طرز تهیه مرغ با سس آلو، به روش رستورانی درستش کن!


طرز تهیه مرغ با سس آلو, دستور پخت مرغ با سس آلو

مرغ با سس آلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که طعمی ملس و فوق العاده‌ای دارد این غذای پر طرفدار خیلی راحت به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، از مرغ با سس آلو می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه مرغ با سس آلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
تکه‌های ران یا سینه مرغ به مقدار لازم
روغن مایع برای سرخ کردن به مقدار لازم
آلو سیاه تازه ۱ کیلو
پیاز متوسط ۱ عدد
آب به مقدار لازم
زردچوبه ۲/۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه ۲/۱ قاشق چای خوری
چوب یا پودر دارچین یک تکه یا ۲/۱ قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
پوره آلو ۳ قاشق غذا خوری
آب آلو به مقدار لازم
شکر ۳ قاشق غذا خوری
نمک به مقدار کم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین مرغ با سس به مقدار لازم
برنج به تعداد نفرات
زعفران دم‌کرده غلیظ برای تزئین برنج نصف فنجان
خلال پسته برای تزئین برنج ۲ قاشق غذا خوری
زرشک تفت داده شده برای تزئین برنج ۳ قاشق غذا خوری
محتوا پنهان
1 طرز تهیه مرغ با سس آلو

طرز تهیه مرغ با سس آلو

مرحله ۱: شستن تکه‌های مرغ و ریختن روغن در تابه

ابتدا تکه‌های مرغ را بشورید، خشک کنید به دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید از ران یا سینه مرغ استفاده کنید بعد در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، به دلخواه می‌توانید از کره به جای روغن استفاده کنید.

مرحله ۲: سرخ کردن تکه‌های مرغ در تابه

سپس تکه‌های مرغ را در تابه قرار دهید، با روغن داغ، سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند، وقتی یک طرف تکه‌های مرغ سرخ شد و رنگ آن‌ها تغییر کرد، مرغ‌ها را به آرامی برگردانید، اجازه دهید تا طرف دیگر آن‌ها هم خوب سرخ و طلایی رنگ شود.

مرحله ۳: پختن آلوهای شسته و برش داده شده با آب

بعد مقداری آلو سیاه را تمیز بشورید، ساقه‌های آن را جدا کنید، آلوها را از وسط نصف کنید، هسته آن‌ها را بیرون بیاورید و آلوها را داخل یک قابلمه یا ظرف بریزید سپس کمی آب روی آن‌ها بگیرید در قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آلوها بپزند.

مرحله ۴: برداشتن مرغ‌های سرخ شده از تابه و قرار دادن در یک ظرف دیگر

بعد تکه‌های مرغ را که خوب سرخ شده‌اند از داخل تابه بیرون بیاورید، در ظرف دیگری قرار دهید، بعد از این که آلوها خوب پختند و بافت آن‌ها کاملاً نرم شود قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا در دمای محیط از حرارت اولیه آلوها کم شود.

مرحله ۵: الک کردن آلوها و جدا کردن آب آلوها و پوره‌ها از هم

سپس آلوها را داخل یک الک بریزید تا آب آلو از پوره و پوست آن جدا شود، خیلی پوره آلو را فشرده نکنید تا آب آن کاملا خارج شود، اجازه دهید تا پوره کمی آبدار باقی بماند، می‌توانید آب آلوها و پوره آن را داخل ظرف‌های جداگانه بریزید و در آن‌ها را محکم ببندید.

مرحله ۶: قرار دادن ظرف آلوها در فریزر و نگهداری از آن‌ها

بعد ظرف‌ها را در فریزر نگهداری کنید تا در هنگامی که آلو برای درست کردن سس آلو در دسترس نیست از آن‌ها استفاده کنید، سپس مقداری از پوره آلو را برای درست کردن غذا کنار بگذارید، مقدار استفاده از پوره آلو بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۷: پوست گرفتن و خرد کردن پیاز

سپس پیاز را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک یا نگینی و ریز خرد کنید، در همان تابه که مرغ‌ها را سرخ کردید اگر روغن به اندازه کافی باقی مانده بود که دیگر روغن اضافی نریزید اما اگر روغن داخل آن کم بود مقدار کمی روغن بریزید.

مرحله ۸: تفت دادن پیازها و اضافه کردن زردچوبه به آن‌ها

بعد از آن تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را در آن بریزید، تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بعد مقداری زردچوبه در تابه بریزید، با پیازها تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند.

مرحله ۹: اضافه کردن ادویه‌ها و رب در تابه و تفت دادن آن‌ها

سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری فلفل سیاه و پودر دارچین را روی پیازها بریزید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، بعد از آن مقداری رب گوجه فرنگی در تابه بریزید، تفت دهید تا رب رنگ باز کند و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله ۱۰: اضافه کردن پوره آلو به مواد داخل تابه

بعد از آن مقداری از پوره آلوهای پخته شده را هم به مواد داخل تابه اضافه کنید، کمی تفت دهید همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا عطر و طعم آن‌ها کاملاً به خورد هم برود و با هم ترکیب شوند سپس تکه‌های مرغ را روی مخلوط مواد بچینید و از مواد سس روی آن‌ها بریزید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن آب و نمک روی مخلوط مواد

سپس در تابه مقداری آب بریزید به طوری که فقط کمی روی مرغ‌ها را بگیرد بعد کمی نمک روی مواد بریزید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند، طعم مخلوط مواد را بچشید و مقدار نمک آن را تنظیم کنید اگر مقدار نمک کم بود کمی دیگر به آن اضافه کنید.

مرحله ۱۲: پختن مرغ‌ها و اضافه کردن زعفران به آن‌ها

بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد در ظرف را ببندید حرارت را کم کنید، اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت تقریباً یک ساعت تا یک ساعت و نیم خوب بپزند و بافت آنها کاملاً نرم شود، در اواخر پخت به مقدار مناسب پودر زعفران روی مخلوط مواد بریزید.

مرحله ۱۳: پختن مرغ‌ها با سس الو و زعفران

سپس دوباره در ظرف رو ببندید، اجازه دهید تا مرغ‌ها با سس آلو کمی دیگر بپزند، تا زعفران رنگ باز کند، طوری که عطر و طعم زعفران کاملاً به خورد مواد برود مقدار استفاده از زعفران بستگی به سلیقه خودتان دارد، هرچه بیشتر باشد رنگ، طعم و عطر غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۱۴: اضافه کردن شکر و نمک به آب آلوها

در این فاصله مقداری از آب آلوها را داخل یک ظرف بریزید سپس با سلیقه خودتان مقداری شکر به آب آلوها اضافه کنید، هم بزنید تا شکر حل شود و با هم مخلوط شوند بعد کمی نمک کم به آب آلوها اضافه کنید، هم بزنید تا به طور کامل با هم مخلوط شوند.

مرحله ۱۵: تست کردن طعم سس و قرار دادن ظرف سس روی حرارت ملایم

بعد کمی از آب آلوها را بچشید، طعم آن را از لحاظ ترشی و شیرینی بسنجید و اندازه کنید سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام مخلوط را هم بزنید تا شکر در آن به طور کامل حل شود، سس کم کم غلیظ می‌شود و بافت آن یک دست و براق می‌شود.

مرحله ۱۶: ریختن مرغ‌ها داخل ظرف مناسب و اضافه کردن سس به آن‌ها

وقتی سس به غلظت مناسب رسید ظرف را از روی حرارت بردارید، آن را کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه سس کم شود، بعد از این که مرغ‌ها خوب پختند، آن‌ها را داخل ظرف مناسب بریزید، سپس سس مخصوص مرغ‌ها را روی آن‌ها بریزید و پخش کنید.

مرحله ۱۷: تزیین کردن مرغ با سس آلو و ریختن برنج در ظرف دیگر

سپس مرغ با سس آلو را با سلیقه خودتان با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، برای تزئین مرغ با سس آلو طبق سلیقه و دلخواه خودتان عمل کنید بعد از آن برنج را هم که همزمان با پخت مرغ آماده کرده‌اید و خوب پخته است داخل ظرف دیگری بریزید.

مرحله ۱۸: تزئین کردن برنج

سپس روی برنج را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ و خلال پسته تزئین کنید، همچنین برای تزئین روی برنج می‌توانید از زرشک تفت داده شده هم استفاده کنید اگر خواستید زرشک‌ها طعمی ملس داشته باشند در هنگام تفت دادن کمی شکر هم به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله ۱۹: سرو مرغ با سس آلو

بعد از آن مرغ با سس آلو را به عنوان یک غذای خوش طعم و لذیذ که به خاطر طعم ملس و متفاوت آن طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است همراه با برنج زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا