طرز تهیه پیده مرغ، غذای بسیار شیک به روش ترکیه‌ای!


طرز تهیه پیده مرغ, طرز تهیه پیده مرغ ترکیه, دستور پخت خمیر پیدا مرغ و قارچ

پیده مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ ترکیه‌ای است که گاهی با نام پیتزا ترکی در بین غذاها شناخته می‌شود، این غذای خوش طعم برای پذیرایی بسیار شیک و مناسب است، پیده مرغ را می‌توانید به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی تهیه کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پیده مرغ در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
آرد ۳۵۰ گرم
خمیر مایه ۹ گرم
شکر ۱۰ گرم
آب ولرم ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم
نمک ۶ گرم
روغن زیتون ۲۰ گرم
مواد لازم مقدار مواد
پیاز متوسط ۲ عدد
سینه مرغ ۲ عدد
سیر ۲ حبه
فلفل دلمه رنگی به مقدار لازم
قارچ ۲۰۰ گرم
نمک و زرد چوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه نوک قاشق چای خوری
پول بیبر و اوریگانو به مقدار لازم
آویشن و جعفری به مقدار لازم

طرز تهیه پیده مرغ

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد اولیه خمیر

برای تهیه پیده مرغ خوشمزه ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس کمی نمک و مقداری شکر به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند، بعد مقداری خمیر مایه روی آرد بریزید و دوباره با هم ترکیب کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۲: اضافه کردن آب و روغن زیتون به خمیر

سپس آب را کم کم و در چند مرحله به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و خمیر جمع شود وقتی که بافت خمیر تشکیل شده صاف و یکدست شد بعد روغن زیتون را به خمیر اضافه کنید، حسابی ورز دهید تا بافت آن نرم و لطیف شود.

مرحله ۳: ورز دادن و استراحت اولیه خمیر

خمیر را باید حسابی ورز دهید طوری که یک تکه از خمیر را بردارید و با دست باز کنید تا حسابی نازک شود اگر پاره نشد یعنی خمیر خوب ورز داده شده و آماده است، سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن را با نایلونیا سلفون بپوشانید.

مرحله ۴: تقسیم‌بندی خمیر و استراحت دوم

سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت نیم ساعت استراحت کند و بافت آن منسجم شود بعد از این زمان روی خمیر را بردارید و خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید، سپس هر قسمت را ورز دهید و چانه کنید، دوباره روی خمیرها را با نایلون بپوشانید.

مرحله ۵: آماده‌سازی مواد میانی

سپس اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کنند و حجم آن‌ها بیشتر شود در این فاصله مواد میانی را برای داخل خمیرها آماده کنید برای این کار ابتدا پیازها را پوست بگیرید، بعد تمیز بشورید و به شکل خلالی و نازک خرد کنید.

مرحله ۶: تفت دادن سینه مرغ و پیاز

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند بعد از آن سینه مرغ‌ را که از قبل به شکل نگینی خرد کرده‌اید در تابه بریزید، خوب تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و همه قسمت‌های آن سرخ شود.

مرحله ۷: افزودن سیر و فلفل‌ها به مواد

بعد سیرها را پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر سیر پخش شود بعد فلفل دلمه‌ای‌های رنگی را که از قبل تمیز شسته اید، نگینی خرد کنید و به ترکیب مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها در مواد پخش شود.

مرحله ۸: اضافه کردن قارچ به مواد میانی

بهتر است که از چند رنگ فلفل دلمه‌ای استفاده کنید تا مخلوط تشکیل شده خوش رنگ‌تر شود سپس قارچ‌ها را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند به شکل ورقه‌ای خرد کنید سپس به مواد اضافه کنید و تفت دهید، بعد اجازه دهید تا آب قارچ‌ها جمع شود.

مرحله ۹: تنظیم ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها

بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه است به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید سپس با سلیقه و دلخواه خودتان کمی پول بیبر و اوریگانو به مواد اضافه کنید، ادویه‌ها را کمی تفت دهید تا عطر و طعم آن‌ها در مواد پخش شود.

مرحله ۱۰: استفاده از آویشن و جعفری

سپس می‌توانید مقداری پودر آویشن همینطور کمی جعفری تازه خرد شده یا جعفری خشک و پودر شده به مواد اضافه کنید بعد هم برنید و کمی تفت دهید تا عطر و طعم آویشن و جعفری به خورد مواد برود، همه مواد را هم بزنید و با هم خوب مخلوط کنید.

مرحله ۱۱: شکل دادن به پیده‌ها

بعد روی خمیرها را بردارید و هر خمیر را روی یک سطح صاف که با روغن چرب کرده‌اید قرار دهید سپس خمیر را به شکل یک بیضی باز کنید بعد داخل آن مقداری از مواد میانی بریزید سپس لبه‌های خمیر را به سمت وسط آن جمع کنید و فرم دهید.

مرحله ۱۲: آماده‌سازی برای پخت

لبه‌های خمیر باید بالاتر از سطح وسط آن باشد که مواد میانی از داخل آن بیرون نریزد، به طور کلی خمیر باید به شکل یک نان باگت که وسط آن را خالی کرده‌اید و داخل آن را از مواد میانی پر کرده‌اید شود، بعد همه خمیرها را به همین شکل آماده کنید.

مرحله ۱۳: پوشاندن روی مواد با پنیر پیتزا

سپس روی مواد میانی خمیرها مقداری پنیر پیتزا بریزید به طوری که سطح آن‌ها را بپوشاند بعد چند فلفل دلمه‌ای رنگی را که به ‌شکل نگینی خرد کرده‌اید روی پنیرهای پیتزا بریزید و آن‌ها را تزئین کنید دوباره با یک نایلون روی خمیرها را بپوشانید.

مرحله ۱۴: استراحت خمیر و آماده کردن مواد رومال

بعد اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کنند، سپس تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود بعد کمی شیر به آن اضافه کنید، با چنگال خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله ۱۵: رومال کردن پیده

سپس روی خمیرها را بردارید و با یک فرچه روی خمیرها را با تخم مرغ و شیر رومال کنید بعد داخل قالب مورد نظر را با روغن یا کره چرب کنید، حالا یک کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید سپس خمیرها را با فاصله در قالب روی کاغذ روغنی بچینید.

مرحله ۱۶: پخت پیدا مرغ

بعد از آن قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید سپس اجازه دهید خمیرها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند تا سطح آن‌ها طلایی رنگ شود و پنیر پیتزای روی آن‌ها کاملاً ذوب شود.

مرحله ۱۷: برش زدن و سرو پیده مرغ

بعد از آن قالب را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا حرارت اولیه آن کمی از بین برود سپس به آرامی پیده مرغ را از آن جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید بعد با سلیقه خودتان روی آن‌ها را با سس کچاپ یا گوجه فرنگی یا هر سس دیگری تزئین کنید. در آخر پیده مرغ را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار همراه با انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا