طرز تهیه کوفته گوشت و سیب زمینی، همراه نکات و ترفندها


طرز تهیه کوفته گوشت و سیب زمینی, دستور پخت کوفته گوشت و سیب زمینی

کوفته گوشت و سیب زمینی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که بافتی نرم و لطیف دارد و خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و بسیار مقوی و پرخاصیت است این غذای خوش طعم را می‌توانید به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کوفته گوشت و سیب زمینی در ادامه با سایت اموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای کوفته‌ها مقدار مواد
سیب زمینی آب پز رنده شده ۳ تا ۴ عدد
بلغور گندم ۴ پیمانه
آب جوش ۲ پیمانه
روغن زیتون نصف پیمانه
پیاز ریز خرد شده ۱ عدد
سیر رنده شده ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
رب فلفل ۱ قاشق غذا خوری
رب انار ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زیره به مقدار لازم
مواد برای گوشت چرخ شده مقدار مواد
گوشت گوساله چرخ شده با چربی متوسط ۵۰۰ گرم
روغن زیتون ۴ قاشق غذا خوری
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه
فلفل سبز ۲ عدد
فلفل قرمز ۱ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
جعفری خرد شده نصف پیمانه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
مواد لایه رویی مقدار مواد
کره ۲ قاشق غذا خوری
فلفل قرمز آسیاب شده ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه کوفته گوشت و سیب زمینی

مرحله ۱: آماده‌سازی بلغور و سیب زمینی

ابتدا برای درست کردن کوفته مقداری بلغور را داخل یک کاسه بریزید و سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بلغور خوب خیس بخورد و بافت آن کمی نرم شود، در این فاصله سیب زمینی‌ها را تمیز بشورید و در یک قابلمه بریزید.

مرحله ۲: پخت سیب زمینی و خرد کردن پیاز

سپس مقداری آب روی سیب زمینی‌ها بگیرید و بعد قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید که سیب زمینی‌ها به مدت تقریباً ۴۵ دقیقه در آب خوب بپزند و بافت آن‌ها نرم شود، سپس پیاز را پوست بگیرید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید.

مرحله ۳: آماده‌سازی مخلوط اصلی

بعد سیرها را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید سپس سیب زمینی‌های آبپز شده را پوست بگیرید و رنده کنید و داخل یک ظرف بریزید بعد بلغورها که خیس خورده و نرم شده‌اند را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۴: افزودن پیاز و سیر

سپس پیازهای خرد شده را هم اضافه کنید و با هم ترکیب کنید و بعد سیرهای رنده شده را روی مواد بریزید و هم بزنید تا عطر سیر در مواد پخش شود سپس مقداری روغن زیتون را روی مواد بریزید و ورز دهید تا روغن زیتون کاملا به خورد مواد برود.

مرحله ۵: افزودن رب گوجه فرنگی

بعد مقداری آب روی ترکیب مواد بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت مخلوط تشکیل شده صاف و یکدست و لطیف شود سپس مقداری رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ رب گوجه فرنگی در مواد باز شود.

مرحله ۶: تنوع طعم با رب فلفل و رب انار

سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری رب فلفل را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا عطر و طعم آن به خورد مواد برود و بعد از آن مقداری رب انار را هم روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید تا عطر و طعم انار با همه مواد ترکیب شود.

مرحله ۷: افزودن ادویه‌ها

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و کمی زیره را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر ادویه‌ها در مخلوط پخش شود بعد مخلوط تشکیل شده را حسابی ورز دهید تا عطر و طعم همه مواد خوب با هم مخلوط شود و بافت صاف و یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۸: استراحت مخلوط در یخچال

بعد هم مخلوط را داخل یک ظرف دیگر قرار دهید و روی ظرف را با پلاستیک یا سلفون بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا مایه کوفته‌ها خوب استراحت کند و بافت آن سفت و منسجم شود و عطر طعم همه مواد به خورد هم برود.

مرحله ۹: تفت دادن گوشت چرخ‌کرده

در این فاصله مقداری گوشت را چرخ کنید و بعد در یک تابه مقداری روغن زیتون بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود سپس گوشت چرخ کرده را در آن بریزید و تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تغییر کند و خوب سرخ شود.

مرحله ۱۰: افزودن پیاز و سیر به گوشت

سپس پیاز را پوست بگیرید و به شکل نگینی خرد کنید و به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها سبک شوند و رنگ آن‌ها طلایی شود بعد سیرها را هم پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر در مواد پخش شود.

مرحله ۱۱: تفت دادن ادویه و گوجه‌ها

بعد فلفل سبز و فلفل قرمز را تمیز بشورید و ریز خرد کنید و به مخلوط مواد اضافه کنید و تفت دهید تا عطر فلفل‌ها در مواد پخش شود و طعم آن‌ها به خورد مخلوط برود سپس گوجه فرنگی‌ها را پوست بگیرید و بعد خیلی ریز خرد کنید و داخل مواد بریزید.

مرحله ۱۲: افزودن جعفری و تفت نهایی

گوجه‌ها را خوب تفت دهید تا کمی آب آن‌ها کشیده شود سپس مقداری جعفری را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند، ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید و هم بزنید و کمی تفت دهید، بعد نمک و فلفل سیاه را هم به مواد اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله ۱۳: فرم دهی و آماده‌سازی کوفته‌ها

سپس همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید و بعد ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید سپس مایه کوفته‌ها را از یخچال بیرون بیاورید بعد مقداری از مواد را به اندازه یک نارنگی بردارید و با دست فرم دهید و به شکل یک بیضی فرم دهید.

مرحله ۱۴: ریختن مایه گوشت در کوفته‌ها

سپس داخل آن را گود کنید تا کوفته‌ها مثل یک ظرف توخالی شوند و بعد داخل یک ظرف مقداری روغن بریزید و قبل از درست کردن هر کدام از کوفته دست‌هایتان را با آن چرب کنید تا مایه کوفته‌ها به دست نچسبد و شکل و ظاهر آن‌ها خراب نشود.

مرحله ۱۵: تفت دادن فلفل در کره

بعد مقداری از مواد گوشتی را با قاشق بردارید و داخل آن بریزید و سپس مقداری کره را داخل یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود و بعد کمی فلفل پودر شده را به آن اضافه کنید و در کره تفت دهید تا عطر آن پخش شود.

مرحله ۱۶: اضافه کردن کره و تزیین

سپس کره ذوب شده را روی کوفته‌ها بریزید تا کره کاملاً به خورد کوفته‌ها برود و طعم و عطر کره با کوفته‌ها مخلوط شود و بعد از آن تعدادی کوفته گوشت و سیب زمینی را داخل ظرف مناسب بچینید و با چند برگ نعنا و شوید و ریحان تازه تزئین کنید.

مرحله ۱۷: تزیین نهایی و سرو کوفته

همچنین می‌توانید مقداری مغز گردو خرد شده هم روی کوفته‌ها بریزید و سپس کوفته گوشت و سیب زمینی را به عنوان یک غذای خوش طعم و مقوی همراه با نان تازه و یا برنج زعفرانی و سالاد و زیتون پرورده و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا