طرز تهیه قرابیه ازمیری، شیرینی ساده مناسب دورهمی ها


طرز تهیه نان تافتون تنوری و خوشمزه به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه نان تافتون تنوری نان تافتون یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست می …

طرز تهیه اسنیکرز خرما خوشمزه و فوری مرحله به مرحله

طرز تهیه اسنیکرز خرما اسنیکرز خرما یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی مقوی و پرانرژی است و برای روزهای …

طرز تهیه کیک کرامبل شلیل خوشمزه و ساده مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک کرامبل شلیل کیک کرامبل شلیل یکی از انواع کیک های خوشمزه و بین المللی است که با رسپی های متفاوتی …

طرز تهیه قرابیه ازمیری , دستور پخت قرابیه ازمیری

قرابیه ازمیری یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ ترکیه‌ای است که خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و برای پذیرایی و مهمانی ها بسیار مناسب است این شیرینی خوش طعم و پرطرفدار را می‌توانید به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه قرابیه ازمیری در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر
شیر ولرم ۱ پیمانه
خمیر مایه خشک ۱ قاشق غذا خوری
شکر ۳ قاشق غذا خوری
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
نمک نصف قاشق چای خوری
روغن نصف پیمانه
آرد ( با توجه به نوع آرد ممکن است مقدار آن کم و زیاد شود) ۴ پیمانه
مواد لازم برای لایه میانی
کیک کاکائویی ۱ بسته معادل ۲۰۰ گرم
شیر ۱ و نیم پیمانه
گردو ۱ پیمانه
کشمش ۱ پیمانه
دارچین ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه قرابیه ازمیری

مرحله ۱: آماده‌سازی شیر و شکر

برای طرز تهیه قرابیه ازمیری ابتدا مقداری شیر را داخل یک ظرف بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی گرم شود بعد از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا شیر ولرم شود سپس داخل یک ظرف مناسب بریزید و بعد مقداری شکر به آن اضافه کنید.

مرحله ۲: اضافه کردن خمیر مایه

بعد مخلوط را هم بزنید تا شکر در شیر حل شود و سپس مقداری خمیر مایه خشک به آن اضافه کنید و هم بزنید، بعد سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید و زرده آن را کنار بگذارید و سفیده تخم مرغ را به مخلوط مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله ۳: ترکیب روغن و نمک با مخلوط

وقتی سفیده تخم مرغ از حالت لختگی خارج شد و با مواد خوب مخلوط و یکدست شد بعد مقداری روغن مایع به مخلوط اضافه کنید و با هم ترکیب کنید و سپس کمی نمک روی مخلوط بریزید و هم بزنید تا همه مواد با هم خوب ترکیب و یکدست شوند.

مرحله ۴: افزودن آرد به مخلوط

سپس مقداری آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد به شکل کنترل شده و کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید و با لیسک به آرامی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و خمیر تشکیل شده یکدست و نرم و لطیف شود.

مرحله ۵: طرز تهیه خمیر یکدست

آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر تشکیل شده به دست نچسبد و یا خیلی کم به دست بچسبد و سپس با ورز دادن خمیر چسبندگی از بین برود و خمیر نرم و لطیف و یکدست شود و بعد خمیر را داخل یک ظرف که آن را کاملا چرب کرده‌اید قرار دهید.

مرحله ۶: زمان استراحت برای خمیر

سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت نیم ساعت در دمای محیط استراحت کند و پف کند و حجم آن دو برابر شود و در این فاصله مواد میانی را آماده و درست کنید ابتدا مقداری کیک کاکائویی را از بیرون تهیه کنید و یا خودتان مقداری کیک درست کنید.

مرحله ۷: تهیه مواد میانی با کیک کاکائویی

سپس مقداری کیک کاکائویی را با دست خرد کنید و داخل یک ظرف بریزید و بعد مقداری شیر به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شیر به خورد کیک برود و نرم شود سپس مقداری کشمش به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله ۸: افزودن مغز گردو به مواد میانی

بعد مقداری مغز گردو را با دست خرد کنید و به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید و با هم ترکیب کنید و آن را کنار بگذارید، سپس خمیر را که خوب استراحت کرده است از داخل ظرف بیرون بیاورید و روی یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید.

مرحله ۹: پهن کردن خمیر و پر کردن با مواد میانی

سپس خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را روی سطح آرد پاشی شده با وردنه به شکل مربع پهن و باز کنید بعد روی هر کدام از خمیرها نصف مقدار مواد میانی را بریزید و سپس با قاشق یا لیسک کاملاً روی سطح خمیر پخش کنید.

مرحله ۱۰: برش زدن خمیر

سپس هر کدام از خمیرها را از لبه آن رول کنید و بعد خمیرها را در اندازه‌های یکسان و به طول تقریبا چهار انگشت برش بزنید و سپس داخل یک سینی یا قالب مورد نظر را با کره یا روغن چرب کنید و یا کاغذ روغنی در کف سینی یا قالب قرار دهید.

مرحله ۱۱: آماده‌سازی زرده تخم‌مرغ

بعد یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف کوچک بریزید و با چنگال حسابی هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بافت آن یکدست شود سپس با فرچه روی خمیرها بمالید و آن‌ها را رومال کنید بعد برش‌های خمیر را در سینی فر با فاصله از هم بچینید.

مرحله ۱۲: پخت قرابیه در فر

سپس با چنگال روی خمیرها را شکل دهید و طراحی کنید و بعد مقداری کنجد روی آن‌ها بپاشید و بعد سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا قرابیه‌ها خوب بپزند.

مرحله ۱۳: نهایی کردن پخت و خروج از فر

تقریبا رول‌های قرابیه ازمیری بعد از تقریبا ۴۰ دقیقه می‌پزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ می‌شود با توجه به این که حرارت فرهای مختلف با هم فرق دارد مراقب باشید که شیرینی‌ها خشک نشوند بعد از این که شیرینی‌ها پختند سینی را از فر خارج کنید.

مرحله ۱۴: تزئین و آماده‌سازی برای سرو

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری عسل یا شکلات ذوب شده روی قرابیه‌ها بمالید و بعد آن‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام و یا مغز فندق خرد شده یا مغز گردوی خرد شده تزئین کنید و بعد آن‌ها را در ظرف مناسب بچینید. در آخر قرابیه ازمیری را به عنوان یک دسر شیک و جذاب و یا یک میان وعده مناسب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا