طرز تهیه فلافل با سیب زمینی خوشمزه مرحله به مرحله


طرز تهیه آش ماش خوشمزه و مجلسی غلیظ برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش ماش آش ماش یکی از انواع آش های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلف کشورمان با …

طرز تهیه تاس کباب خوشمزه و مخصوص مرحله به مرحله

طرز تهیه تاس کباب تاس کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در روزگاران گذشته که فست فود ها هیچ جایی در …

طرز تهیه کوکو کدو حلوایی خوشمزه و ساده مرحله به مرحله

طرز تهیه کوکو کدو حلوایی کوکو کدو حلوایی یک غذای لذید و خوشمزه است که به دلیل کم کالری بودن آن مناسب رژیم‌های …

طرز تهیه فلافل با سیب زمینی طرز تهیه فلافل با نخود پخته و سیب زمینی سیب زمینی تو فلافل باید پخته باشد

فلافل با سیب زمینی یکی از انواع پیش غذاهای خوشمزه و لذیذ است که تقریبا مانند کوکوی سیب زمینی آماده و درست می‌شود، این پیش غذای خوش طعم و پر طرفدار به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی تهیه می‌شود و در جنوب کشور بسیار محبوب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه فلافل با سیب زمینی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۶ نفر
نخود خام ۲ پیمانه
سیب زمینی متوسط پخته ۳ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
سیر ۴ حبه
جعفری تازه و یا پودر جعفری خشک به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر زیره و پودر تخم گشنیز به مقدار لازم

دستور پخت فلافل با سیب زمینی

خیساندن و آماده‌سازی نخود

برای طرز تهیه فلافل با سیب زمینی خوشمزه ابتدا نخودها را از شب قبل داخل یک ظرف بریزید و مقداری آب روی آن‌ها بگیرید و اجازه دهید تا نخودها خوب خیس بخورند و بزرگتر شوند و نفخ آن‌ها گرفته شود و در زمان طبخ غذا سریع‌تر پخته شوند، در این فاصله چند بار آب نخودها را عوض کنید.

پخت سیب زمینی و خرد کردن آن

بعد سیب زمینی‌ها را تمیز بشورید و داخل یک قابلمه قرار دهید و مقداری آب روی آن‌ها بگیرید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا سیب زمینی‌ها به مدت تقریبا ۴۵ دقیقه خوب بپزند و بافت آنها نرم شود و سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

خرد کردن جعفری و اضافه کردن به سیب زمینی

وقتی سیب زمینی‌ها کمی سرد شدند پوست آن‌ها را بگیرید و با رنده ریز رنده کنید و داخل یک ظرف بریزید، می‌توانید به جای رنده کردن برای له کردن سیب زمینی‌ها از گوشتکوب دستی یا برقی استفاده کنید و آن‌ها را کاملا له و پوره و صاف و یکدست کنید.

اضافه کردن پیاز رنده شده به مواد

سپس مقداری جعفری تازه را پاک کنید و تمیز بشورید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود و بعد جعفری‌ها را با چاقوی تیز ریز خرد و ساطوری کنید و به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود.

خمیر کردن نخود و افزودن به ترکیب

بعد پیازها را پوست بگیرید و تمیز بشورید و با رنده ریز رنده کنید سپس آب اضافی آن‌ها را بگیرید و پیازهای رنده شده را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا بافت صاف و یکدستی تشکیل شود و پیاز به خورد آن‌ها برود.

اضافه کردن سیر و ادویه‌ها به خمیر

سپس نخودها را داخل غذاساز بریزید تا کاملاً پوره و یکدست شود و بعد به ترکیب سیب زمینی‌ها اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید، در این مرحله ممکن است که بافت مخلوط کمی سفت باشد می‌توانید مقدار کمی آب سرد را کم کم به مواد اضافه کنید.

مخلوط کردن تمامی مواد

وقتی که مایه کوکو کاملاً یکدست و نرم شد سپس چند حبه سیر را پوست بگیرید و بارنده ریز رنده کنید و به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر سیر در مواد پخش شود، بعد مقداری نمک و زرد چوبه روی مخلوط بریزید و هم بزنید تا رنگ زرد چوبه باز شود.

استراحت در یخچال و استقرار طعم‌ها

بعد فلفل سیاه، پودر زیره و پودر تخم گشنیز را به مواد اضافه کنید هم بزنید تا عطر ادویه‌ها در مایه کوکو پخش شود، اگر از جعفری تازه در مخلوط کوکو استفاده نکردید در این مرحله می‌توانید از مقداری پودر جعفری خشک شده در مخلوط استفاده کنید.

سرخ کردن فلافل در روغن داغ

سپس همه مواد را با هم کاملاً مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید و به مدت یک ساعت اجازه دهید تا مخلوط خوب استراحت کند و طعم و عطر همه مواد با هم ترکیب شود و به خورد هم برود و مایه کوکو جا بیفتد.

سرخ کردن هر دو طرف فلافل

بعد از این زمان مایه کوکو را از یخچال بیرون بیاورید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود و سپس مقداری از مایه کوکو را بردارید و با دست فرم دهید و یا با استفاده از قالب فلافل آن را شکل دهید.

گرفتن روغن اضافی فلافل

سپس فلافل‌ها را داخل روغن داغ بریزید و سرخ کنید وقتی که یک طرف فلافل‌ها کاملاً طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود و بعد از آن فلافل‌ها را از روی حرارت بردارید و روی توری بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها برود.

سرو و لذت بردن از فلافل

بعد فلافل‌ها را داخل یک ظرف مناسب بچینید و با چند برگ نعنا و شوید و ریحان تازه تزئین کنید و این پیش غذای خوش طعم و مقوی را برای پذیرایی و یا به عنوان یک میان وعده مناسب و همراه با نان تازه و چند برش گوجه فرنگی و خیار شور سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا