طرز تهیه نان پواچا، نان پنبه ای خوشمزه به روش ترکیه ای!


طرز تهیه نان پوآچا, دستور پخت نان پوآچا ترکیه ای

نان پوآچا یکی از انواع نان‌های خوشمزه و لذیذ فانتزی و مغزدار ترکیه‌ای است که بافتی سبک و لطیف دارد، این نان خوش طعم و مغزدار خیلی راحت درست می‌شود و از آن می‌توانید در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده مقوی استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان پوآچا در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
شیر ولرم ۲ لیوان
روغن مایع ۱ لیوان
ماست ۲ قاشق غذا خوری
سفیده تخم مرغ ۲ عدد
خمیر مایه ۲ پاکت
شکر ۱ قاشق غذا خوری
نمک ۲ قلشق مربا خوری
آرد تقریبا ۷ لیوان
شکلات ذورب شده برای تزئین به مقدار لازم
کنجد و معز گردو خرد شده برای تزئین به مقدار لازم
مواد لازم برای لایه وسط مقدار مواد
پنیر ۳۰۰ گرم
مواد لازم برای رومال مقدار مواد
زرده تخم مرغ ۲ عدد
روغن مایع ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان پوآچا

مرحله ۱: گرم کردن شیر

ابتدا مقداری شیر را داخل یک ظرف بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا شیر گرم شود لازم نیست که شیر بجوشد فقط به اندازه‌ای که گرم شود کافی است، سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا شیر به دمای محیط برسد و ولرم شود.

مرحله ۲: اصافه کردن روغن مایع به شیر

وقتی شیر ولرم شد آن را داخل یک ظرف بریزید، روغن مایع را به آن اضافه کنید، با یک قاشق یا همزن دستی هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند بعد مقداری ماست هم دمای محیط را به شیر اضافه کنید، هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

مرحله ۳: اصافه کردن سفیده‌های تخم مرغ

سپس تخم مرغ‌ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید سفیده‌ها و زرده‌ها را از هم جدا کنید، سفیده‌های تخم مرغ را به مخلوط مواد اضافه کنید و زرده‌ها را برای استفاده در مواد رویی نگه دارید، مخلوط را هم بزنید تا سفیده‌ها از حالت لختگی خارج شوند.

مرحله ۴: اضافه کردن خمیر مایه و شکر به مواد

وقتی که همه مواد خوب با هم ترکیب شدند و بافت یکدستی تشکیل شد سپس خمیر مایه را به مخلوط اضافه کنید دوباره هم بزنید تا کامل با هم ترکیب و یکدست شوند بعد از آن مقداری شکر را هم به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا با هم کاملا ترکیب شوند.

مرحله ۵: اضافه کردن نمک و آرد به مواد

سپس کمی نمک به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا همه مواد کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند بعد از آن آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس آرد الک شده را در چند مرحله به صورت کنترل شده به مواد اضافه کنید.

مرحله ۶: هم زدن مواد و جمع شدن خمیر

در حین اضافه کردن آرد مخلوط را هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند و آرد به شکل گلوله داخل مخلوط باقی نماند، وقتی که خمیر جمع شد و بافت آن کاملا صاف، یکدست و نرم و لطیف شد دیگر آرد اضافه نکنید چون بافت خمیر سفت می‌شود.

مرحله ۷: ریختن خمیر در ظرف و پوشاندن آن

خمیر تشکیل شده را با دست کمی ورز دهید تا بافت آن کاملاً لطیف شود به طوری که خمیر به دست نچسبد سپس خمیر را داخل یک ظرف که از قبل چرب کرده‌اید قرار دهید، روی آن را با یک نایلون یا پارچه بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید.

مرحله ۸: استراحت کردن خمیر

اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند، عمل بیاید تا حجم آن زیاد شود، طوری که خوب پف کند بعد از این زمان روی خمیر را بردارید، خمیر را با دست کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود و بافت آن یکدست شود.

مرحله ۹: آماده کردن چانه‌های خمیر

سپس مقداری از خمیر به اندازه یک نارنگی متوسط جدا کنید و با دست کمی ورز دهید، چانه کنید و آن را گرد کنید، همه خمیر را به همین شکل آماده کنید، تقریبا ۲۷ تا ۳۰ چانه می‌توانید درست کنید، چانه‌ها را روی یک سطح صاف یا ظرف مناسب بچینید.

مرحله ۱۰: استراحت دوم خمیر

بعد روی خمیرها را با پارچه بپوشانید، اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کنند و خوب پف کنند، سپس هر چانه را کمی ورز دهید روی سطح صاف با دست پهن کنید بعد روی قسمت نصف بالای خمیر به دلخواه برش‌های کوچک برای تزئین ایجاد کنید.

مرحله ۱۱: ریختن پنیر روی سطح خمیر

ایجاد برش روی خمیر برای فرم دادن و تزئین آن است و از هر وسیله‌ای مثل چنگال برای این کار می‌توانید استفاده کنید، سپس روی قسمت پائینی خمیر گرد مقداری پنیر به شکل یک لایه باریک بریزید، مقدار پنیر به دلخواه و سلیقه خودتان بستگی دارد.

مرحله ۱۲: رول کردن و فرم دادن به خمیرها

سپس خمیر را از پائین به سمت بالا رول کنید، بعد رول خمیر را از وسط کمی خم کنید و به آن به شکل هلال، فرم دهید، همه چانه‌های خمیر را به همین شکل فرم دهید و آماده کنید، سپس داخل سینی فر یا قالب مورد نظر کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله ۱۳: چیدن خمیرها در سینی و استراحت سوم

کاغذ روغنی باید کاملا کف سینی یا قالب را بپوشاند، بعد از آن خمیرهای آماده شده را داخل سینی فر با فاصله بچینید، روی آن‌ها را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند و خوب جا بیفتند تا حجیم شوند.

مرحله ۱۴: مخلوط کردن زرده‌های تخم مرغ و روغن مایع

در این فاصله زرده‌های تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید با چنگال خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها کاملا صاف و یکدست شود، سپس مقداری روغن مایع به آن‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله ۱۵: رومال کردن خمیرها و قرار دادن در فر

وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده یکدست شد، با فرچه مخلوط را روی خمیرها بمالید و آن‌ها را رومال کنید، سپس سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، بعد از آن دمای فر را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۶: پختن خمیرها در فر

سپس اجازه دهید تا نان‌ها به مدت تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند تا سطح آن‌ها طلایی رنگ شود، با توجه به این که دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد دقت کنید که نان‌ها خشک نشوند و نسوزند، بعد از آن سینی را از فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۷: تزئین نان‌ها و سرو نان پوآچا

بعد اجازه دهید تا حرارت اولیه نان‌ها در دمای محیط کم شود، سپس روی آن‌ها را به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه با پارچه بپوشانید تا نرم شوند، بعد از آن روی نان‌ها را بردارید و به دلخواه و با سلیقه خودتان روی آن‌ها مقداری شکلات ذوب شده بریزید. در آخر روی نان‌ها را با مقداری کنجد یا مغز گردو خرد شده تزئین کنید، بعد نان پوآچا را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا، عسل و چای داغ سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا