طرز تهیه نان ساجی ترد و خوشمزه به سبک سنتی!


طرز تهیه خاگینه هویج خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه خاگینه هویج خاگینه هویجی یکی از انواع شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی درست می شود، …

طرز تهیه شیرینی پفکی آجیلی خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی پفکی آجیلی شیرینی پفکی آجیلی یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه ایرانی است که با رسپی های مختلفی …

طرز تهیه پنیر برشته، غذای خوشمزه و ساده شمالی!

طرز تهیه پنیر برشته پنیر برشته یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل گیلانی است که از آن به عنوان املت در …

طرز تهیه نان ساجی, طرز تهیه نان ساجی در روغن , طرز تهیه نان ساجی روی گاز , طرز تهیه نان ساجی کردستان , طرز تهیه نان ساجی ایلام , طرز تهیه خمیر نان ساجی کرمانشاه , فیلم پخت نان ساجی , نان ساجی کردی

نان ساجی یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده با کیفیت و پرطرفدار است که به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود، این نان خوش طعم را می‌توانید در وعده صبحانه همراه با کره، مربا و عسل سرو کنید، نان ساجی بافتی سبک و بسیار لطیف دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان ساجی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
آرد لواش یا آرد تافتون یا آرد فانتزی یا آرد نول قوی ۵۸۰ گرم
آرد کامل گندم ۱۲۰ گرم
مخمر فوری ۶ گرم
نمک ۱۲ گرم
خمیر ترش ( اختیاری) ۱۰۰ گرم
زردچوبه ۱ تا ۲ گرم
شکر برای نرمی نان ۷ تا ۸ گرم
روغن ۳ قاشق غذا خوری
آب ۴۰۰ تا ۴۴۰ گرم

طرز تهیه نان ساجی

مرحله ۱: ترکیب کردن آرد کامل، آرد سفید و نمک با هم

ابتدا مقداری آرد کامل را داخل یک ظرف بریزید بعد آرد سفید را به آن اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، بعد از آن کمی نمک روی ترکیب آردها بریزید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یک دست شوند.

مرحله ۲: اصافه کردن مخمر فوری، شکر و زرد چوبه به مواد خشک

سپس مقداری مخمر فوری را به مواد خشک اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، بعد از آن مقداری شکر را هم روی ترکیب مواد خشک بریزید و با آنها مخلوط کنید، سپس زردچوبه را به ترکیب مواد اضافه کنید، کاملاً با هم مخلوط کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۳: اضافه کردن خمیر ترش به ترکیب مواد

بعد از آن مقداری خمیر ترش به ترکیب مواد اضافه کنید هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود، اضافه کردن خمیر ترش در این مرحله اختیاری است و اگر خمیر ترش در دسترس نبود، خمیر را بدون خمیر ترش و با بقیه مواد درست کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن آب به ترکیب مواد خشک و ورز دادن خمیر

بعد از آن، آب را به ترکیب مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد، بافت این خمیر مقداری سفت است بنابراین اگر لازم بود، آب بیشتری به آن اضافه کنید خمیر تشکیل شده را ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست شود.

مرحله ۵: اضافه کردن روغن مایع و آب به خمیر و ورز دادن آن

سپس مقداری روغن مایع را به خمیر اضافه کنید، دوباره خمیر را ورز دهید تا روغن کاملاً به خورد خمیر برود و بافت آن نرم و لطیف شود، در این مرحله اگر خمیر هنوز سفت بود، طوری که بافت آن نرم و قابل فرم دادن نشده بود کمی آب به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید.

مرحله ۶: قرار دادن خمیر در ظرف چرب شده

این خمیر باید لطیف‌تر از بقیه نان‌ها باشد، بنابراین اگر لازم بود در مراحل ورز دادن به آن آب اضافه کنید، بعد از این که خمیر کاملا آماده شد داخل یک ظرف را با روغن مایع چرب کنید، سپس خمیر را داخل آن قرار دهید سطح خمیر را هم کمی چرب کنید.

مرحله ۷: استراحت کردن خمیر و گرفتن پف آن

بعد روی ظرف را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند و حجم آن زیاد شود، بعد از این زمان نایلون را از روی ظرف بردارید، با فشار انگشتان روی خمیر پف آن را بگیرید، سپس خمیر را روی سطح صاف قرار دهید.

مرحله ۸: تقسیم کردن خمیر به قسمت‌های مساوی و چانه کردن آن‌ها

سپس با یک کاردک خمیر را به قسمت‌های ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرمی تقسیم کنید، بعد هر قسمت را با دست ورز دهید و چانه کنید تا کاملاً گرد شود، همه چانه‌ها را به همین شکل آماده کنید و روی سطح صاف قرار دهید، سپس یک نایلون روی چانه‌ها بیندازید.

مرحله ۹: استراحت کردن چانه‌های خمیر به مدت مناسب

بعد اجازه دهید تا چانه‌‌های خمیر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر در دمای محیط استراحت کنند و حجم آنها زیاد شود، در این فاصله ساج را روی حرارت ملایم قرار دهید، اجازه دهید تا کم کم داغ شود، وقتی چانه‌‌های خمیر خوب استراحت کردند، نایلون روی آنها را بردارید.

مرحله ۱۰: پهن کردن چانه خمیر و قرار دادن آن روی بالشتک

یکی از چانه‌ها را روی سطح صاف قرار دهید، ابتدا با وردنه آن را پهن و باز کنید، سپس خمیر را بین دو دست تاب دهید تا کاملاً باز شود، خمیر باز شده را روی بالشتک قرار دهید، بالشتک را می‌توانید خودتان به راحتی با الیاف پارچه‌های نخی درست کنید.

مرحله ۱۱: اسپری کردن آب روی خمیر و پختن آن

بعد از آن اگر خواستید که خمیر در هنگام پخت حباب‌های درشت بزند، مقداری آب را روی سطح خمیر اسپری کنید، سپس آن را به کمک بالشتک روی ساج داغ بکوبید، دقت کنید که حرارت خیلی زیاد نباشد و خیلی هم کم نباشد تا نان خوب بپزد و بافت آن با کیفیت شود.

مرحله ۱۲: برگرداندن خمیر و پختن طرف دیگر آن

بعد از این که یک طرف خمیر کاملاً طلایی رنگ شد و خوب پخت به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر نان هم بپزد و آماده شود، وقتی هر دو طرف نان ساجی خوب پخت، آن را از روی ساج بردارید و داخل یک پارچه قرار دهید تا بافت نان نرم شود.

مرحله ۱۳: سرو کردن نان ساجی

سپس بقیه خمیرها را به همین روش آماده کنید و روی ساج بپزید، بعد از آن داخل پارچه قرار دهید تا نرم بماند، سپس نان ساجی را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا، عسل و چای داغ یا در وعده عصرانه همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

نکته:

در صورتی که از خمیر ترش در ترکیب مواد استفاده نکردید، بعد از این که خمیر را ورز دادید آن را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر خودش را بگیرد و بعد بقیه مرحل را ادامه دهید، مرحله استراحت ۲۰ دقیقه‌ای را هم تقریبا ۴۰ تا ۴۵ دقیقه خمیر را استراحت دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا