فرش ۱۵۰۰ شانه یعنی چه؟ ویژگی‌ها و نکات مهم


از زمان هخامنشیان، قالی بافی و فرش جزو نمادهای ایرانی و محصولات صادراتی بوده است. فرش را می‌توان یکی از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون خانه دانست که بسیاری از افراد اهمیت زیادی به بافت و زیبایی آن می‌دهند. فرش در دو نوع دستباف و ماشینی خلاصه می‌شود که فرش ۱۵۰۰ شانه جزو جدیدترین محصول فرش‌های ماشینی به حساب می‌آید. طبیعتا فرش‌های ماشینی به اندازه فرش‌های دستباف چشمگیر نیستند اما با معرفی هر مدل جدیدی از فرش ماشینی، تغییراتی در آن ایجاد می‌شود تا نزدیک‌ترین شباهت به فرش‌های دستبافت را داشته باشند. فرش ۱۵۰۰ شانه تغییرات زیادی نسبت به فرش ۱۲۰۰ یا ۷۰۰ شانه داشته که در بخش زیر به آن اشاره شده است.

بررسی کامل فرش ۱۵۰۰ شانه

در ابتدای کار ممکن است از خودتان بپرسید که ۱۵۰۰ شانه چه معنایی دارد؟ هر فرش از میزان مشخصی تار فرش بافته شده است که هرچه تعداد تارهای فرش بیشتر باشد، کیفیت بافت آن بهتر و دوام بیشتری دارد. وقتی می‌گوییم فرش ۱۵۰۰ شانه یعنی فرشی که در هر یک متر دارای ۱۵۰۰ تار فرش است. اولین فرش‌های ماشینی ۳۵۰ شانه بودند و درحال حاضر فرش‌های ۱۵۰۰ شانه جزو بهترین محصول در دسته فرش ماشینی محسوب می‌شود. در فرش ۱۵۰۰ شانه از نخ‌های اکرولیک شده که باعث می‌شود طراحی‌های بیشتر و واضح‌تری بر روی فرش ایجاد شود. همچنین نخ‌های اکرولیک نسبت به نخ دیگر فرش‌ها حدود ۵ برابر دوام بیشتری دارند.

فرش ۱۵۰۰ شانه عموما در سالن پذیرایی‌های بزرگ و یا تالارها استفاده می‌شود. بیشتر فرش‌های ۱۵۰۰ شانه دارای طراحی‌های خاص سنتی و مدرن هستند که باعث می‌شود قیمت بالاتری نسبت به دیگر فرش‌ها داشته باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ۱۵۰۰ شانه، لطافت زیاد نخ‌هایی است که در آن استفاده شده است. با توجه به نخ‌هایی که در فرش ۱۵۰۰ شانه استفاده شده است، می‌توان شباهت زیادی میان این فرش و فرش‌های ابریشمی پیدا کرد. مثلا فرش‌های ۱۵۰۰ شانه را می‌توان همانند فرش‌های ابریشمی تا کرد و هیچ آسیبی به فرش وارد نمی‌شود. البته تا کردن طولانی مدت به هر نوع فرشی آسیب وارد می‌کند. در بخش پایین به فرش‌های ۷۰۰ و ۱۲۰۰ شانه اشاره می‌شود.

فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه چیست؟

فرش‌های ماشینی در هنگام ظهور اولیه شان، دارای نخ و تارهای بسیار کمتری نسبت به فرش‌های دستبافت بودند. به طوری که فرش‌های اولیه به فرش‌های ۳۰۰ یا ۳۵۰ شانه معروف بودند. هر شانه میزان تعداد گره‌های عرضی یک فرش می‌باشد که به زبان ساده‌تر یعنی در هر یک متر از فرش، چقدر تعداد گره وجود داشته باشد. فرش ۷۰۰ شانه پالت‌های رنگی کمتری نسبت به دیگر فرش‌ها دارند و آن‌ها از ده رنگ مختلف تشکیل شده اند. نخ‌هایی که در فرش ۷۰۰ شانه استفاده شده سنگین‌تر از دیگر نخ‌های فرش می‌باشد به همین دلیل فرش‌های ۷۰۰ شانه وزن بیشتری نسبت به دیگر فرش‌ها دارند. قیمت وزن فرش ۷۰۰ شانه کمتر از فرش ۱۰۰۰ شانه یا ۱۲۰۰ شانه است.

در فرش ۱۲۰۰ شانه همانند فرش‌های ۱۵۰۰ شانه، از الیاف اکرولیک استفاده شده است که ریزبافت هستند. ریز بودن نخ‌های فرش ۱۲۰۰ شانه باعث شده است که طراحی و جزئیات بیشتری بر روی سطح فرش وجود داشته باشد. فرش ۱۲۰۰ شانه وزن کمتری نسبت به فرش‌های ۷۰۰ شانه دارد و از قیمت کمتری نسبت به فرش ۱۵۰۰ شانه برخوردار است. در بخش پایین به تفاوت فرش ۱۵۰۰ شانه با دیگر فرش‌ها اشاره می‌شود.

فرش ۱۲۰۰ شانه

تفاوت میان فرش ۱۵۰۰ شانه با فرش‌های دیگر

بیشتر تفاوت فرش‌ها در شانه و طراحی فرش خلاصه می‌شود. قیمت، عامل مهم دیگر در تفاوت فرش‌ها می‌باشد. در بخش‌های بالاتر برخی از تفاوت‌های فرش ۱۵۰۰ شانه بیان شد. مثلا دانستید که در فرش‌های ۱۵۰۰ شانه از الیاف نازک‌تری استفاده شده. در بخش پایین به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های فرش ۱۵۰۰ شانه نسبت به دیگر فرش‌ها اشاره می‌شود.

تراکم و شانه

فرش‌های ۱۵۰۰ شانه دارای تراکم بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی هستند. فرش ۱۲۰۰ شانه از دارای تراکم ۳۶۰۰ می‌باشد و این در حالی است که فرش‌های ۱۵۰۰ شانه از تراکم ۴۵۰۰ برخوردار هستند. همانطور که وجود شانه بیشتر به طراحی فرش کمک می‌کند، تراکم بیشتر هم تاثیر زیادی در استحکام و انعطاف فرش دارد. انسجام گره‌های فرش هم به تراکم آن بستگی دارد. هر چه تراکم فرش بالاتر باشد، انسجام گره‌ها هم بیشتر است.

زیبایی فرش های تراکم بالا

فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه هر دو از الیاف اکریلیک بهره‌مند هستند اما زیبایی فرش ۱۵۰۰ شانه بیشتر است. در فرش‌های ۱۵۰۰ شانه علاوه بر الیاف اکریلیک، از نخ ترک استفاده شده است و توجه بیشتری بر روی رنگ‌ها داشته اند. فرش ۱۲۰۰ شانه یا ۷۰۰ شانه پالت رنگی کمتری دارد و نمی‌توان تمام رنگ‌ها را به خوبی مشاهده کرد. این در حالی است که در فرش ۱۵۰۰ شانه وضوح رنگی بیشتری وجود دارد و به راحتی می‌توان تفاوت میان فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه را با چشم مشاهده کرد.

مکان مناسب فرش و قیمت

معمولا از فرش‌های ۱۵۰۰ شانه در سالن‌های پذیرایی بزرگ، تالار، اتاق‌های ویژه در هتل و… استفاده می‌شود. فرش ۱۵۰۰ شانه بافت نرم‌تری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد و نمی‌توان از چنین فرش‌هایی در اتاق خواب یا پذیرایی کوچک استفاده کرد. قیمت فرش‌های ۱۵۰۰ شانه بیشتر از دیگر مدل‌ها است زیرا فرش ۱۵۰۰ شانه جزو جدیدترین محصول فرش‌های ماشینی به حساب می‌آید و از نخ‌های گران‌تری بافته شده است.

ویژگی های فرش ۱۵۰۰ شانه

نکات مهم در خرید و نگهداری فرش‌های ۱۵۰۰ شانه

اکنون که با فرش ۱۵۰۰ شانه به طور کامل آشنا شده اید، باید بدانید که نکات مهمی برای نگهداری و خرید این فرش‌ها وجود دارد که در بخش پایین به آن‌ها اشاره شده است:

  • بافت نازک فرش ۱۵۰۰ شانه باعث‌عدم ثبات فرش بر روی سرامیک شده است. به همین دلیل بهتر است که در زیر فرش‌های ۱۵۰۰ شانه، ترمز فرش قرار بدهید تا کاملا ثابت بماند.
  • فرش‌های ماشینی به مرور ساییده می‌شوند. هرچه وسایل بیشتری روی فرش باشد، بیشتر ساییده می‌شود. برای رفع چنین مشکلی باید هر شش یا هفت ماه فرش را سر و ته کنید تا بافت نخ‌ها آسیب نبینند.
  • فرش ۱۵۰۰ شانه را در مکانی قرار بدهید که نور خورشید به آن برخورد نمی‌کند. نور مستقیم خورشید باعث کم رنگ شدن فرش می‌شود و نخ‌ها را نازک‌تر می‌کند. نور خورشید باید تابش غیرمستقیم بر روی فرش داشته باشد و هر هفته سطح فرش را با جارو تمیز کنید.
  • همانطور که در بخش‌های بالا گفته شد، فرش ۱۵۰۰ شانه نازک‌تر از فرش‌های ۷۰۰ شانه می‌باشد به همین علت نباید آن را تا یا خم کنید. هرگونه تا زدن و خم کردن فرش باعث می‌شود که سطح فرش آسیب ببیند.
  • بهترین روش برای شستن فرش ها، سپردن آن به قالی شویی‌های معتبر است. در قالی شویی‌ها از دستگاه‌های مخصوص برای شستن فرش استفاده می‌شود که آسیبی به تارهای فرش وارد نمی‌کنند. فرش‌های ۱۵۰۰ شانه را در سال فقط یکبار بشویید تا سالم‌تر بمانند.
  • بر روی فرش‌های ۱۵۰۰ شانه باید اجسام سبکی وجود داشته باشد. استفاده از جسم سنگین بر روی فرش باعث سوراخ شدن فرش می‌شود.

 

در نهایت می‌توان فرش ۱۵۰۰ شانه را بهترین فرش ماشینی حال حاضر دانست. کیفیت بالا در بافت، طراحی زیبا، شباهت بسیار به فرش‌های دستبافت و قیمت آن باعث شده است که این فرش محبوبیت زیادی در میان مردم داشته باشد. فرش ۱۵۰۰ شانه همانند فرش‌های دستباف نیاز به مراقبت ویژه دارند و نمی‌توان از آن‌ها در تمام مکان‌های خانه استفاده کرد. به همین علت قبل از خرید فرش بهتر است که در مورد محل قرارگیری آن به خوبی فکر کرده و سپس اقدام به خرید کنید. شما میتوانید برای خرید فرش های ماشینی به وبسایت فرش امیرکبیر پاسارگاد مراجعه و فرش های خود را با مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا