علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؛ روش درمان آن


بسیاری از مادران بعد از تولد نوزاد خود با مشکل ریزش مو مواجه می‌شوند. در چنین مواقعی معمولا سرعت ریزش موها از حالت معمولی بیشتر است و همین موضوع نگرانی مضاعفی ایجاد می‌کند. بااین‌حال نگران نباشید بیش از 50 درصد مادران، 4 تا 5 ماه پس از زایمان ریزش موهایشان حدود 10 برابر حالت طبیعی می‌شود؛ پس شما تنها نیستید.

در این مقاله به بررسی علت ریزش مو بعد از زایمان پرداخته‌ایم و راهکارهایی را برای درمان ریزش مو بعد از زایمان نیز نوشته‌ایم تا به شما در کاهش ریزش موهایتان کمک کند. اگر نگران ریزش موهایتان پس از زایمان هستید، مقاله پیش رو را تا انتها مطالعه کنید.

کمبود ویتامین؛ عامل اصلی ریزش مو بعد از زایمان

سلامت موها ارتباط مستقیمی با تامین انواع ویتامین‌ها در بدن دارد. در دوره بارداری و شیردهی مادر به‌صورت طبیعی دچار کمبود ویتامین می‌شود که ریزش مو، خشک شدن پوست، ضعف و خستگی را به همراه دارد. هرچند رژیم غذایی کامل تاثیر مهمی در تامین ویتامین‌های ضروری بدن دارد، اما تغذیه به‌تنهایی جبران‌کننده کمبود ویتامین بدن مادر نیست. به‌همین‌دلیل پزشکان برای پیشگیری از ریزش مو و کمبود ویتامین‌ها بهترین قرص مولتی ویتامین برای زنان را در دوره بارداری و شیردهی تجویز می‌کنند. مصرف مولتی ویتامین‌ها به مرور سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ به همین خاطر یکی از راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان محسوب می‌شود.

کمبود زینک؛ علت ریزش مو بعد از زایمان

زینک ماده‌ای ضروری در بدن است که کمبود شدید آن علت ریزش مو در زنان بعد از زایمان است. به‌همین‌دلیل معمولا پزشک مکمل زینک را برای مادران تا مدت مشخصی بعد از زایمان تجویز می‌کند. کمبود روی علاوه‌بر ریزش موها، باعث نازک شدن آن‌ها نیز می‌شود. همچنین زینک با حمایت از سیستم ایمنی بدن روی تقویت موها تاثیر مثبتی می‌گذارد. با مصرف قرص زینک پلاس خارجی یا ایرانی سرعت ریزش موی خود را بعد از زایمان کاهش خواهید داد.

کمبود آهن؛ علت ریزش مو در زنان بعد از زایمان

بدن مادر به‌علت خونریزی در زمان زایمان و پس از آن دچار کمبود آهن می‌شود. کمبود آهن نیز روند تولید هموگلوبین را کاهش می‌دهد. درنتیجه، کاهش هموگلوبین اجازه نمی‌دهد که اکسیژن لازم برای رشد و ترمیم سلول‌های بدن تامین شود. به‌همین‌دلیل مادران دچار فقر آهن، ریزش موی شدیدتری را نسبت به سایر مادران تجربه می‌کنند.

اگر مادران براساس تجویز پزشک پس از زایمان قرص آهن را به موقع استفاده کنند، ریزش مو به‌علت فقر آهن اتفاق نمی‌‌افتد. علاوه‌بر این، استفاده از قرص آهن‌ ارزان قیمت و متفرقه میزان آهن موردنیاز بدن مادر را تامین نمی‌کند. شاید قیمت قرص آهن خارجی نسبت به انواع داخلی بالاتر باشد، اما کیفیت قرص آهن خارجی بهتر است و مادران عوارض ناشی از کمبود آهن را با مصرف قرص‌های خارجی کم‌تر تجربه می‌کنند. همچنین استفاده از غذاهای سرشار از آهن چون اسفناج، نخود فرنگی، پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی قزل آلا به تامین آهن بدن مادران کمک می‌کند.

تغییرات هورمونی؛ دلیل ریزش مو بعد از زایمان

تغییرات هورمون استروژن پس از زایمان یکی از علت‌های مهم ریزش مو بعد از بارداری است. درواقع در 3 ماه آخر بارداری سطح استروژن افزایش می‌یابد. افزایش پیدا کردن سطح استروژن در 3 ماه آخر بارداری باعث متوقف شدن ریزش معمولی موها می‌شود. به‌همین‌دلیل مادران در سه ماه آخر بارداری معمولا موهای پرپشت و شادابی دارند.

پس از زایمان سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه کاهش پیدا کردن سطح استروژن موهایی که در فاز استراحت قرار داشتند، وارد فاز رشد می‌شوند و در نهایت شروع به ریزش می‌کنند. در واقع به‌همین‌دلیل ریزش موها پس از 3 تا 5 ماه بعد از زایمان تا 10 برابر حالت معمولی افزایش پیدا می‌کند.

با راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان، موهای پرپشت‌تان را برگردانید

متوقف کردن ریزش مو پس از زایمان غیرممکن است؛ زیرا تغییرات هورمونی و روال طبیعی بدن باعث ریزش موها می‌شود. بااین‌حال راهکارهایی برای کاهش ریزش مو پس از بارداری وجود دارد که در ادامه این راهکارها را بررسی کرده‌ایم.

درمان ریزش مو بعد از زایمان با تامین ویتامین و مواد معدنی

مادران پس از زایمان باید براساس نظر پزشک مکمل‌های تقویتی استفاده کنند. مکمل‌های دوران شیردهی و مکمل‌های تخصصی، مواد معدنی و ویتامین‌هایی که بدن مادر برای رشد مجدد موها نیاز دارد را تامین می‌کنند. کیفیت مولتی ویتامین نیز در کاهش ریزش موها تاثیرگذار است. همچنین اگر مولتی ویتامین‌ها به‌موقع و منظم استفاده نشوند، نتیجه مطلوبی را به‌دنبال نخواهند داشت.

تغذیه مناسب؛ یکی راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان

مادران پس از زایمان به‌دلیل شیردهی و از دست دادن میزان قابل‌توجهی خون باید به تغذیه خود توجه کنند. رژیم غذایی مادران شیرده باید غنی از سبزیجات، انواع میوه‌ها و پروتئین‌های سالم باشد. مصرف سبزیجات با برگ‌های تیره به‌دلیل آهن و ویتامین سی، سیب زمینی و هویج به‌دلیل بتاکاروتن، تخم مرغ به‌دلیل ویتامین د و ماهی برای جذب امگا 3 و منیزیم باید در رژیم غذایی مادران قرار داشته باشد.

مولتی ویتامین‌ها؛ نجات دهنده مادران از ریزش موی پس از زایمان

تغییرات هورمون استروژن علت ریزش مو بعد از زایمان به‌شمار می‌رود که تا حدی طبیعی است، اما تنها علت نیست. علت‌های دیگری چون کمبود آهن، کمبود زینک و کمبود ویتامین‌ها روی ریزش موها تاثیر گذارند. همچنین توقف ریزش مو پس از بارداری غیرممکن است، با‌این‌حال مصرف مکمل‌های بارداری و شیردهی و مکمل‌های تخصصی بانوان طبق نظر پزشک روند ریزش مو را تا حد قابل‌توجهی کنترل می‌کند. همچنین رعایت رژیم غذایی نیز روی روند کاهش ریزش مو تاثیرگذار است.

اگر به‌دنبال خرید مکمل‌های شیردهی و بارداری هستید، به آدرس mokamelshop.com مراجعه کنید و ضمن خرید انواع مولتی‌ویتامین با قیمت مناسب، از کارشناسان مکمل شاپ مشاوره تخصصی بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا