طرز تهیه کبه بلغور، یک غذای بسیار خوشمزه عراقی


طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ آلبالو پلو با مرغ یکی انوع غذاهای خوشمزه ایرانی است که معمولا طعم آن شیرین یا ملس …

طرز تهیه بریانی اصفهانی سنتی و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه بریانی اصفهانی بریانی اصفهانی یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصالتا …

طرز تهیه کباب حسینی خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه کباب حسینی کباب حسینی یکی از غذاهای قدیمی و خوشمزه اصفهان است که در همه جای ایران به روش‌های مختلف طبخ …

طرز تهیه کبه بلغور طرز تهیه کبه بلغور عراقی کبه گوشت و بلغور گندم طرز تهیه بلغور عربی

کبه بلغور یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ عراقی است که به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی تهیه و آماده می‌شود این غذای خوش طعم بسیار مقوی است و در کشورهای عربی طرفداران زیادی دارد کبه بلغور خیلی راحت و سریع درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کبه بلغور در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر
بلغور شسته شده ۲ پیمانه
آرد سمولینا خوب ( بسبوسه) ۱ پیمانه
آب جوش ۲ پیمانه
مواد لازم برای مایه میانی
مرغ چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز نگینی ریز ۱ عدد
سیر له شده ۲ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه به مقدار لازم
جعفری و گشنیز خرد شده ۱ پیمانه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه کبه بلغور

مرحله یک: خرد کردن و تفت دادن پیاز

برای طرز تهیه کبه بلغور ابتدا یک پیاز را پوست بگیرید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد پیازها را در تابه بریزید و با روغن داغ تفت بدهید تا سبک شوند و رنگ آن‌ها کمی طلایی شود.

مرحله دوم: اضافه کردن سیر و مرغ

بعد چند حبه سیر را پوست بگیرید و با دست فشار دهید و له کنید و به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر پخش می‌شود و طلایی رنگ شوند سپس مقداری مرغ را که از قبل چرخ کرده‌اید داخل تابه بریزید و خوب تفت دهید تا کاملاً سرخ شود.

مرحله سوم: افزودن ادویه‌ها

سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و کمی پودر کاری و پاپریکا و جوز هندی به ترکیب مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود و آب مواد کشیده شود دقت کنید که مخلوط نباید چرب باشد چون روغن باعث باز شدن کبه می‌شود.

مرحله چهارم: افزودن جعفری و گشنیز

بعد ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کاملا خنک شود سپس مقداری جعفری و گشنیز که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند را خیلی ریز خرد کنید و بعد از این که مخلوط مواد کاملاً سرد شدند روی مواد بریزید.

مرحله پنجم: آماده‌سازی خمیر

سپس مخلوط مواد را هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند و عطر جعفری و گشنیز در مخلوط پخش شود، به دلخواه خودتان می‌توانید از مقداری نعناع هم استفاده کنید و بعد ظرف را کنار بگذارید و مواد لازم برای درست کردن خمیر را آماده کنید.

مرحله ششم: تهیه خمیر با استفاده از بلغور

برای درست کردن خمیر مقداری بلغور و آرد سمولینا را داخل یک ظرف بریزید و روی آن آب گرم بگیرید و اجازه دهید تا بلغور و آرد سمولینا خوب خیس بخورند و آب جذب آن‌ها شود بعد مواد را با دست خوب ورز دهید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله هفتم: استراحت دادن به مواد خمیر

سپس روی ظرف را با نایلون یا سلفون بپوشانید و کنار بگذارید و اجازه دهید تا مواد به مدت نیم ساعت در دمای محیط استراحت کنند و بعد روی ظرف را بردارید و مقداری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و هم بزنید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله هشتم: افزودن نمک و ادویه‌ها

بعد کمی نمک، فلفل سیاه و پودر پاپریکا را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند سپس مخلوط را حسابی ورز دهید تا خمیر تشکیل شده نرم و منسجم و منعطف شود اگر خمیر سفت بود کمی آب گرم به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله نهم: فرم‌دهی به کبه‌ها

وقتی مخلوط به بافت مناسب رسید و یکدست و لطیف شد مقداری از مواد را بردارید و با دست فرم دهید و روی آن فشار دهید تا پهن شود سپس مقداری از مواد میانی را داخل آن بریزید و خمیر را از دو طرف جمع کنید و به شکل یک بیضی درآورید. برای این که در هنگام فرم دادن مایه کبه‌ها مواد آن به دست نچسبند دست‌هایتان را با آب خیس کنید.

مرحله دهم: آماده‌سازی و استراحت کبه‌ها

همه کبه‌ها را به همین ترتیب آماده کنید بعد داخل سینی کاغذ روغنی پهن کنید و همه کبه‌ها را در آن با فاصله از هم بچینید بعد سینی را داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا کبه‌ها به مدت یک ساعت در یخچال استراحت کنند و بافت آن‌ها سفت شود.

مرحله یازدهم: سرخ کردن کبه‌ها

بعد از این زمان سینی را از داخل یخچال بیرون بیاورید و سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود بعد کبه‌ها را در آن سرخ کنید بعد از این که یک طرف طلایی شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله دوازدهم: تزئین و سرو کبه‌ها

بعد از این که همه کبه‌ها را سرخ کردید آن‌ها را داخل ظرف مناسب بچینید و سپس آن‌ها را با چند برگ نعنا و شوید و ریحان تازه تزئین کنید سپس تعداد لیموی ترش تازه را تمیز بشورید و از وسط برش دهید و لیموها را در کنار ظرف کبه‌ها بچینید. در آخر کبه بلغور را به عنوان یک غذای خوش طعم همراه با نان تازه و لیمو ترش و ترشی و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا