طرز تهیه گداخته، صبحانه جذاب و مقوی اصفهانی‌ها!


طرز تهیه آش بدخشی، غذای سنتی و خوشمزه افغانستان!

طرز تهیه آش بدخشی آش بدخشی یکی از انواع آش‌های خوشمزه و لذیذ کشور افغانستان است که با روش‌های مختلف و مواد متنوعی …

طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی ماش پلو با گوشت قلقلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با …

طرز تهیه تپسی کباب ترکیه ای خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه تپسی کباب تپسی کباب ترکیه یکی از انواع غذاهای محبوب و بی‌نظیر ترکیه‌ای است که شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد …

طرز تهیه گداخته, طرز تهیه گداخته هفت مغز , طرز تهیه گداخته برای عروس , طرز تهیه گداخته نجف آبادی , طرز تهیه گداخته ساده , طرز تهیه گداخته شهرکرد , طرز تهیه گداخته نی نی سایت , طرز تهیه گداخته شهرضا , طرز تهیه گداخته برای پریودی

گداخته یکی از انواع صبحانه‌های مقوی، خوشمزه و لذیذ اصفهانی است که خیلی راحت درست می‌شود این صبحانه پرخاصیت را می‌توانید با انواع مغزیجات مختلف درست کنید گداخته بافتی سبک، نرم و لطیف دارد که برای پذیرایی هم بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه گداخته در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
نبات خرد شده نصف لیوان
مغز گردو ۱ فنجان
مغز بادام درختی ۱ فنجان
مغز پسته ۱ فنجان
مغز فندق ۱ فنجان
کنجد ۱ فنجان
پودر نارگیل ۱ لیوان
خرما خارک یا خرما زاهدی ۱ لیوان
تخم مرغ به ازای هر ۱ عدد به اضافه ۲ عدد در آخر
زردچوبه ۱ قاشق مربا خوری
زعفران به مقدار لازم
روغن محلی یا روغن مایع ۱ فنجان
پودر یا خلال پسته برای تزئین گداخته به مقدار لازم
پودر نارگیل و کنجد برای تزئین به مقدار لازم
مغز گردو و مغز فندق خرد شده برای تزئین به مقدار لازم
خلال بادام برای تزئین به مقدار لازم
برگ گل محمدی برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه گداخته

مرحله ۱: خرد کردن و میکس کردن نبات

ابتدا مقداری نبات را که در تکه‌های کوچک خرد کرده‌اید داخل میکسر یا غذاساز بریزید و کاملاً پودر کنید اگر میکسر در دسترس نبود می‌توانید از مخلوط کن برای پودر کردن نبات استفاده کنید بعد از آن پودر نبات را داخل ظرفی بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۲: میکس کردن مغز بادام و مغز فندق

سپس مقداری مغز بادام درختی و مغز فندق را که از قبل آماده کرده‌اید، داخل میکسر یا غذا ساز بریزید و با هم میکس کنید دقت کنید که از مغز بادام شیرین استفاده کنید چون اگر مقداری از مغز بادام‌ها تلخ باشند در نهایت طعم گداخته را تغییر می‌دهند.

مرحله ۳: اضافه کردن جوز هندی و کنجد و میکس کردن آن‌ها

بعد از این که مغز بادام و مغز فندق خوب میکس شدند و بافت آن‌ها یکدست شد، یک عدد جوز هندی و مقداری کنجد داخل میکسر روی پودر مغز بادام و فندق بریزید، دوباره میکس کنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند و طعم همه آن‌ها با هم ترکیب شود.

مرحله ۴: پودر کردن و میکس کردن مغز گردو و مغز پسته

سپس پودر بادام و فندق را از داخل میکسر بیرون بیاورید، در ظرف دیگری بریزید سپس مقداری مغز گردو و مغز پسته را داخل میکسر بریزید، با هم میکس کنید تا کاملاً پودر و یک دست شوند برای پودر کردن همه مغزیجات می‌توانید از هر وسیله‌ای استفاده کنید.

مرحله ۵: میکس کردن پودر نبات و پودر مغزیجات با هم

دقت کنید که مقدار استفاده از مغزیجات بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید مقدار آن‌ها را کم و زیاد کنید یا از دو یا چند مغز برای درست کردن گداخته استفاده کنید بعد از آن داخل میکسر همه مغزیجات و پودر نبات را بریزید و با هم میکس کنید.

مرحله ۶: پودر کردن خرمای زاهدی

وقتی که همه پودرها با هم میکس شدند و بافت یک دستی تشکیل شد آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید کنار بگذارید بعد مقداری خرمای زاهدی یا خرمای خارک که هسته آن‌ها را جدا کرده‌اید داخل میکسر بریزید و میکس کنید تا کاملاً ریز و خرد شوند.

مرحله ۷: اضافه کردن پودر نارگیل و میکس کردن با خرماها

بعد از این که خرماها کاملاً پودر شدند مقداری پودر نارگیل روی آن‌ها بریزید، دوباره با هم میکس کنید تا بافت مخلوط تشکیل شده یک دست شود، باید خرما و پودر نارگیل با هم ترکیب شوند تا عطر و طعم نارگیل به خورد خرماها برود و طعم آن فوق‌العاده شود.

مرحله ۸: مخلوط کردن و میکس کردن همه پودرها با هم

سپس میکس شده خرما و نارگیل را روی پودر مغزیجات و نبات بریزید، با قاشق هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند بعد در صورتی که می‌خواهید از این پودر برای مدت طولانی نگهداری کنید آن را داخل یک ظرف دربسته بریزید و در یخچال قرار دهید.

مرحله ۹: نگهداری از پودر مخلوط در یخچال

دقت کنید از این پودر می‌توانید چند ماه داخل یخچال نگهداری کنید و در هنگام استفاده از آن مقدار لازم را بردارید بعد از آن برای درست کردن گداخته به تعداد نفرات برای هر نفر یک قاشق سر پر از پودر مخلوط تشکیل شده را داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۱۰: مخلوط کردن پودر مغزیجات با تخم مرغ

بعد به ازای هر نفر یک تخم مرغ به پودر مغزیجات اضافه کنید، سپس دو تخم مرغ اضافه هم روی مواد بریزید و با قاشق یا همزن دستی هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند تخم مرغ‌ها باید از حالت لختگی خارج شوند و با پودر مغزیجات بافت یک دستی را تشکیل دهند.

مرحله ۱۱: پختن مخلوط تشکیل شده روی حرارت ملایم

بعد از این که بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً یکدست شد آن را داخل یک ظرف مناسب بریزید، روی شعله پخش کن و حرارت ملایم قرار دهید مخلوط را با قاشق مدام هم بزنید تا تخم مرغ‌ها کم کم بپزند و همه مواد با هم مخلوط شوند و به غلظت مناسب برسند.

مرحله ۱۲: برداشتن ظرف گداخته از روی حرارت

تقریباً به مدت نیم ساعت طول می‌کشد تا گداخته آماده شوند وقتی که مخلوط به غلظت مناسب که نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت رسید گداخته را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط به تدریج کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۱۳: ریختن گداخته در ظرف مناسب و تزئین کردن آن

بعد از آن گداخته را داخل ظرف مناسب سرو بریزید روی آن را با مقداری پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام، کنجد و چند برگ گل محمدی تزئین کنید برای تزئین کردن گداخته طبق سلیقه خودتان عمل کنید. در آخر گداخته را به عنوان یک صبحانه مقوی و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با نان تازه و چای داغ سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا