طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی، با ماندگاری طولانی در خانه


طرز تهیه کوکوی بادمجان و سیب زمینی با طعمی بینظیر

طرز تهیه کوکوی بادمجان و سیب زمینی کوکوی بادمجان و سیب زمینی یکی از انواع غذاهای خوشمزه، ساده، پرطرفدار و لذیذ است، که …

طرز تهیه مربای بهار نارنج خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه مربای بهار نارنج مربای بهار نارنج یکی از مرباهای خوشمزه و ساده ایرانی است که از گلبرگ شکوفه های درخت نارنج …

طرز تهیه ترشی لیمو خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه ترشی لیمو ترشی لیمو یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و دلچسب است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و به عنوان …

طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی

کنسرو گوجه فرنگی یکی از انواع چاشنی‌های خوشمزه، پرطرفدار و لذیذ برای درست کردن انواع غذاهای خوش طعم است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، این چاشنی دلچسب را می‌توانید خیلی راحت درست کنید و از آن برای مدت طولانی نگهداری کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
گوجه فرنگی به مقدار لازم
نمک ۱ قاشق مربا خوری
روغن مایع ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری به ازای هر شیشه

طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی

مرحله ۱: شستن ظرف‌های شیشه‌ای و قرار دادن آن‌ها در آب در حال جوش

ابتدا ظرف‌های شیشه‌ای مناسب را که بعد می‌خواهید رب گوجه را داخل آنها بریزید، تمیز بشورید سپس مقداری آب را داخل یک قابلمه بریزید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، بعد ظرف‌های شیشه‌ای و در فلزی آنها را در آب جوش قرار دهید.

مرحله ۲: جوشاندن و استریل کردن ظرف‌های شیشه‌ای

سپس اجازه دهید تا ظرف‌های شیشه‌ای و در آنها به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشند و کاملاً استریل شوند، در فلزی شیشه‌ها باید سالم و بدون زنگ زدگی باشد حتماً از ظرف‌های شیشه‌ای استفاده کنید چون ظرف پلاستیکی مناسب برای نگهداری طولانی مدت کنسرو گوجه فرنگی نیست.

مرحله ۳: خشک کردن ظرف‌ها و در آن‌ها با پارچه تمیز

بعد از این که ظرف‌های شیشه‌ای داخل آب جوش کاملاً استریل شدند، آنها را از داخل قابلمه بیرون بیاورید و کنار قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، سپس با یک پارچه نخی ظرف‌ها را کاملا خشک کنید، بعد در ظرف‌ها را هم خشک کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۴: شستن گوجه‌ها و ایجاد شیار روی آن‌ها

سپس گوجه‌های سالم و خوش رنگ را انتخاب کنید، تمیز بشورید و داخل سبد بریزید، بعد در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، حالا با یک چاقوی تیز روی هر کدام از گوجه‌ها یک شیار با عمق کم به شکل بعلاوه ایجاد کنید.

مرحله ۵: جوشاندن آب در قابلمه و ریختن گوجه‌ها در آب جوش

عمق شیارها باید به گونه‌ای باشد که پوست گوجه فرنگی پاره شود و خیلی عمیق نباشد که به گوشت گوجه برسد، سپس گوجه‌ها را داخل قابلمه آب در حال جوش بریزید، حرارت را خاموش کنید، اجازه دهید تا گوجه‌ها به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب جوش بمانند.

مرحله ۶: بیرون آوردن گوجه‌ها از داخل آب جوش

بعد از آن گوجه‌ها را از داخل قابلمه بیرون بیاورید دقت کنید که گوجه‌ها خیلی داخل آب جوش نمانند چون له می‌شوند همینطور وقتی که گوجه‌ها را داخل قابلمه ریختید حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا با همان میزان حرارت آب، پوست گوجه‌ها جدا شود.

مرحله ۷: گرفتن پوست گوجه‌ها و میکس کردن گوجه‌ها

وقتی گوجه‌ها را از داخل ظرف بیرون آوردید به راحتی پوست آنها از محل شیارهایی که روی آنها ایجاد کرده‌اید جدا کنید و گوشت گوجه‌ها را داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید و کاملاً پوره و له کنید برای پوره کردن گوجه‌ها از گوشت کوب برقی هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله ۸: پوره کردن کامل گوجه‌ها و بیرون آوردن آن‌ها از میکسر

برای درست کردن کنسرو گوجه فرنگی می‌توانید گوجه‌ها را با پوست هم استفاده کنید اما اگر پوست گوجه‌ها را بگیرید کنسرو گوجه فرنگی خوش رنگ‌تر، بافت آن یک دست و کیفیت آن بهتر می‌شود، بعد از این که‌ گوجه‌ها کاملاً پوره شدند آنها را از داخل میکسر بیرون بیاورید.

مرحله ۹: جوشاندن پوره گوجه‌ها و گرفتن کف روی آن‌ها

سپس گوجه‌های پوره شده را داخل یک قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوجه‌ها شروع به جوشیدن کند، وقتی که پوره گوجه‌ها به جوش آمد، مقداری کف روی آنها در بالای قابلمه جمع می‌شود که حتماً آنها را با قاشق بگیرید و دور بریزید.

مرحله ۱۰: هم زدن پوره گوجه‌ها تا زمان آماده شدن آن‌‌ها

در هنگام جوشیدن پوره‌های گوجه فرنگی هر از گاهی آنها را هم بزنید تا ته نگیرند، گرفتن کفه روی گوجه‌ها باعث می‌شود که در نهایت کنسرو گوجه فرنگی شفاف‌تر و خوش رنگ‌تر شود پس حتماً تا زمانی که روی گوجه‌ها کف جمع شد با قاشق آنها را جدا کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن نمک به پوره گوجه فرنگی

پوره گوجه فرنگی به تدریج غلیظ می‌شود، وقتی که پوره گوجه فرنگی‌ها به غلظت مناسب و به دلخواه خودتان رسید، مقداری نمک به آنها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و نمک به خورد آنها برود، مقدار نمک بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۱۲: اضافه کردن روغن به پوره گوجه فرنگی

سپس مقداری روغن را هم به پوره گوجه فرنگی‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و روغن به خورد گوجه‌ها برود، بعد رب گوجه را به به همان صورت که داغ و در حال جوشیدن است داخل ظرف‌های شیشه‌ای بریزید و آنها را کاملا پر کنید.

مرحله ۱۳: بستن در ظرف‌های شیشه‌ای و وارونه کردن آن‌ها

بعد از آن در ظرف‌های شیشه‌ای را محکم ببندید شیشه‌ها را برگردانید و به شکل وارونه بگذارید اجازه دهید تا به همان شکل به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط بمانند، با انجام این کار می‌توانید از کنسروهای گوجه فرنگی به مدت یکسال بیرون از یخچال نگهداری کنید.

مرحله ۱۴: نگهداری از کنسرو گوجه‌فرنگی در محیط خشک و خنک

سپس ظرف‌های شیشه‌ای را در محیط خشک و خنک به مدت طولانی نگهداری کنید، بعد از آن در هنگام استفاده از کنسرو گوجه فرنگی وقتی در شیشه را باز کردید و مقداری از آن را برداشتید دوباره در شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید و از آن نگهداری کنید. در آخر کنسرو گوجه فرنگی را به عنوان یک چاشنی خوش طعم و پر طرفدار برای درست کردن انواع غذاهای لذیذ و دلچسب استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا