طرز تهیه شیرینی مقروض خوشمزه مرحله به مرحله


طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکیه ای مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی شکر پاره شیرینی شکر پاره یکی از انواع شیرینی های خوشمزه ترکیه ای است که بافت بسیار نرم و لطیفی …

طرز تهیه سابله کیک پفکی و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه سابله کیک سابله کیک از کیک های مجلسی و مخصوص بین المللی است که با طعم ها و دیزاین های متنوعی …

طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی لطیفه شیرینی لطیفه یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و محبوب ایرانی است که در دسته بندی شیرینی های خامه …

طرز تهیه شیرینی مقروض دستور پخت شیرینی مقروض اهوازی

شیرینی مقروض یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که طعم و عطری عالی و فوق العاده دارد، بافت این شیرینی سبک و لطیف است و خیلی راحت و سریع آماده و تهیه می‌شود و به عنوان یک دسر شیک برای پذیرایی بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه شیرینی مقروض در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر سمولینا
آرد سمولینا ۲۰۰ گرم
بلغور ریز ۲۰۰ گرم
آرد سفید ۲۰۰ گرم
روغن داغ ۱۵۰ میلی لیتر
نمک نوک قاشق چای خوری
زردچوبه نوک قاشق چای خوری
جوش شیرین ۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای خمیر خرما
خرما گوشتی و نرم ۴۰۰ گرم
بادام پودر شده و تفت داده شده ۱۰۰ گرم
پودر پوست پرتقال ۱ قاشق غذا خوری
وانیل شکری ۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای شربت
شکر ۱ کیلو گرم
آب ۵۰۰ میلی لیتر
آب لیمو ترش تازه یک قاشق غذا خوری معادل ۱۲ گرم

طرز تهیه شیرینی مقروض

مرحله اول

ابتدا برای درست کردن شربت مقداری آب را داخل یک قابلمه بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید و سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر کاملا در آب حل شود، سعی کنید تا قبل از به جوش آمدن آب شکر حل شود.

مرحله دوم

وقتی مخلوط شربت شروع به جوشیدن کرد، به مدت ۱۵ دقیقه به جوشاندن مخلوط ادامه دهید و بعد یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید و برش دهید و آب آن را بگیرید و در مخلوط بریزید و اجازه دهید تا ۲ دقیقه دیگر با هم بجوشند و مخلوط یکدست شود.

مرحله سوم

وقتی شربت مقداری غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود، دقت کنید که غلظت شربت بعد از سرد شدن بیشتر می‌شود، بعد از آن شربت را در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود و بافت آن منسجم شود.

مرحله چهارم

سپس برای درست کردن خمیر خرما، تعدادی خرما را پوست بگیرید و هسته‌های آن‌ها را جدا کنید و خرماها را در غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید، بعد از غذاساز بیرون بیاورید و در ظرفی بریزید و مقداری پودر بادام بو داده را به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله پنجم

بعد کمی ورز دهید تا با هم مخلوط شوند و سپس پودر پوست پرتقال و وانیل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل و پرتقال در مواد پخش شود، سپس خمیر خرما را به شکل باریک و بلند درست کنید و کنار بگذارید تا عطر مواد با هم ترکیب شود.

مرحله ششم

برای درست کردن خمیر داخل یک کاسه بزرگ آرد سمولینا را بریزید و بلغور ریز را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید، سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد داخل کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله هفتم

سپس نمک و زردچوبه و جوش شیرین را هم به ترکیب اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید، بعد مقداری روغن را در ظرفی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد روی مواد بریزید و چند دقیقه صبر کنید و بعد با هم ترکیب کنید.

مرحله هشتم

بعد برای این که مواد تبدیل به خمیر شوند باید مقدار خیلی کمی آب و گلاب به مواد اضافه کنید و ورز دهید تا حالت خمیری و منسجم پیدا کند، سپس خمیر تشکیل شده را به شکل باریک و بلند روی میز کار پهن کنید و وسط آن را با وردنه باز کنید.

مرحله نهم

سپس خمیر خرما را داخل آن قرار دهید و اطراف خمیر سمولینا را جمع کنید و به شکل یک رول مغز دار درآورید، بعد روی سطح رول را با دست کمی فشار دهید تا صاف شود، سپس با ابزار مخصوص طرح‌دار کردن شیرینی، روی آن را طراحی کنید.

مرحله دهم

بعد روی رول خمیر برش‌های اریبی با فاصله ۲ تا ۳ سانتی ایجاد کنید و سپس داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد شیرینی‌ها را در آن سرخ کنید، وقتی یک طرف شیرینی سرخ شد آن را برگردانید.

مرحله یازدهم

با این روش هر دو طرف شیرینی‌ها کاملا طلایی و سرخ می‌شود، دمای روغن داغ باید ۱۱۸ درجه باشی، بعد از این‌ که همه قسمت‌های شیرینی‌ها سرخ شد آن‌ها را از داخل روغن بیرون بیاورید و بلافاصله در شربت بیاندازید و کامل در آن بغلتانید.

مرحله دوازدهم

چند بار شیرینی‌ها را در شربت زیر و رو کنید تا شربت کاملا به خورد آن‌ها برود و بعد از داخل شربت بیرون بیاورید و در ظرف قرار دهید و روی آن‌ها را پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌های مغز گردو، خرده‌های مغز فندق و خلال بادام تزئین کنید. در آخر تعدادی شیرینی مقروض را در ظرف مناسب بچینید و این شیرینی خوش طعم و دسر جذاب را همراه با چای سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا