طرز تهیه کلوچه ترکمنی خوشمزه و سنتی مرحله به مرحله


طرز تهیه کوکی شکلات و گردو خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه کوکی شکلات و گردو کوکی شکلات و گردو یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و بین المللی است که با رسپی …

طرز تهیه کلوچه ترکمنی , دستور پخت شیرینی ترکمنی پیشمه

کلوچه ترکمنی یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و ترد دارد و یک میان وعده مناسب و مقوی به خصوص برای کودکان است، این کلوچه خوش طعم خیلی راحت و به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه ترکمنی در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه ترکمنی
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ لیوان
ماست شیرین ۲ لیوان
شکر ۲ لیوان
بکینگ پودر ۴ قاشق غذا خوری
وانیل ۱ قاشق مربا خوری
روغن مایع ¾ لیوان
آرد به مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه ترکمنی

مرحله اول

ابتدا تخم‌مرغ‌ را در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود و کمی پف کند و حجم آن زیاد شود، سپس شکر را به آن اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه هم بزنید تا شکر حل شود و مخلوطی که تشکیل می‌شود کرم رنگ و کشدار و یکدست شود.

مرحله دوم

بعد وانیل را اضافه کنید و ۱ دقیقه هم بزنید تا عطر وانیل آزاد شود و سپس روغن مایع را بریزید و به اندازه‌ای هم بزنید تا با مواد مخلوط شود، سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم

بعد از آن ماست را هم که از قبل به دمای محیط رسیده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شود و بافت یکدستی تشکیل شود، سپس یک پرتقال را تمیز بشورید و خشک کنید و با رنده ریز پوست نارنجی آن را رنده کنید و در مواد بریزید.

مرحله چهارم

بعد کمی هم بزنید تا پوست رنده شده پرتقال کاملا در مواد پخش شود و سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان کمی پودر هل یا گلاب، یا ترکیبی از هر دو را به مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و عطر گلاب و هل در مواد پخش شود.

مرحله پنجم

سپس کمی سیاه دانه و کنجد و در صورت دلخواه یکی از آن‌ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید، برای خوشمزه‌تر شدن کلوچه‌ها می‌توانید به دلخواه خودتان مقداری مغز گردو یا مغز فندق را خرد کنید و روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید.

مرحله ششم

بعد در ظرف دیگری آرد را الک کنید تا سبک شود، سپس بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و دوباره با هم الک کنید تا بافت آرد یکدست و صاف شود، سپس آرد را کم‌کم و در چند مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله هفتم

بعد خمیر تشکیل شده را با دست کمی ورز دهید تا یکدست شود و کمی حالت چسبندگی داشته باشد، خمیر نباید زیاد سفت شود چون کلوچه‌ها خشک می‌شوند، سپس روی ظرف را با سلفون یا پارچه بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند.

مرحله هشتم

حالا روی یک سطح صاف را چرب کنید و سطح خمیر را هم چرب کنید و سپس خمیر را با دست یا وردنه پهن کنید و با چاقو یا کاتر به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید، بعد سینی فر را با روغن یا کره چرب کنید و برش‌های خمیر را با فاصله در آن بچینید.

مرحله نهم

بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا کلوچه‌ها پخته شوند و اطراف آن‌ها طلایی شود، سپس از فر بیرون بیاورید و بگذارید تا خنک شوند.

مرحله دهم

وقتی کلوچه‌ها در دمای محیط کمی خنک شدند، آن‌ها را از سینی بیرون بیاورید و در ظرف مناسب بچینید و با کمی عسل یا شکلات صبحانه و پودر پسته، پودر نارگیل و خرده‌های گردو تزئین کنید و به عنوان یک میان وعده مقوی و خوش طعم همراه با چای سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا