طرز تهیه هواری تن ماهی، غذای جنوبی فوری و آسان!


طرز تهیه املت انار، یک میان وعده متفاوت و خوشمزه!

طرز تهیه املت انار املت انار یکی از انواع صبحانه‌های خوشمزه و لذیذ شمالی است که خیلی راحت درست می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای …

طرز تهیه سوسیس بندری به روش ساندویچی مرحله به مرحله

طرز تهیه سوسیس بندری در این پست از سایت نکته چی برای شما طرز تهیه سوسیس بندری را آماده کرده ایم. سوسیس بندری …

طرز تهیه شامی پوک خوشمزه شمالی مرحله به مرحله

طرز تهیه شامی پوک شامی پوک یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه شمال کشورمان است که با ترکیبات متنوعی درست می …

طرز تهیه تن ماهی, طرز تهیه هواری تن ماهی نی نی سایت , هواری تن ماهی با رب گوجه , هواری تن ماهی با عدس

هواری تن ماهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود این غذای اصیل در اصل با میگو درست می‌شود اما برای این که همه افراد بتوانند به راحتی این غذا را آماده کنند در این رسپی به جای میگو از تن ماهی استفاده شده است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه هواری تن ماهی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
برنج ۱ و نیم پیمانه
میگو یا تن ماهی ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
سیر ۲ حبه
گشنیز و شنبلیله ۲۰۰ گرم
گوجه فرنگی ۲ عدد
پودر زیره و تخم گشنیز نوک قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
نمک و زردچوبه به مقدار دلخواه
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
فلفل تند برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه هواری تن ماهی

مرحله ۱: شستن و خرد کردن سبزی‌ها

ابتدا مقداری گشنیز و شنبلیله را تمیز بشورید، داخل سبد بریزید، بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود بعد از این که خشک شدند، آن‌ها را روی تخته ساطور کاملاً ریز خرد کنید بعد در یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، مقدار سبزی‌ها را با سلیقه خودتان می‌توانید تغییر دهید.

مرحله ۲: پوست گرفتن و خرد کردن پیاز

اگر سبزی‌های تازه در دسترس نبود می‌توانید از سبزی‌های خشک شده استفاده کنید، به دلخواه خودتان می‌توانید کمی نعناع هم اضافه کنید، بعد یک پیاز را پوست بگیرید، به شکل نگینی و ریز برش بزنید، سپس پیازهای خرد شده را در یک ظرف بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۳: رنده کردن سیر و پوره کردن گوجه فرنگی

سپس سیرها را پوست بگیرید، بشورید، با رنده ریز رنده کنید و داخل یک ظرف بریزید بعد از آن گوجه‌ها را تمیز بشورید با رنده ریز رنده کنید، پوره گوجه را داخل یک ظرف بریزید بعد از آن در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله ۴: تفت دادن پیازها و سیرها

وقتی روغن داغ شد پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند بعد سیرهای رنده شده را به آن اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر سیرها پخش شود در هنگام تفت دادن سیر و پیازها دقت کنید که خیلی زیاد آن‌ها را تفت ندهید چون ممکن است بسوزند.

مرحله ۵: تفت دادن سبزی‌های خرد شده و رب گوجه فرنگی در تابه

بعد از آن سبزی‌های معطر را در تابه بریزید، کمی تفت دهید تا عطر شنبلیله و گشنیز‌ها پخش شود وقتی که آب سبزیجات جمع شد و رنگ آن‌ها کمی تغییر کرد، مقداری رب گوجه فرنگی در تابه بریزید و خوب تفت دهید تا بوی خامی آن کامل گرفته شود.

مرحله ۶: اضافه کردن ادویه‌ها به مواد داخل تابه و تفت دادن آن‌ها

رب گوجه را مدام در تابه هم بزنید تا رنگ آن باز شود، و با بقیه مواد مخلوط شود بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پاپریکا، پودر زیره و تخم گشنیز اس به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان به مواد اضافه کنید.

مرحله ۷: اضافه کردن و تفت دادن پوره گوجه فرنگی با مواد

ادویه‌ها را در تابه تفت دهید تا عطر آن‌ها پخش شود و همه مواد خوب با هم مخلوط شوند بعد از آن پوره گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا آب آن‌ها جمع شود، پوره‌های گوجه فرنگی باید سرخ شوند، بعد با بقیه مواد داخل تابه خوب مخلوط شوند.

مرحله ۸: اصافه کردن تن ماهی و تفت دادن آن

بعد از آن در صورتی که از سبزی تازه استفاده نکرده‌اید در این مرحله سبزی خشک پودر شده را به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها پخش شود، سپس تن ماهی را داخل ظرف بریزید، با بقیه مواد کمی تفت دهید تا از خامی خارج شود.

مرحله ۹: اضافه کردن و مخلوط کردن آب تمرهندی به مواد

سپس مقداری آب تمر هندی را جدا کنید، روی همه مواد بریزید، خوب هم بزنید، با مواد داخل تابه مخلوط کنید تا عطر و طعم تمر هندی به خورد تن ماهی‌ها و بقیه مواد برود، بعد از یک دقیقه که تمر هندی را با مواد مخلوط کردید تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۱۰: ریختن برنج، آب، روغن و نمک در قابلمه

بعد از آن برنج‌ها را که از قبل تمیز کرده‌اید و شسته‌اید داخل یک قابلمه بریزید مقداری آب روی آن بگیرید به طوری که آب کاملاً سطح برنج را بپوشاند بعد مقداری روغن در قابلمه بریزید کمی هم نمک به آن اضافه کنید، بعد قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله ۱۱: جوشاندن برنج و اضافه کردن مخلوط تن ماهی به برنج در حال جوش

وقتی آب شروع به جوشیدن کرد مخلوط مواد تن ماهی را به آن اضافه کنید با برنج‌ها مخلوط کنید، مخلوط برنج و تن ماهی را خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند همینطور ادامه دهید تا آب داخل قابلمه تبخیر شود، تقریبا باید نود در صد آب آن کشیده شود.

مرحله ۱۲: دم انداختن هواری تن ماهی

بعد از آن که آب داخل قابلمه جمع شد در قابلمه را با دم کنی محکم ببندید، اجازه دهید تا هواری تن ماهی به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد و آماده شود، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۱۳: ریختن هواری تن ماهی در ظرف مناسب و تزئین و سرو آن

سپس هواری تن ماهی را داخل یک ظرف مناسب بریزید، روی آن را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه و مقداری فلفل تند تزئین کنید بعد این غذای خوش طعم و پرطرفدار را همراه با سالاد، ترشی انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا