طرز تهیه کوفته دال عدس، غذای جذاب و جدید ترکیه‌ای!


طرز تهیه خورش قیمه بامیه مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه خورش قیمه بامیه خورشت قیمه بامیه از غذاهای محبوب ایرانی می باشد که به سلیقه خود می‌توانید آن‌را با گوشت قرمز …

طرز تهیه پای چوپان به روش سنتی انگلیسی مرحله به مرحله

طرز تهیه پای چوپان پای چوپان یا آن طور که در زبان انگلیسی می گویند: شپردز پای، یک غذای خمیری و گوشتی بسیار …

طرز تهیه نان بابکا خوشمزه و ساده مرحله به مرحله

طرز تهیه نان بابکا نان بابکا یکی از انواع نان های خوشمزه و فانتزی است که با انواع مواد مغزی پخته می شود، …

طرز تهیه کوفته دال عدس, دستور پخت کوفته دال عدس ترکیه

کوفته دال عدس یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ و با اصالت ترکی است و بیشتر در استانبول ترکیه این غذای خوش طعم تهیه و آماده می‌شود کوفته دال عدس یک غذای کامل و پر انرژی است که آن را می‌توانید به روش‌های مختلف تهیه و آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کوفته دال عدس در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
دال عدس ۲ فنجان
بلغور گندم ریز ۱ و نیم فنجان
آب داغ ۴ و نیم فنجان
نمک ۱ و نیم قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
رب فلفل چیلی ۱ قاشق غدا خوری
روغن ۱ فنجان
پیاز کوچک ۱ عدد
جعفری نصف دسته
پیازچه ۴ تا ۵ شاخه
پاپریکا به مقدار لازم
فلفل سیاه و زیره به مقدار لازم
لیمو ترش تازه ۱ عدد

طرز تهیه کوفته دال عدس

مرحله ۱: آماده‌سازی عدس‌ها

برای تهیه کوفته دال عدس ابتدا عدس‌ها را تمیز بشورید و داخل قابلمه بریزید و روی آن مقداری آب بگیرید و بعد کمی هم نمک به آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند وقتی آب به جوش آمد حرارت را کم کنید و مخلوط را هم بزنید.

مرحله ۲: پخت عدس و اضافه کردن بلغور

عدس‌ها را مرتب هم بزنید تا ته نگیرند و آب آن‌ها کشیده شود بعد از تقریبا نیم ساعت عدس‌ها پخته می‌شود سپس عدس‌ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید و بعد بلغورها را به عدس‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله ۳: تفت دادن پیاز در روغن

سپس در ظرف را ببندید و کنار بگذارید و اجازه دهید تا مخلوط استراحت کند در این فاصله پیاز را پوست بگیرید و ریز و نگینی خرد کنید و بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید تا روغن داغ شود سپس پیازها را در آن بریزید و خوب تفت دهید.

مرحله ۴: اضافه کردن رب گوجه فرنگی به پیاز

بعد از این که پیازها کمی سبک شدند و رنگ آن‌ها طلایی شد مقداری رب گوجه فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید و در روغن داغ تقریباً به مدت دو تا سه دقیقه دیگر تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ آن کمی تیره شود.

مرحله ۵: آماده کردن ادویه مخلوط

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و زیره است به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و عطر ادویه‌ها در مخلوط آزاد شود بعد از این که همه مواد با هم مخلوط شدند ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۶: ورز دادن عدس‌ها و اضافه کردن رب

بعد از این که عدس‌ها حداقل به مدت نیم ساعت استراحت کردند آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید و خوب ورز دهید و سپس مقداری رب فلفل چیلی به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید و با هم ورز دهید تا رب به خورد عدس‌ها برود و آن‌ها را طعم‌دار کند.

مرحله ۷: افزودن آب لیمو ترش

بعد یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید و برش دهید و آب آن را بگیرید و سپس آب لیمو ترش را به مخلوط عدس‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا طعم و عطر آن کاملا با عدس‌ها مخلوط شود بعد سبزی‌ها را که شامل جعفری و پیازچه است تمیز بشورید.

مرحله ۸: خرد کردن و اضافه کردن سبزی‌ها

سپس سبزی‌ها را خشک کنید و با یک چاقوی تیز کاملاً ریز خرد کنید و بعد سبزی‌های خرد شده را به مخلوط عدس‌ها اضافه کنید و با هم ورز دهید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند و عطر و طعم جعفری‌ها و پیازچه در مخلوط مواد پخش شود.

مرحله ۹: ترکیب کلیه مواد

بعد مخلوط پیاز و رب گوجه فرنگی و ادویه‌ها را هم به ترکیب عدس‌ها اضافه کنید و خوب ورز دهید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند اگر مایه کوفته کمی حالت خشک داشت می‌توانید مقداری روغن به آن اضافه کنید و دوباره خوب ورز دهید.

مرحله ۱۰: فرم‌دهی به کوفته‌ها

سپس مقداری از مواد کوفته به اندازه یک گردو را بردارید و با دست فرم دهید و به شکل یک گردو یا دوک درآورید همه مایه کوفته‌ها را به همین شکل آماده کنید و داخل یک ظرف بچینید سعی کنید که همه کوفته‌ها را هم شکل و هم اندازه درست کنید.

مرحله ۱۱: آماده‌سازی مواد دورچین

سپس مقداری کاهو را تمیز بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن برود و بعد کاهو را در اندازه‌های کوچک خرد کنید و داخل ظرفی بریزید و سپس دو عدد گوجه فرنگی را تمیز بشورید و به شکل حلقه‌ای خرد کنید و بعد آن‌ها را کنار کاهوها بچینید.

مرحله ۱۲: تزئین و سرو غذا

چند عدد خیارشور را هم به شکل حلقه‌ای خرد کنید و در ظرف دیگری قرار دهید و سپس کوفته دال عدس را با چند برگ نعنا تزئین کنید و به عنوان یک غذای ساده و خوش طعم همراه با نان تازه، کاهو، گوجه و خیارشور و انواع دورچین سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا