طرز تهیه کوفته زرشکی، غذای شیک و مجلسی برای مهمانی!


کوفته زرشکی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که طعمی ملس دارد، این غذا برای علاقه‌مندان به زرشک بسیار مناسب است، کوفته زرشکی را می‌توانید به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست کنید و به عنوان یک وعده رژیمی استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کوفته زرشکی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم  برای کوفته  مقدار مواد
مخلوط گوشت گوساله و گوسفندی ۳۰۰ گرم
گردو ۱۰۰ گردو
جعفری ۱ دسته
سیر ۱ حبه
پیاز ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
تخم گشنیز به مقدار لازم
مواد لازم برای سس زرشک مقدار مواد
زرشک ۱ و نیم پیمانه
گوجه ۳ عدد
نمک به مقدار لازم
شکر ۱ قاشق غذا خوری
شوید و ریحان و نعناع تازه برای تزئین به مقدار لازم
گوجه حلقه شده برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برای تزئین چند برش به مقدار دلخواه

طرز تهیه کوفته زرشکی

مرحله ۱: میکس کردن گوشت

ابتدا مقداری گوشت را که بهتر است مخلوطی از گوشت گوساله و گوسفند باشد را داخل میکسر بریزید، بعد چند پالس بزنید و با هم میکس کنید تا کاملا با هم مخلوط و پوره شوند در این حالت بافت گوشت میکس شده منسجم است و خیلی له نمی‌شود.

مرحله ۲: اضافه کردن پیاز و میکس کردن آن با گوشت

اگر برای میکس کردن گوشت‌ها میکسر در دسترس نبود می‌توانید از چرخ گوشت استفاده کنید تا گوشت‌ها کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به چند تکه تقسیم کنید و داخل میکسر بریزید دوباره با هم میکس کنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن مغز گردو و سیر و میکس کردن آن‌ها

سپس مقداری مغز گردو را به مواد اضافه کنید، با هم میکس کنید تا طعم گردو به خورد گوشت‌ها برود و خوش طعم‌تر شوند بعد سیر را پوست بگیرید، به مواد اضافه کنید دوباره با هم میکس کنید تا عطر سیر در مواد پخش شود و به خورد گوشت‌ها برود.

مرحله ۴: اضافه کردن جعفری و نمک و میکس کردن آن‌ها

بعد از آن مقداری جعفری را پاک کنید، تمیز بشورید، بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود داخل میکسر بریزید، با مواد میکس کنید، طعم همه مواد باید کاملاً با هم مخلوط و یکدست شود سپس مقداری نمک روی مواد بریزید، دوباره با هم میکس کنید.

مرحله ۵: اصافه کردن ادویه‌ها و میکس کردن

سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری فلفل سیاه و پودر تخم گشنیز به مواد داخل میکسر اضافه کنید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود، بعد از این که همه مواد با هم مخلوط شدند، مخلوط مواد را از داخل میکسر بیرون بیاورید و در ظرف دیگری بریزید.

مرحله ۶: میکس کردن همه مواد با هم

به طور کلی به جای این که مواد را یکی یکی بریزید و با هم میکس کنید می‌توانید همه مواد را با هم داخل میکسر بریزید و با هم میکس کنید، اما در این صورت باید زمان بیشتری مواد را میکس کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله ۷: استراحت مخلوط مواد در یخچال

اگر دستگاه میکسر در دسترس نبود برای مخلوط کردن مواد با هم از چرخ گوشت یا مخلوط کن استفاده کنید، مخلوط همه مواد با هم بافت منسجمی را تشکیل می‌دهد، بعد مخلوط را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و خودش را بگیرد.

مرحله ۸: ریختن زرشک، گوجه و نمک در میکسر

سپس برای درست کردن سس غذا مقداری زرشک آب دار را که از قبل تمیز کرده‌اید و به مدت یک ساعت در آب خیس کرده‌اید داخل میکسر بریزید، بعد گوجه‌ها را تمیز بشورید و از وسط برش دهید، داخل میکسر بریزید، کمی هم نمک به مواد اضافه کنید.

مرحله ۹: اصافه کردن شکر به سس و میکس کردن آن

در ادامه برای این که طعم زرشک و در نهایت سس ملس شود، با توجه به ذائقه خودتان مقداری شکر روی مواد بریزید، با هم میکس کنید، میزان ترش و شیرین بودن این غذا به ذائقه و سلیقه خودتان بستگی دارد و می‌توانید با شکر طعم سس را بالانس کنید.

مرحله ۱۰: فرم دادن به مواد گوشتی

وقتی که به طعم دلخواه خودتان رسیدید، سس را از داخل میکسر در ظرف دیگری بریزید، سپس مخلوط مواد گوشتی را از یخچال بیرون بیاورید، با سلیقه خودتان مقداری از مواد گوشتی تقریبا به اندازه یک نارنگی را بردارید،سپس با دست به آن فرم دهید.

مرحله ۱۱: آماده کردن کوفته‌ها و ریختن روغن در تابه

کوفته‌ها را به شکل و اندازه دلخواه خودتان فرم دهید، همه مخلوط را به همین شکل آماده کنید، سعی کنید همه کوفته‌ها هم شکل و هم اندازه باشند، بعد آن‌ها را داخل یک ظرف قرار دهید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله ۱۲: سرخ کردن کوفته‌ها در تابه

وقتی روغن داغ شد، کوفته‌ها را داخل تابه قرار دهید تا سرخ شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند، وقتی یک طرف کوفته‌ها سرخ و طلایی شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود، در این صورت کوفته‌ها کاملا مغز پخت می‌شوند.

مرحله ۱۳:  بیرون آوردن کوفته ها از تابه و ریختن روغن در آن

وقتی کوفته‌ها کاملا سرخ شدند آن‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، سپس در همان تابه که مقداری روغن مایع وجود دارد، اگر روغن در آن نبود یا کم بود کمی دیگر به آن اضافه کنید سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله ۱۴: ریختن کره، سس و کوفته‌ها در تابه

بعد مقداری کره داخل تابه بریزید، هم بزنید تا کره ذوب شود، سپس مواد سس را داخل تابه بریزید، هم بزنید تا با کره تفت داده شوند، در این صورت عطر و طعم کره به خورد مواد می‌رود، وقتی مواد سس خوب تفت داده شدند کوفته‌ها را داخل تابه بریزید و در سس بغلتانید.

مرحله ۱۵: اصافه کردن آب و پختن کوفته‌ها

سپس مقداری از مواد سس را روی کوفته‌ها بریزید، بعد کمی آب روی مواد سس بریزید، هم بزنید، با هم مخلوط کنید، بعد در تابه را ببندید، اجازه دهید تا کوفته‌ها به مدت تقریبا نیم ساعت در سس بپزند، تا عطر و طعم مواد داخل سس به خورد کوفته‌ها برود.

مرحله ۱۶: ریختن کوفته‌ها و برنج در ظرف مناسب

بعد از این زمان، تابه را از روی حرارت بردارید، کوفته‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرفی مناسب بچینید، بعد مقداری از مواد سس را با قاشق روی کوفته‌ها بریزید، سپس برنج زعفرانی را که همزمان با کوفته‌ها پخته‌اید داخل ظرف مناسب بریزید.

مرحله ۱۷: تزئین کوفته زرشکی

برنج را می‌توانید به شکل قالبی فرم دهید و کنار کوفته‌ها قرار دهید، سپس روی کوفته‌ها را با نعناع، شوید و ریحان تازه تزئین کنید، برای تزئین کوفته‌ها می‌توانید یک گوجه را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در ظرف کنار کوفته‌ها بچینید. در آخر چند برش لیمو ترش تازه را هم کنار ظرف کوفته‌ها قرار دهید، بعد این غذای خوش طعم، ملس و پرطرفدار را برای پذیرایی همراه با سالاد، ترشی انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا