، ادویه را در آش بریزید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، در قابلمه را ببندید، سپس اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر بپزند.

مرحله ۱۵:تزئین کردن آش

بعد از این که آش آماده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا کمی از حرارت آش کم شود، سپس مقداری از آش را داخل ظرف مناسب بریزید و روی آن را با پیاز داغ یا با توجه به ذائقه و دلخواه خودتان سیر داغ تزئین کنید. در آخر مقداری کنجد روی آش بپاشید و شله کنجدی را به عنوان یک پیش غذای خوش طعم مقوی همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا