طرز تهیه کیک پراتیک، کیک مجلسی جدید و بسیار شیک!


طرز تهیه دوشاب برنج خوشمزه شمالی مرحله به مرحله

طرز تهیه دوشاب برنج دوشاب برنج، یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل گیلانی است که طعم بسیار خوشمزه و بی‌نظیری دارد و یک …

طرز تهیه کیک زبرا خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک زبرا کیک زبرا یکی از انواع کیک های ساده اسفنجی بین المللی است که با طرح ها و رنگ های …

طرز تهیه وافل، صبحانه ساده و خوشمزه به روش فوری!

طرز تهیه وافل وافل یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت و سریع تهیه و درست می‌شود و بافتی …

طرز تهیه کیک پراتیک, دستور پخت کیک پراتیک

کیک پراتیک یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و نرم و لطیف دارد و از دو لایه کیک اسفنجی و مواد رویه که ترکیبی از مغزیجات آجیل است تشکیل شده و برای پذیرایی و مهمانی‌ها به عنوان یک دسر جذاب، بسیار مناسب و شیک است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک پراتیک در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم کیک مقدار مواد
تخم مرغ ۳ عدد
وانیل نصف قاشق چای خوری
شکر ۱ پیمانه
کره نرم شده ۱۲۰ گرم
شیر ۱ پیمانه
آرد ۲ پیمانه
پودر نارگیل ۳ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر ۱ و نیم قاشق چای خوری
مواد لازم برای رویه کیک مقدار مواد
پودر نارگیل ۴/۱ پیمانه
پودر گردو مقداری درشت خرد شده ۴/۱ پیمانه
شکر قهوه‌ای ۱ و نیم قاشق غذا خوری
پودر دارچین نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک پراتیک

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد رویه کیک

ابتدا برای درست کردن مواد رویه مقداری مغز گردو را در میکسر پودر کنید، دقت کنید که پودر گردو نباید خیلی ریز و آردی شود بلکه باید کمی درشت‌تر باشد که بتوان آن را در زیر دندان احساس کرد سپس پودر گردو را داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۲: ترکیب پودر نارگیل و شکر

بعد مقداری پودر نارگیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند سپس شکر قهوه‌ای را به ترکیب آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید، از شکر سفید هم می‌توانید استفاده کنید ولی شکر قهوه‌ای خوش طعم‌تر است و رنگ شیرینی‌ها جذاب‌تر می‌شود.

مرحله ۳: افزودن دارچین به مواد رویه

سپس مقداری پودر دارچین را به ترکیب مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا عطر دارچین پخش شود و بعد مواد رویه را کنار بگذارید، سپس برای درست کردن کیک مواد اولیه را آماده کنید، برای کیک از کره حیوانی یا گیاهی می‌توانید استفاده کنید.

مرحله ۴: آماده‌سازی مواد کیک

مقداری کره را داخل یک ظرف بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و با دور تند همزن برقی با هم ترکیب کنید تا بافت مخلوط تشکیل شده یکدست و کرم رنگ و حجیم شود بعد تخم مرغ‌ها را اضافه کنید و هم بزنید تا از لختگی خارج شوند‌.

مرحله ۵: اضافه کردن وانیل و شیر

وقتی تخم مرغ‌ها کاملاً با مواد مخلوط شدند و بافت یکدستی تشکیل شد سپس مقداری وانیل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل در مخلوط پخش شود و بوی زحم تخم مرغ‌ها را بگیرد بعد مقداری شیر را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله ۶: اضافه کردن پودر نارگیل و آرد

بعد پودر نارگیل را کم کم به مخلوط اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا با هم ترکیب و یکدست شوند سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و با هم خوب ترکیب کنید.

مرحله ۷: الک دوباره آرد و بکینگ پودر

سپس ترکیب آرد و بکینگ پودر را با هم دوبار الک کنید تا بافت آن‌ها یکدست شود و بعد ترکیب آرد را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید و با دور کند همزن هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و آرد به شکل گلوله در مواد باقی نماند.

مرحله ۸: آماده‌سازی قالب کیک

وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده صاف و یکدست شد داخل یک قالب ۲۳ سانتی را با روغن مایع چرب کنید و یک کاغذ روغنی کف قالب بیندازید به طوری که کف قالب و دیواره‌های آن با کاغذ روغنی پوشانده شود سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید.

مرحله ۹: قرار دادن مواد رویه روی کیک

بعد با قالب کیک یکی دو بار روی سطح به آرامی ضربه بزنید تا هوای داخل مایه کیک خارج شود و با لیسک سطح آن را صاف و یکدست کنید سپس مواد رویه را به آرامی روی مایه کیک بپاشید به طوری که تمام قسمت‌های سطح کیک را بپوشاند.

مرحله ۱۰: تزئین با بادام پرک یا خلال بادام

بعد به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری بادام پرک شده و یا خلال بادام را هم روی مواد رویه بریزید و پخش کنید، سپس قالب کیک را در فر که از یک ربع قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۱: پخت کیک در فر

اگر از فر برقی یا تستر برای پخت کیک استفاده می‌کنید دمای آن را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید بعد اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۵ تا ۵۵ دقیقه در فر بپزد و لبه‌های آن طلایی شود، در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید تا پف آن از بین نرود.

مرحله ۱۲: تست پخت کیک

بعد از آن با یک سیخ چوبی یا خلال دندان میزان پخت کیک را تست کنید و سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک پخته شده و آماده است سپس قالب را از داخل فر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۳: خنک کردن و جدا کردن کیک از قالب

قالب را در دمای محیط قرار دهید تا کیک کاملاً خنک شود و بعد با یک چاقوی تیز کناره‌های کیک را از قالب جدا کنید و قالب را برگردانید و کیک را به آرامی و به طور کامل از داخل قالب بیرون بیاورید و سپس کاغذ روغنی را از کیک جدا کنید.

مرحله ۱۴: تزئین نهایی کیک

بعد با سلیقه خودتان می‌توانید روی کیک را با گاناش یا شکلات ذوب شده و یا خامه فرم گرفته تزئین کنید و مقداری هم پودر پسته، پودر نارگیل یا مغز گردوی خرد شده و یا خلال بادام روی آن بپاشید سپس کیک را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. در آخر کیک پراتیک را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و مناسب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای یا قهوه سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا