عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر + آیین نامه 1402


خدمت سربازی یکی از تعهد های اجباری است که به عهده آقایان بالای 18 سال تمام گذاشته می شود؛ برخی از مشمولین به علت طولانی بودن این مدت یا هر دلیل شخصی دیگری تمایل به انجام تعهد خود ندارند و به همین دلیل هم راه های مختلفی را برای گرفتن معافیت امتحان می کنند. یکی از روش هایی که در سال های اخیر رواج یافته است، گرفتن معافیت از طریق کفالت مادر مطلقه است. اما مشمولین باید پیش از اقدام برای چنین کاری از عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر آشنا شوند و بدانند که در چه صورت نیروی مسلح بر طلاق صوری شک میکند؟ در این مقاله به صورت کامل به بررسی مجازات طلاق صوری معافیت خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که در این مقاله مجازات ذکر شده تنها مشمول افرادی خواهد بود که سبب طلاق صوری پدر و مادر خود می شوند نه مشمولینی که پدر و مادرشان به دلایل شخصی و غیر صوری طلاق گرفته اند. چنانچه در رابطه با معافیت از طریق کفالت مادر مطلقه سوالی داشتید، مشاوران ایران تحصیل پاسخگوی شما خواهند بود؛ با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر

طلاق صوری به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زن و مرد بدون اینکه قصد واقعی برای جدا شدن از همدیگر داشته باشند، تنها برای اینکه به یک منفعت مشترک برسند از هم طلاق می گیرند. توجه داشته باشید که این نوع طلاق در عمل واقعی است ولی هدف از آن نمایشی بیش نمی باشد و زن و مرد بعد از طلاق صوری از یکدیگر جدا نمی شوند و مانند گذشته به زندگی خود ادامه می دهند.

یکی از منافع مشترکی که سبب این گونه طلاق صوری یا نمایشی می شود، تلاش برای گرفتن معافیت سربازی فرزند پسر است؛ یعنی پدر و مادر برای اینکه فرزندشان اعزام به خدمت نشود به صورت صوری طلاق گرفته اند. چنین عملی در صورت اثبات قطعا دارای عواقب و مجازات است. به همین دلیل هم پیشنهاد می کنیم ابتدا در رابطه با عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر تحقیق کنید و سپس با علم به مجازات آن تصمیم بگیرید که آیا این کار ارزش ریسک کردن دارد یا خیر؟

عواقب معافیت با طلاق صوری پدر و مادر چیست؟

با توجه به اینکه تعداد طلاق های صوری افزایش یافته است و مشمولین بسیاری از این طریق تلاش می کنند معافیت خود را دریافت کنند، سازمان نظام وظیفه عمومی نیز در قانون و شرایط ارائه این نوع معافیت برخی تغییرات را ایجاد کرده تا از معافیت دروغین افرادی که از معافیت کفالت مادر مطلقه سو استفاده می کنند، جلوگیری کند. با بیشتر شدن سخت گیری های سازمان نظام وظیفه عمومی، شرایط برای افرادی که واقعا واجد شرایط هستند نیز دشوار شده است.

در راستای این تغییر قوانین و شرایط و جهت پیشگیری از سو استفاده‌ هایی این چنینی، سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کرده است که معافیت کفالت مادر مطلقه به افرادی تعلق می گیرد که:

✅ مشمول تنها فرزند پسر خانواده باشد.

✅ دارای 18 سال تمام باشد.

✅ سرپرست و نان آور خانواده باشد و تامین هزینه های زندگی مادر با وی باشد.

✅ دارای غیبت سربازی نباشد.

با داشتن چنین شرایطی در وهله اول کارت معافیت موقت داده می شود؛ چرا که برای دریافت کارت پایان خدمت دائم باید حداقل 30 ماه یا دو سال و نیم از زمان طلاق بائن یا رجعی پدر و مادر گذشته باشد تا ثابت شود که طلاق آن ها صوری نبوده و فرد مشمول مجازات طلاق صوری معافیت نمی باشد. اگر در این مدت 30 ماهه به هر نحوی مشخص شود که طلاق صوری بوده است و پدر مادر باهم زندگی می کنند، تمامی عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر مشمول پسر خواهد شد.

از جمله عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر می توان به باطل شدن معافیت و اعزام مشمول به خدمت سربازی اشاره کرد. چرا که طبق ماده 218 قانون مدنی انجام هر گونه معامله ای برای فرار از دین و تعهد که به صورت صوری و نمایشی صورت گرفته باشد، باطل می باشد.

 

برای اطلاع از شرایط، مدارک و نحوه طلاق توافقی برای معافیت کفالت مادر مطلقه بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

در چه صورت نیروی مسلح بر طلاق صوری شک میکند؟

گاه مشمولین سوال می کنند که برای اینکه مجازات طلاق صوری معافیت شامل ما نشود، چه کاری باید کرد؟ یا اینکه در چه صورت نیروی مسلح بر طلاق صوری شک میکند؟

در خصوص این مورد باید بگوییم که سازمان نظام وظیفه و نیرو های مسلح پیش از اینکه معافیت موقت یا دائم به مشمول بدهند، به خوبی تحقیقات خود را در مورد شخص متقاضی و خانواده وی آغاز می کنند. افرادی از سوی این سازمان ها به محل کار و زندگی متقاضی و خانواده وی مراجعه می کنند و از افراد محلی یا همکاران در خصوص شرایط زندگی پدر و مادر متقاضی سوال می کنند. صوری بودن طلاق پدر و مادر بیشتر متقاضیان در این مرحله مشخص می شود.

در چه صورت نیروی مسلح بر طلاق صوری شک میکند؟

مورد بعدی این است که نسبت به استعلام وضعیت تاهل افراد از دفاتر ازدواج و طلاق، محضر و ثبت اسناد و … اقدام های لازم صورت می گیرد. چنانچه طلاق ثبت رسمی نشده باشد یا پس از ثبت رسمی طلاق مشاهده شود که پدر و مادر متقاضی صیغه محرمیت 99 ساله خوانده اند، مشخص می شود که طلاق آن ها صوری بوده و این خانواده هم چنان در حال زندگی در کنار یک دیگر هستند و هدفشان از طلاق تنها معافیت بوده است.

در برخی موارد نیز از افرادی که شاهد صوری بودن طلاق هستند گزارش هایی دریافت می شود. این افراد شهادت می دهند که طلاق پدر و مادر متقاضی صوری بوده و به این نحو فرد مشمول مجازات طلاق صوری معافیت می شود.

هدف ما از بیان عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر در مقاله بالا این بود که تا حد امکان از ارتکاب خطا و مشمول مجازات شدن شما متقاضیان گرامی جلوگیری کنیم؛ با این حال در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در هر شرایطی می توانید با کارشناسان مرکز ایران تحصیل تماس گرفته و از کمک مشاوران ما بهره مند شوید. از طریق شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) با ما در ارتباط باشید.

 

برای اطلاع از لیست کامل مدارک لازم برای درخواست معافیت انواع کفالت براساس آیین نامه جدید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون معافیت خدمت

◀ مصوبه مهم برای معافیت‌ های جدید سربازی | پاره وقت شدن و کاهش زمان سربازی و ‌… | سربازی حرفه‌ ای می‌ شود:

محسن ‌پیر هادی، عضو هیات رییسه مجلس، با تاکید بر اینکه اصلاح قانون نظام وظیفه بر اساس نیاز دفاعی کشور و توجه به مطالبات جامعه سبب افزایش کار آمدی سربازی می‌ شود، گفت: با حرفه ای شدن سربازی هم نیروهای مسلح از یک نیروی حرفه‌ ای و دارای تعلق و تعهد خدمت بیشتری بهره‌ مند خواهند شد و هم جامعه رضایت بیشتری نسبت به خدمت سربازی پیدا می کند.

وی ادامه داد: اگرچه در سال‌ های گذشته چند باری اصلاحات جزیی در قانون اعمال شده اما آنطور که باید و شاید نه نیازهای نیروهای مسلح را بر آورده کرده و نه رافع مطالبات جامعه و مشمولان وظیفه بوده است، در همین راستا هم اصلاح قانون نظام وظیفه از آغاز به کار مجلس یازدهم در دستور کار جمعی از نمایندگان قرار گرفت و جلسات کارشناسانه بسیاری با کارشناسان دفاعی و نظامی و نمایندگان ستاد نیروهای مسلح و کارشناسان حوزه پژوهشی و استراتژی انجام شد.

پیرهادی گفت: پاره وقت شدن و کاهش زمان خدمت، معافیت مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر و معافیت مشمولان بالای 35 سالِ دارای دو فرزند از خدمت سربازی، جایگزینی خدمت وظیفه با دیگر عضویت ها مانند تکالیف نیروهای مسلح در طول زمان اجرای برنامه هفتم توسعه از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق در زمینه حرفه‌ ای شدن سربازی است. مصوبه‌ اصلاح دوره‌ خدمت نظام وظیفه پس از اخذ رای در صحن علنی مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.

 

خلاصه مطلب

نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه عمومی برای افرادی که دارای برخی شرایط ویژه هستند، فرصت گرفتن معافیت از رزم و یا معافیت از خدمت را مهیا کرده است. در این راستا برخی افراد با به وجود آوردن شرایطی که معافیت را به همراه دارند، سعی می کنند تا از این فرصت ها سو استفاده کنند. مانند افرادی که با طلاق صوری پدر و مادر خود می خواهند معافیت بگیرند. این دسته از افراد باید قبل از هر اقدامی از عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر مطلع شوند و بدانند در چه صورت نیروی مسلح بر طلاق صوری شک میکند؟ تا حتی اگر می خواهند دست به چنین کاری بزنند از عواقب آن آگاه باشند.

در مقاله فوق مجازات طلاق صوری معافیت را بیان کردیم و راه هایی که سبب اثبات صوری بودن طلاق می شود را ذکر کردیم. پس از مطالعه مقاله فوق چنانچه نیاز به راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر داشتید یا سوالی ذهن شما را درگیر کرد، می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. کارشناسان مرکز ایران تحصیل همه روزه آماده پاسخ گویی به تمامی سوالات شما خواهند بود.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

علت طلاق های صوری پدر و مادر چیست؟ 

در برخی اوقات پدر و مادر برای گرفتن معافیت کفالت مادر مطلقه از یک دیگر طلاق صوری می گیرند تا فرزند پسر آن ها از اعزام به خدمت معاف شود. این کار عواقبی دارد که در مقاله فوق به بررسی آن و مجازاتی که به همراه دارد، پرداختیم. 

در چه صورت نیروی مسلح بر طلاق صوری شک میکند؟

در صورتی که طلاق ثبت رسمی نشده باشد، در تحقیقات محلی صوری بودن طلاق مشخص شود، صیغه 99 ساله بین زن و شوهر خوانده شده باشد و … نیروی مسلح بر صوری بودن طلاق شک می کند.

عواقب معافیت با طلاق صوری پدر مادر چیست؟

به محض اینکه مشخص شود طلاق پدر و مادر مشمول خدمت سربازی صوری بوده و صرفا برای گرفتن معافیت از خدمت بوده است، معافیت موقت وی باطل خواهد شد و مشمول اعزام به خدمت می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا