علت عرق نکردن؛ عوارض کمبود تعریق و روش درمان آن


عارضه عرق‌نکردن که هیپوهیدروزیس و آنیدروزیس هم نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نتواند با عرق‌کردن دمای خود را پایین بیاورد. این وضعیت ممکن است مسبب علائم و عوارض کلافه‌کننده‌ای شود که بعضی از آنها به درمان فوری نیاز دارند. در این مقاله، درباره علت عرق نکردن و راه تشخیص و درمان آن خواهید خواند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عرق‌نکردن یا هیپوهیدروزیس چیست؟

افزایش دمای محیط موجب فشار و استرس گرمایی می‌شود و روی دمای بدن شما اثر می‌گذارد. زمانی‌ که دمای بدن افزایش می‌یابد، غدد عرق‌ساز عرق تولید می‌کنند. این عرق از سطح بدن تبخیر می‌شود و حرارت بدن شما کاهش می‌یابد. گاهی سیستم خنک‌کننده بدن به‌خوبی عمل نمی‌کند و عرقی تولید یا خارج نمی‌شود که به این حالت هیپوهیدروزیس می‌گویند.

ممکن است تشخیص هیپوهیدروزیس خفیف سخت باشد یا حتی از آن مطلع نباشید، اما افراد مبتلا به هیپوهیدروزیس شدید حتی در هوای به‌شدت گرم یا هنگام انجام فعالیت بدنی هم میزان تولید عرقشان کم است یا عرقی تولید نمی‌کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از عواقب جدی آن باید دنبال درمان بیماری باشند.

علائم استرس گرمایی

استرس گرمایی با چنین علائمی همراه است:

به یاد داشته باشید که بیماری‌های ناشی از گرما شامل یک طیف می‌شوند و هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید، احتمال آسیب اندام کاهش می‌یابد و نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

علائم عرق‌نکردن

هیپوهیدروزیس ممکن است در سراسر بدن، چند نقطه تصادفی یا فقط در یک ناحیه اتفاق بیفتد. اگر هیپوهیدروزیس همه بدن را درگیر نکرده باشد، ممکن است سایر بخش‌های بدن برای جبران عرق بیشتری تولید کنند.

عرق‌نکردن با چنین علائمی همراه است:

  • سرگیجه؛
  • گرفتگی عضلات؛
  • ضعف؛
  • احساس حرارت زیاد؛
  • تب بالا؛
  • حالت تهوع.

ممکن است همه این علائم را داشته باشید یا هیچ‌کدام را نداشته باشید، اما مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید عرق‌نکردن یا عرق‌کردن غیرطبیعی است.

علت عرق نکردن

علت عرق نکردن ممکن است در دسته‌های مختلفی قرار بگیرد، از جمله:

  • شرایط ژنتیکی: اگر با بیماری عصبی، اختلال سوخت‌و‌ساز یا سایر بیماری‌های ژنتیکی به دنیا آمده باشید، ممکن است دچار هیپوهیدروزیس شوید.
  • جراحت پوست: بعد از آسیب‌های پوستی مثل سوختگی، پرتودرمانی و بسته‌شدن منافذ ممکن است غدد عرق در شرایط بدی قرار بگیرند و نتوانند عرق تولید کنند.
  • بیماری بافت همبند: این بیماری ممکن است موجب آتروفی غدد عرق شود.
  • دارو: بسیاری از داروها مثل مورفین و بوتاکس بر عملکرد غدد عرق اثر می‌گذارند.

کم‌آبی شدید هم ممکن است موجب عرق‌نکردن شود. در بعضی شرایط، ممکن است اصلا علت عرق نکردن را پیدا نکنید. در این شرایط با پرشک صحبت کنید.

عوارض عرق‌نکردن

با توجه به علت عرق نکردن، ممکن است عوارض خاصی داشته باشید. بااین‌حال، بیشتر آنها زندگی شما را تهدید نمی‌کنند. بیماری‌های ناشی از گرما بسیار شایع و در عین حال بسیار مهم‌‌اند. در این حالت چون بدن شما در خنک‌کردن خودش مشکل دارد، ممکن است دچار گرفتگی گرمایی، گرمازدگی و شوک حرارتی شوید.

  • گرفتگی گرمایی: این گرفتگی موجب درد و اسپاسم عضلانی می‌شود و معمولا در بازوها، پاها، شکم یا پشت اتفاق می‌افتد. در این شرایط استراحت کنید، آرام باشید و آب بنوشید.
  • گرمازدگی: اگر ضعیف هستید، احساس حالت تهوع دارید و ضربان قلبتان زیاد است، احتمالا دچار گرمازدگی شده‌اید. اگر بعد از یک ساعت احساس بهتری نداشتید، آرام باشید و به پزشک مراجعه کنید.
  • شوک حرارتی: شوک حرارتی یکی از شدیدترین عوارض عرق‌نکردن است. اگر دمای بدنتان ۳۸ درجه است، برافروخته‌اید و احساس سردرگمی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر شوک حرارتی به‌سرعت درمان نشود، ممکن است زندگی شما را تهدید کند.

روشی خوب برای بررسی اثر گرما بر بدن توجه به رنگ ادرار است. اگر ادرار شفاف باشد، آب‌رسانی بدن فرد مناسب است. اما اگر رنگ ادرار تیره باشد، نیاز دارید که مایعات بیشتری بنوشید. همچنین کم‌آبی باعث می‌شود که ادرار کمتری داشته باشید. در افراد مسن، مصرف داروهای خاص ممکن است بر توانایی تعرق اثر بگذارد، بنابراین بیشتر در معرض افزایش دمای بدن هستند.

خونسرد باشید و از عوارض عرق‌نکردن نترسید. در صورت ابتلا به این عارضه، همچنان می‌توانید فعالیت‌های روزمره را انجام دهید، اما باید به بیماری‌های ناشی از حرارت آگاه باشید و اگر دمای بدنتان بیش‌ازحد افزایش یافت، برای درمان اقدام کنید.

درمان عرق‌‌نکردن

علت عرق نکردن - درمان عرق‌ نکردن

برای اطمینان از ابتلا به هیپوهیدروزیس می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید. پزشک از ناحیه‌ای که عرق نمی‌کند نمونه پوستی می‌گیرد یا بدن شما را با پودری که با عرق‌کردن تغییر رنگ می‌دهد می‌پوشاند و شما را به اتاق گرم می‌فرستد.

گاهی‌ کودکان مبتلا به هیپوهیدروزیس با بزرگ‌شدن شروع به عرق‌کردن می‌کنند و مشکلشان کاملا برطرف می‌شود. احتمالا در بزرگ‌سالانی با غدد عرق آسیب‌دیده یا بدون غدد عرق، تغییر چندانی در بیماری اتفاق نمی‌افتد، اما می‌توانند برای قابل‌تحمل‌شدن شرایط کارهایی انجام دهند.

برای جلوگیری از تأثیر شدید عرق‌نکردن بر زندگی‌تان می‌توانید چند کار انجام دهید، از جمله:

  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و ضخیم در محیط‌های گرم پرهیز کنید.
  • در روزهای گرم در خانه بمانید و برای خنک‌کردن خودتان از مواردی مثل اسپری‌کردن آب روی خودتان استفاده کنید.
  • اگر در محیط گرمی هستید حتما به دمای بدنتان توجه کنید.
  • با بیماری‌های ناشی از گرما آشنا شوید و برای درمان آنها بهترین روش را در پیش بگیرید.
  • در ساعات اوج گرما (یعنی ساعت ۱۲ ظهر تا ‌۳ بعدازظهر) از قرار‌گرفتن در معرض آفتاب و ورزش پرهیز کنید. همچنین در این ساعت از وسایل خنک‌کننده استفاده کنید و لباس‌های روشن و کم بپوشید.
  • در محیط‌های مرطوب ورزش نکنید، زیرا عرق روی بدن شما تبخیر نمی‌شود. بنابراین حرارت بیشتری حس می‌کنید.
  • اگر محیط زندگی شما تهویه مناسب ندارد، می‌توانید به مراکزی با تهویه مناسب و وسایل سرمایشی مثل کتابخانه، مدرسه یا شرکت‌ها بروید.
  • برای حفظ آب بدن از نوشیدنی‌های ورزشی طعم‌دار استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها نمکی را که طی عرق‌کردن از دست‌ رفته است جبران می‌کنند.
  • اگر علت عرق‌نکردن شما بسته‌شدن منافذ است، لایه‌برداری کنید.
  • اگر عرق‌نکردن شما به‌علت مصرف داروست، با نظر پزشک از داروی جدید استفاده کنید.

عرق‌نکردن شاید زندگی شما را تغییر دهد، اما می‌توانید روشی برای داشتن زندگی طبیعی پیدا کنید. اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و مراقب باشید به بیماری‌های ناشی از گرما مبتلا نشوید. همچنین اگر با فعالیت‌های خانگی آرام نشدید، به پزشک مراجعه کنید.

شما بگویید

شما هم مشکل عرق‌نکردن دارید؟ برای درمان این عارضه چه راهی را پی گرفته‌اید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه  برقراری ارتباط موثر
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا