طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج، یک شام ایتالیایی ایده‌آل


طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج, دستور پخت پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج

پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج یکی از انواع پیتزاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، برای آماده کردن این پیتزا می‌توانید مواد میانی آن را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان تغییر دهید و این پیتزای خوش طعم را برای پذیرایی سرو کنید.برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم  برای خمیر پیتزا مقدار مواد
آرد ۳۰۰ گرم
آب ۱۸۰ تا ۱۹۰ گرم
نمک ۶ گرم
شکر ۶ گرم
مخمر فوری ۵ گرم
روغن ۱۵ گرم
سس کچاپ یا گوجه فرنگی برای تزئین به مقدار لازم
آویشن برای تزئین به مقدار لازم
مواد لازم برای قسمت میانی مقدار مواد
اسفناج به مقدار دلخواه
سینه مرغ ۱ عدد
قارچ ۱۰ عدد
سیر ۲ حبه
نمک و زردچوبه ۲/۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه و پولبیبر ۲/۱ قاشق چای خوری
آویشن ۲/۱ قاشق چای خوری
خامه ترش ۲ قاشق غذا خوری
شیر برای رومال نصف پیمانه
کنجد برای رومال به مقدار لازم
محتوا پنهان
1 طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج

طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج

مرحله ۱: ترکیب کردن آرد، نمک، شکر و مخمر فوری با هم

ابتدا مقداری آرد را داخل یک ظرف بریزید سپس کمی نمک به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، بعد از آن مقداری شکر را به ترکیب آرد و نمک اضافه کنید، با آنها مخلوط کنید، بعد هم مخمر فوری را روی ترکیب آرد بریزید و هم بزنید.

مرحله ۲: اصافه کردن آب به آرد و ورز دادن خمیر تشکیل شده

همه مواد خشک را کاملاً با هم مخلوط کنید، سپس آب را کم کم و در چند مرحله به ترکیب آرد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد وقتی که خمیر جمع شد آن را با دست ورز دهید تا بافت آن صاف و یک دست شود.

مرحله ۳: اصافه کردن روغن مایع به خمیر و ورز دادن آن

خمیر را تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا به بافت مناسب برسد سپس روغن را به خمیر اضافه کنید، ورز دهید تا روغن کاملاً به خورد خمیر برود و بافت آن صاف، یک دست، نرم و لطیف شود وقتی که بافت خمیر یکدست شد ورز دادن کافی است.

مرحله ۴: پوشاندن روی خمیر و استراحت آن

سپس یک ظرف را با روغن مایع چرب کنید بعد خمیر را داخل ظرف قرار دهید، سطح خمیر را هم کمی چرب کنید، با یک نایلون روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت تقریباً ۴۵ دقیقه استراحت کند، خوب پف کند و حجم آن تقریباً دو برابر شود.

مرحله ۵: شستن و خرد کردن اسفناج‌ها

در این فاصله اسفناج‌ها را پاک کنید، تمیز بشورید و داخل سبد بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود وقتی که اسفناج‌ها کاملا خشک شدند، آنها را در اندازه‌های کوچک خرد کنید، اندازه خرد کردن اسفناج بستگی به سلیقه خودتان دارد و می‌توانید کاملاً ریز یا کمی درشت‌تر خرد کنید.

مرحله ۶: شستن و خرد کردن اسفناج‌ها و قارچ‌ها

بعد اسفناج‌های خرد شده را کنار بگذارید، سپس سینه مرغ را بشورید، خشک کنید، در اندازه‌های کوچک برش بزنید و کنار بگذارید، قارچ‌ها را تمیز بشورید و به شکل حلقه‌ای خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید تا در هنگام پخت مواد میانی پیتزا از آن استفاده کنید.

مرحله ۷: تفت دادن اسفناج‌ها

بعد از آن یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا داغ شود، سپس اسفناج‌ها را داخل تابه بریزید، آن‌ها را در تابه هم بزنید تا آب بیندازند و بخارپز شوند، وقتی که بافت اسفناج‌ها کاملاً نرم و آب آنها کشیده شد، اسفناج‌ها را از داخل تابه خارج کنید و در ظرف دیگری بریزید.

مرحله ۸: ذوب کردن کره و تفت دادن قارچ‌ها در آن

سپس در همان تابه مقداری کره بریزید، اجازه دهید تا کره روی حرارت ملایم ذوب شود وقتی که کره کاملاً آب شد قارچ‌ها را در تابه بریزید و با کره تفت دهید تا عطر و طعم کره به خورد قارچ‌ها برود، آب قارچ‌ها جمع شود و همه قسمت‌های آنها خوب تفت داده شود.

مرحله ۹: ریختن مقدار دیگری کره در تابه در صورت لزوم

بعد از آن قارچ‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری بریزید، سپس اگر مقدار کره ذوب شده داخل تابه کافی است دیگر لازم نیست که به آن کره یا روغن اضافه کنید، اما اگر مقدار کره کافی نیست، کمی دیگر کره یا روغن در تابه بریزید و اجازه دهید تا کاملاً ذوب شود.

مرحله ۱۰: تفت دادن مرغ‌‌ها و رنده کردن چند حبه سیر

سپس برش‌های مرغ را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند، در هنگام تفت دادن مرغ‌ها هر از گاهی آنها را هم بزنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به یک اندازه سرخ و طلایی رنگ شود، بعد چند حبه سیر را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن سیرها و تفت دادن آن‌ها با بقیه مواد

سیر رنده شده را به مرغ‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر پخش شود و به خورد مرغ‌ها برود، دقت کنید که در هنگام تفت دادن، سیرها نسوزند بعد از آن قارچ‌ها و اسفناج‌ها را هم در تابه بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۱۲: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

بعد ادویه‌ها را که شامل، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پولبیبر و آویشن است به مقدار مناسب و به دلخواه خودتان روی مواد بریزید، تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد مواد برود، با سلیقه خودتان می‌توانید از هر نوع ادویه دیگری استفاده کنید.

مرحله ۱۳: اضافه کردن خامه ترش به مواد و مخلوط کردن با آن‌ها

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری خامه ترش را به ترکیب مواد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، طوری که عطر و طعم خامه به خورد مواد برود این مرحله کاملا اختیاری است و می‌توانید خامه ترش را به مواد اضافه نکنید.

مرحله ۱۴: برداشتن تابه از روی حرارت و گرفتن پف خمیر

بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه‌ آن‌ها کم شود و مواد داخل آن کم کم خنک شوند وقتی که خمیر آماده شد، آن را روی یک سطح صاف قرار دهید با فشار انگشت روی آن خمیر پف آن را بگیرید و خمیر را ورز دهید.

مرحله ۱۵: باز کردن خمیر و ریختن پنیر پیتزا روی آن

سپس خمیر را روی سطح صاف با وردنه پهن کنید، به شکل بیضی به آن فرم دهید بعد مقداری پنیر پیتزا را روی خمیر بریزید به طوری که فقط قسمت پایین آن را بپوشاند، پنیر پیتزا را روی خمیر پخش کنید مقدار استفاده از پنیر پیتزا بستگی به سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۱۶: ریختن مواد میانی و پنیر پیتزا روی خمیر

هرچه مقدار پنیر پیتزا بیشتر باشد در نهایت پیتزا کشدارتر و خوش طعم‌تر می‌شود، سپس روی پنیر پیتزا مقداری از مواد میانی که آماده کردید و کاملا سرد شده‌اند را بریزید و پخش کنید، دوباره روی مخلوط مواد، پنیر پیتزا بریزید تا سطح همه مواد را بپوشاند.

مرحله ۱۷: برگرداندن طرف دیگر خمیر روی مواد میانی و فیکس کردن آن

بعد از آن طرف دیگر خمیر را روی آن برگردانید و تا بزنید، لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید و فیکس کنید تا مواد میانی از داخل آن بیرون نریزد، برای این که لبه‌های خمیر کاملاً به هم محکم و فیکس شوند، به کمک چنگال روی لبه‌های خمیر فشار دهید.

مرحله ۱۸: پوشاندن خمیر و استراحت کردن آن

بعد از آن یک نایلون روی خمیر بکشید، اجازه دهید تا خمیر به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند، حجم آن زیاد شود و خوب پف کند، بعد از این مدت، نایلون را از روی خمیر بردارید و با یک چنگال روی سطح خمیر سوراخ‌های ایجاد کنید.

مرحله ۱۹: رومال کردن سطح خمیر با شیر و کنجد

بعد مقداری شیر پرچرب را داخل یک ظرف کوچک بریزید، با فرچه شیر را روی سطح خمیر بمالید و آن را رومال کنید، سپس مقداری کنجد روی سطح خمیر بریزید و پخش کنید، بعد از آن داخل سینی فر یا یک قالب قابل استفاده در فر کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله ۲۰: قرار دادن خمیر در فر و تنظیم دمای فر

می‌توانید یک کاغذ نسوز را روی سطح صاف قرار دهید و خمیر آماده شده را روی کاغذ نسوز یا روی کاغذ روغنی داخل سینی فر بگذارید، بعد سینی یا کاغذ نسوز را در فر که از یک ربع قبل کاملاً گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۲۱: پختن پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج له مدت مناسب در فر

با توجه به این که دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند دقت کنید که دمای فر را با توجه به نوع فر انتخاب کنید، اجازه دهید تا پیتزا به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزد و کاملاً مغز پخت و سطح آن طلایی رنگ شود بعد از این مدت پیتزا را از فر بیرون بیاورید.

مرحله ۲۲: بیرون آوردن پیتزا از فر و برش زدن آن در اندازه های مناسب

سپس پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج را در دمای محیط قرار دهید، اجازه دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس با یک چاقوی تیز، پیتزا را در اندازه‌های مناسب برش بزنید، بعد از آن چند برش از پیتزا کازونه مرغ و اسفناج را داخل ظرف مناسب سرو بچینید.

مرحله ۲۳: تزئین کردن و سرو پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج

با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید مقداری سس کچاپ یا گوجه فرنگی روی پیتزا بریزید و کمی هم پودر آویشن بپاشید و آن را تزئین کنید، سپس پیتزا کالزونه مرغ و اسفناج را به عنوان یک غذای پرطرفدار و خوش طعم همراه با انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا